A termékeiket vizsgálva láthatjuk, hogy jó irányba haladunk-e, és érdemes megnézni a minõséget, amit ez a piac elvár. Tanulhatunk tõlük eladási technikákat, láthatjuk milyen módon próbálják elérni, meggyõzni a vevõiket. Nem utolsó sorban vizsgálandó az ár, hiszen itt senki sem titkolózhat. 

Az összes kiállított magyar hajó konkurrenciáit felkeressük, szépen sorban.
Nem igaz! A Pata Marine magányos harcos e tekintetben, nincs több Finn kiállítva a Düsseldorfi Hajókiállításon, nincs kit felkeresni, megnézni. Ráadásul úgysem versenyezhetnének egy Pata Stradivariusszal! Hab Ich recht Herr Paganini?
Helyette majd a Pauger Carbon árbocait, pontosabban részmegoldásait hasonlítjuk össze a versenytársakéval, de megnézzük a standunkon kiállított Code8, a Scholtz 8.8 és az E-volution 620 közvetlen „ellenfeleit” is.

Elsõként a Flaar 18-ast kiállító srácokkal vágok neki a szomszédos csarnokoknak. Pontosabban a cég képviseletében Mezey Zolival, mert mindannyian nem hagyhatjuk ott a hajókat és a drága kundékat.
 
 
Flaar 18
Flaar 18

De lássuk elõbb a magyar hajót!
A Déry Attila tervezte kis szkiff-forma vitorlás elsõsorban szabadidõhajónak készült, nem versenyvitorlásnak. Ha szabad ilyet mondani, olyasféle céllal született, mint a múlt század harmincas éveiben a Kalóz. Na, persze a Flaar 18 nem a Hitelerjugendnek készült, mint az elsõ felhasználó szervezetet szerencsére jócskán túlélõ és sikeres Pirat. Viszont az egykori kisdobosoktól és úttörõktõl a jövendõ cserkészeken át bárkinek való a Flaar 18-as, aki szereti vagy készül megszereti a vitorlázást.

Az 5.4 m hosszú és modern módon széles hajótest tágas, kényelmes. Bõségesen ellátott a deck alá rejtett zárható rakodóterekkel a napi vitorlázáshoz vagy kisebb túrázáshoz szükséges cuccok elpakolására. Mozgékony, gyors, jól vitorlázik,  ugyanakkor kezdõknek és kevéssé gyakorlottaknak is biztonságossá teszi az uszonyában lévõ 23 kiló ólom, a stabil forma és az aránylag alacsony (de nem kevés) vitorlázat. Tehát oktatóhajónak is kiváló.
 
 
Flaar 18
Flaar 18
 
Ugyanakkor, mivel olyan tervezõ tollából született, és olyan mûhelyben épül, ahol versenyhajók készülnek – Attila tervezte például a „Nelson” 8M Pro-t, és õ dolgozik Nándival az IMOCA 60-as tervein –, ezért a Flaar 18-asba nincs felesleges anyag, vagyis nemkívánatos súly bepakolva. Az egész hajó mindösszesen 180 kg, tehát könnyen mozgatható, sólyázható, szállítható.
Azt látjuk, hogy sokak – nemcsak vásárlók, de szakemberek – érdeklõdését is felkeltette. Köszönhetõen szép kivitelének, ötletes megoldásainak és jó árfekvésének. Tegnap éppen  Michael Schnell a Harkent forgalmazó Peter Frisch GmbH vezetõ munkatársából ömlött folyamatosan a kis hajó dícsérete. 

Egy kiállított vitorláshajó árát soha nem szabad csak úgy, kommentár nélkül beírni egy cikkbe. Nem valamiféle titkolózás miatt, de az árhoz pontosan tudni kell, hogy az mit jelent. Amit látunk, az vajon az alapfelszereltség, és  pontosan mit tartalmaz? Ha a kiállított hajón vannak extrák is, akkor mennyi az összár? Végül lehet az ár egy kedvezményes kiállítási ár, amely a típus bevezetését, megismertetést szolgálja, arról nem is szólva, hogy az eladott hajónak nincsenek hazaszállítási költségei.
A legcsibészebb trükköt egy osztrák cégnél láttam. Külföldieknek 0% Áfás árat adnak meg, mondván a vásárlás helyétõl függ annak nagysága. Hû de becsületes! Így legalább alacsony ár benyomását keltheti, mert mindez persze a papír sarkán kisbetûvel szerepel. Nagyon kicsivel...
 
