Pedig Németországban és Nyugat-Európa számos belvizén a Balatonhoz és a Velencei-tóhoz hasonlóan tilos vagy korlátozott a belsõégésû motorok használata. Emellett a tiszta, környezetet védõ energia használata is egyre terjedõ, nagy divat errefelé. Ezért különösen meglepõ, hogy egy ekkora hajókiállításon nem kínálják az efféle motorosokat a kereskedõk. Úgy tûnik, ha valaki a nyugat-európai elektromos meghajtású motorosok iránt érdeklõdik, akkor a sokkal kisebb, ám e téren komoly osztrák Tullni Hajókiállítást kell meglátogassa.

Elõször azt hittem rossz helyen áll a standunkon a Stickl Kft. E-volution 620 elektromos meghajtású motorosa, lévén ez és a környezõ csarnokok a vitorlásoké. De végül is úgysem  kerülhetett volna sehol a konkurrensek közé! Ide viszont mégis csak való a vitorlások közé, mert azokhoz hasonlóan nem szennyezi a környezetet. Egyébként megtekinthetõ lesz a Tullni Hajókiállításon is február 28-tól március 3-ig az 5-ös csarnokban az osztrák forgalmazójánál.
Így tehát itt Düsseldorfban úgy festett, nincs mivel összehasonlítani, míg rá nem jöttünk, hogy a Frauscher Boat a standján kiállított hajói mellett legalább a szóróanyagaival reklámozza elektromos kishajó típusait.
 
 
 
Az elektromos kishajónak több különleges jellemzõje van, ha jó hajó akar lenni. Az egyik fontos dolog a testforma. A gyártók szeretnek siklótestekbe vagy hagyományos klasszikus úszó formákba elektromotort szerelni. Ám a speciális igény annak megfelelõen tervezett testet igényel, amely nagyobb teljesítménnyel siklásra is alkalmas, ám még fontosabb feltétel lassú, úszó menetben a kis formaellenállás és az érezhetõ, magabiztos stabilitás. Belül pedig a tágasság, hiszen a többnyire békés  tempójú hajózáshoz a kényelmes nézelõdés tartozik, jó társaságban.
 
 
 
Összehasonlításunkban tehát azt néztük, hogy a felsorolt hajók miként felelenek meg ezeknek a feltételeknek. Nézhetjük innen, onnan ár/érték arányban a legtöbbet a magyar hajó nyújtja. 

  Hossz Szél. Súly Befogadók. Motor Minõsítés Kabin Nettó ár
E-volution 620 6,19 2,10 900 kg 7 4,3 kW C 7 van 24 500 €
Frauscher 560 Valencia 5,60 1,80 690 kg 5 4,3 kW D5 nincs 29 139 €
Frauscher 707 Venezia 7,07 2,44 1350 kg 7 4,3 kW D7 van 56 718 €
Frauscher 650 Alassio 6,50 2,17 950 kg 6 4,3 kW D6 nincs 40 106 €

Az összehasonlító árak ezúttal nem tartalmazzák az Áfát, mert a konkurrens így adta meg árait listáján.
A magyar kishajó nem egyszerûen azért került a táblázat élére, mert a legolcsóbb mind közül. Hanem azért, mert a legjobb ár mellett szinte mindenben a legtöbbet nyújtja.  
Az E-volution 620-as nem a legnagyobb hajótest az összehasonlítottak között, de mind a cockpit befogadóképessége, mind a kabinjának nagysága a legjobb. A Frauscher 707 Venezia majd egy méterrel hosszabb, elég tágas cockpittel és kabinnal, szolgál, és amiben a legjobb, az a hátsó kis fürdõplatformja. 
 
 
 
Ha viszont valaki kényelmesen napozni szeretne a fedélzeten már másznia, kapaszkodnia kell az orrfedélzetre. Az E-volution 620 aszimmetrikus elrendezésû felépítményén viszont a kormányállás mellett feljáró - nem létra, hanem lépcsõ - van az orrdeckre. 

Az áraknál a legkisebb, 4,3 kW-os motorral szerelt verziókat hasonlítottuk össze. Tovább nõ a magyar hajó árelõnye, ha az erõsebb motorok beépíthetõségének a felárát vizsgájuk. 
 
 

Én elsõ megközelítésben ennyi elõnyt tudtam összeszedni különösebb kutakodás nélkül a kis magyar elektromos hajó javára. Többet, alaposabbat mondhat Stickl Tamás a gyártó Stickl Yacht  Kft. egyik tulajdonosa.
Csak éppen várnom kellett a beszélgetéssel, mert éppen egy elragadtatott osztrák vevõ rendelte meg a hajót, aki korábban vízen is tesztelte az E-volution 620-ast. Azóta keresgélt, összehasonlított, majd itt, a Düsseldorfi Hajókiállítás utolsó napján megkötötte az üzletet.

 Milyen érdeklõdésre számítottatok  itt Düsseldorfban, tudva hogy a z itteni közönség nagy tapasztalatokkal rendelkezik az  elektromos hajózás területén?
 Több éves kutató-fejlesztõ munkánk eredményét sikerült megvalósítanunk az Evolution 620-ban. Olyan elvárásokra adtuk meg a választ, amit pont egy tapasztalt, igényes közönség tud igazán értékelni. 