 
XO
XO
 
A Flaar 18 kiállítási ára a Boot Düsseldorfon: 11.500 Euró a német (19%) Áfát is beleértve.
Lássuk hát a konkurrenciát! A britek kínálta XO-t és X1-et, az RS Venture-t és a Wayfarer-t, a helyiek hagyományos hajóját a Schwertzugvogelt és a Szicíliából érkezett Razort. Az XO és az X1 teljesen ugyanaz, csak az 1-esen magasabb a rig. Tehát azt a kettõt egynek emlegetem majd. 
 
 
RS Venture
RS Venture
 
Három új és két régi tervezésû hajót találtunk abban a kategóriában, ahová a Flaar 18 is sorolható. Vagyis a kényelmes, mégis sportos hétvégi vitorlázásra alkalmas, a vitorlásiskoláknak is alkalmas 5 méter körüli hajók között. Persze akad még bõven, talán éppen itt a Boot Düsseldorfon is, dehát hé, ez itt nem enciklopédia! Ezt találtuk most, erre fussa...

Szóval mindhárom alapvetõen túrahajó, de versenyosztály is lehet, illetve a régiek azok is. Nagy-Britanniában a Wayfarer, Németországban a Schwertzugvogel (és a vele azonos méretû, de tõkesúlyos Kielzugvogel) népszerû és népes versenyosztályt alkotnak. Az újaktól ez nem elvárható, merthogy ugye újak...
 
 
Kielzugvogel
Kielzugvogel
 
A Flaar 18 a leginkább szkiff-formájú, így ez kelti a legmodernebb benyomást. A legstabilabb a Wayfarer lehet, amellyel például egy hetven fölötti úr nemrégiben körülvitorlázta a Brit-szigeteket. A típust 1957-ben tervezte Ian Proctor. A fotón is látható túraváltozatban pad és hatalmas zárható tárolódoboz található. Mindkettõ könnyen kiszerelhetõ, de azért még ezután is dolgozni kell, hogy versenyhajóvá váljon. 
Az RS Venture is elég stabil lehet, különben nem ebbõl a típusából fejlesztené a dinamikusan feltörekvõ szintén brit RS-cég a mozgáskorlátozottak számára várhatóan májusban piacra kerülõ hajóját. Ennek a típusnak értelemszerûen rövidesen megjelenik hubkieles, vagyis a felhúzható tõkesúlyos változata is.

A tradicionális német Schwertzugvogel az utóbbi idõben a Velencei-tavon is felbukkant és méltán hódít. Formavilágában és hajózó tulajdonságaiban is egy friss korpás kenyéren tüchtig módra felhízlalt Kalóz. Hátránya a magas ára, ám ebbõl biztosan akad elfogadható árú használt darab. Mindenesetre a Flaar18 feltehetõen alulról-fölülrõl körbevitorlázza a legtöbb féle szélben, az biztos.

Az XO (és X1) keskeny és kicsi, folyami, tavi vitorlázásra tervezték, forgolódó szélre, taktikus kis hajónak. Méretben lefelé lóg ki hirtelen felállított kategóriánkból. Amolyan se nem tágas, se nem gyors kis dingi lehet, ráadásul egy vitorlásiskolába betéve a többihez képest billenékenyebb, tehát kevésbé használható. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne például már képzettebbeknek kiválóan alkalmas, mondjuk match race továbbképzéshez.
 
 
Razror
Razror
 
Az olasz Razor egy fiatal olasz, szicíliai csapat becsületes munkája. Kicsit bumfordi, a kivitel egyes részletein illik elegánsan átlibbenni, és az ára sem késztet a kasszához futásra. De nagyon finom csokit és sütit kínálnak az érdeklõdõknek, és rendkívül lelkesek. A tõlük megszokott módon nyitottak, így nem kizárt, hogy a saját típusuk mellett belekezdenek a Flaar 18 dél-olaszországi terjesztésébe.

A veretezés hasonló színvonalú mind a hat hajón. A Flaar 18-as Ronstan / Seldén vereteihez hasonlóak vannak a többieken is. Legfeljebb nem Ronstan, hanem mondjuk Holt Allen a Wayfareren. A fényképen látható Kielzugvogelen (Schwertzugvogel nincs a kiállításon, de a svertkasztnit leszámítva úgyanúgy néz ki, mint a tõkesúlyos testvér) több a veret, mert az egy versenyre szerelt változat. Az X0 kifejezetten versenyre szerelt, vagyis akad benne bõven Harken veret is, és a teljes rudazata karbon. Mindez meg is nyomja az árát felfelé.
 
A magyar kishajó elsõ rápillantásra nem a legolcsóbb a hat között, de alaposabban megnézve az alapárba tartozó kiegészítõket ez egyáltalán nem biztos. Az RS Venture és Wayfarer is spinnaker nélkül kínálja a hajót az alapárért, igaz a Wayfarerben legalább a felszerelés benne van, csak a vászon maga hiányzik. A Flaarban ehhez hasonló a helyzet, a gennaker extra, de amint elkezdünk plusz felszerelést rendelni, a magyar hajó árai kedvezõbbek mindegyiknél. 
 
 
Razor
Razor
 
A kivitel minõségét tekintve talán a Wayfarer viszi a prímet, bár a Mader-gyártmány Schwertzugvogel sem marad le mögötte. Mindenesetre a Flaar18 ebben a tekintetben is felveszi a versenyt bármelyik konkurrenssel, sõt a Razor mellett az egyetlen, amely a modern vákuum infúziós építési eljárással készül. Ha ehhez hozzábiggyesztjük az elképzelhetõ vitorlázó teljesítmény különbségeket, majd mindezt nem utolsó sorban megfejeljük az árakkal, akkor a magyar kishajó a lista élére kell kússzon. 
De ha véletlenül valakinek jobban tetszik egy másik az itt felsorolt hat hajó közül – ami könnyen meglehet, hiszen a hajóválasztás a párválasztásra hajaz, így a szubjektív érzések táblázatba nem sorolhatók –, akkor is nagyszerû érzés, hogy végre Európa legnagyobb hajókiállításán az ott bemutatott cuccok láttán nem csak csorog a nyálunk, és nem csak azon boronghatunk, hogy egyszer majd a magyar hajóépítõk is képesek lesznek-e ilyen minõségre. 
 
 
Wayfarer
Wayfarer
 
Nem, itt már arról van szó, hogy a magyar hajó vajon a legjobb-e az itt kiállítottak között!
És lehet, hogy az.


FLAAR 18 Wayfarer RS Venture Razor Schwertzugvogel X1 XO

HUN GBR GBR ITA GER GBR GBR
Hossz 5,44 4,83 4,98 5,72 5,80 4,88 4,90
Szél. 1,95 1,86 2,03 1,95 1,90 1,70 1,70
Merülés 0,16-1,35 m
0,2/1,15 m 1,30 1,05 1,28 1,28
Összsúly 180 kg mind 169 kg min. 198 kg test 280 kg 235 kg test 75 kg test 75 kg test
Alapvitorlázat 10 + 6 m2 8,83 + 4,27 m2 11 + 3,8 m2 13 + 6 m2 11,5 + 7,8 m2 13,2 m2 15,8 m2
Jellemzők Alapvitorlázat, de laminált Doyle vitorlákkal Spinnaker, Gennaker nincs az alapárban Spinnaker, Gennaker nincs az alapárban Komplett vitorlázattal Ár vitorla nélkül, túraváltozat Európában csak versenycélra lajstromozható Európában csak versenycélra lajstromozható
Ár 19% Áfával 11 500 € 9 495 € 10 590 € 16 500 € 17 890 € 15 600 € 16 000 €

Ruják István