 Úgy tudom, hogy a bruttó 30.000 eurós induló áratok nagyon kedvezõ ebben a kategóriában, ugyanakkor sehol nem látom, hogy hirdetnétek ezt az árelõnyt. Miért titkoljátok?
– Nem titkoljuk, minden érdeklõdõ számára elérhetõ a teljes árlistánk. Az igaz, hogy nem az árát hirdetjük, mint legfõbb elõnyét.  Aki egy kicsit is tájékozott az elektrohajós piacon, az hamar rájön az Evo’ elõnyeire, vagy legalább egy részére.  A kedvezõ ár csak hab a tortán.
 
 
 
– Kérlek, mutasd be az E-volutiont, ezt a nevében is a fejlõdést hordozó elektrohajótokat!
– Megrendelésünkre tapasztalt hajómérnökök az elektromos hajózás különleges igényeinek megfelelõen tervezték ezt speciális félsikló testet, amely kiküszöböli az alapvetõen kis sebességre tervezett úszó – és  a nagy sebességre tervezett siklótestek számunkra hátrányos tulajdonságait. Így megfelelõ iránytartás és jó hullámállóság mellett rendkívül kis menetellenállást kaptunk eredményül. Következmény a kisebb fogyasztás, nagyobb hatótávolság, magasabb végsebesség.

– Konkrétabban?!
– 8 km/h sebességgel 10 óra alatt hosszában végig hajózhatjuk a Balatont kikötés nélkül, vagy a száguldásra vágyók akár 30-al vontathatják a vízisíelõt. Ebben az esetben a menetidõ csak pénztárca kérdése. Lényeges, hogy mindkét lehetõség bent van a testben és így elég széles vevõkört lefed egyetlen konstrukció.
A kis ellenállás elõnye még, hogy már egy 4 kW-s motor is vehemensen mozgatja, eléri vele a vízen nem csekély  11 km/órás sebességet és az ekkora motorral szerelt 6,19 m testhosszú Evo’ akár csónakként üzemeltethetõ hajóvizsga és „vizijártassági” nélkül is.  Egyébként a hajó „C” kategóriás, elsûlyeszthetetlen, a Balatonon pl. korlátozás nélkül, bármilyen viharjelzésnél használható.

A legtöbb vevõnek fontos még, hogy ne csak stabil legyen, de annak is érzõdjön.  Az alakstabilitást a lapos, szegletes fenékkel, a súlystabilitást pedig a vízvonal alatt tõkesúlyként elhelyezett akkumulátorokkal növeltük. A kettõ kombinációjának eredményével a 86 éves nagypapám is elégedett, bátran mozog a hajón.
– Gondolom más, elsõ látásra is megítélhetõ elõnyöket is tudsz sorolni?
– A 7 személyes hajón egy család vagy kisebb baráti társaság kényelmesen elfér. A napozóként is használható orrdeckre biztonságos, kapaszkodóval ellátott lépcsõ (nem létra!) visz fel.  Alatta a kárpitozott, hõszigetelt, szellõzõablakokkal ellátott kabinban 2 fõ kényelmesen pihenhet a tûzõ napon is. A kabinban rakodó polcok, a matracok alatt tároló rekeszek és kémiai WC lett elhelyezve.
A fényszûrõs, zárható  tolóajtót nyitott állapotban a mûszerfal rejti el.  A hajó retró stílusához jól illeszkedik az idõjárás álló trópusi fából készült mûszerfal, a fa kormánykerék, és gázkar. A tágas kokpitban kézmosó, hûtõláda,asztal, bárszekrény  pohártartók és 2 személyes heverõvé alakítható párnázott felület teszi kellemessé a vízen töltött idõt.

– Ez mind nagyon klassz, de mondanál valamit az akkumulátorokról is? Mennyire macerás a karbantartásuk, milyen gyakran kell kidobni õket, és mi van ha a vízen fogy el az energia?
– Teljesen zárt, mély ciklusú, a hadiiparban bevált technológián alapuló Zenith mélyciklusú AGM akkumulátorokat használunk. A saját töltõjével mûködõ komplett rendszer egyetlen karbantartási igénye kisütés után  csatlakoztatni egy vezetékes dugaljhoz. Télen sem kell kivenni az aksikat a hajóból, csak 2 havonta pár órára áramot adni a töltõnek. Az adott akkucsomaghoz általunk felprogramozott töltõ biztosítja, hogy az ügyfelektõl teljesen elzárt térben elhelyezve azok legalább 6-8 évig tökéletesen mûködjenek. Egyébként a töltõre csatlakoztatott komputerünkön évekre visszamenõleg ki tudjuk olvasni a töltési ciklusok paramétereit, így üzemzavar esetén azonnal eldõl, hogy kezelõi hiba volt vagy garanciális cserét igényel.
 
Az akkumulátorok pillanatnyi pontos kapacitását és az adott sebességgel még megtehetõ idõt egy a mûszerfalon elhelyezett monitor mutatja, amely az energia vészes fogyása esetén idõben vészjelzéssel figyelmeztet a takarékosabb üzemre.
Az elektromos meghajtás minden része a motor, a vezérlés, és különösen az akkumulátorok rengeteget fejlõdtek az elmúlt két évtizedben. Közel járunk ahhoz, hogy az elektromos motorok teljes értékû alternatívát adjanak a belsõégésû motorok használatával szemben. Egyre értelmetlenebbek a viták, hogy szabad legyen azok használata vagy sem. A megoldás az elektromos meghajtás fejlõdésében rejlik. Ezért különösen beleillett a magyar standba, a kiállítási összképbe az elektromos kishajó

Ruják István