Mit lehet tudni a hajóról?
13.4m hosszú, 2.9m széles trimarán evezős, a világon egyedülálló formavilággal és önvisszafordító képességgel. Vákuum injektált karbon-epoxy szendvics szerkezet, hullámfúró orr, 650kg önsúly, és speciális gurulóvillás evezőállomások a nagyobb evezési hatékonyság érdekében.

Miért pont a Kékszalag?
A későbbi óceán átevezésre való felkészülés részeként (New York-ból Párizsba), szerettük volna a hazai nagy közönség számára is bemutatni a hajót a legrangosabb vízi eseményen, ahol olyan kihívásra vállalkozhatunk amit még előttünk senki nem teljesített.

Merre mentetek, mi volt az útvonal?
A térképen is jól láthatóan, a Balaton körbekerülése volt a cél, a Kékszalag bójáit sorba véve először Kenesén, majd Siófoknál, végül Keszthelynél. Igyekeztünk a lehető legegyenesebben haladni, már amennyire a szél engedte, és ez jórészt sikerült is, aminek köszönhetően nagyon jól is haladtunk.

Mit vittetek magatokkal?
A szervezetünk folyadék és energiapótlásának biztosítása érdekében, óránként 1 liternyi folyadékot, és napi szinten, durván 9000 kcal-t kellett pótolnunk, ennek megfelelően vittünk magunkkal vizet és élelmiszert, ami különböző magas energia és tápanyag értékű energia szeletekből, és az óriási meleget jól tűrő (pl.: téliszalámi), valamint gyorsan fogyasztható ételekből állt össze. Vittünk magunkkal ezen kívül vízbe keverhető izotóniás port az elektrolit pótlásra, valamint banánt és csokit is. A hajó menetsúlya körülbelül 1 tonna volt.

Miért mentetek körbe, mi volt a cél?
2 fő célunk volt a Kékszalag tókerüléssel. Egyrészt szerettünk volna a hazai nagy közönségnek szélesebb körben is bemutatkozni, szerethetővé tenni magunkat, mind a hajó, mind az evezés, mind pedig saját magunk tekintetében. Másrészt pedig szerettünk volna tapasztalatot szerezni egy non-stop extrém teljesítmény keretében, hogy lássuk, miképp viselkedik a hajó, valamint mennyire jól raktuk össze a mentális és fizikai részét a felkészülésünknek.

Hogyan történt a felkészülés?

A felkészülésünk 3 részre bontható:
1. Evezéstechnika fejlesztése: megtalálni a lehető legoptimálisabb evezési módot annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb energia-bevitellel, a lehető legjobban tudjunk haladni, hosszútávon.
2. Állóképesség fejlesztés: napi szintű kardió és saját testsúlyos edzések a szárazföldön, melyek összetétele rendkívül színes (futás, ugrókötél, teljes izomzat erősítés, Concept2 evező ergométer, stb).
3. Evezős edzése: rendszeres (alkalmanként több óra) edzés a SÁMSON-al, hogy összeszokjunk, megtapasztaljuk a hajó tulajdonságait. Ezek az edzések extra homokzsákokkal 1.2 tonnára terhelt hajóval történnek.

Miképp sikerült a Kékszalag futam?
Fantasztikusan! Részt venni egy ilyen eseményen rendkívül megtisztelő és egyben hatalmas élmény volt. Soha nem fogjuk elfelejteni, ahogy a közel 600 fős mezőnnyel elrajtoltunk, elmondhatatlan érzés volt ezt közvetlen közelről és nem a partról megélni! Mi is a startvonalról, de a rendező hajón kívülről indultunk, tudatosan, hogy véletlenül se akadályozunk senkit a vitorlások közül. A napsütéses, rendkívül kicsi szél, tökéletes volt a számunkra, így kihasználva az ideális körülményeket, keményen meghúztuk az evezőket. Szép sorban elhaladtunk a vitorlások mellet, és a Kenesei bójánál már a mezőny 90% előtt jártunk, többek között a Black Jack előtt fordultunk. Mindez természetesen pszichológiailag is lelkesítő volt, még akkor is ha tisztában voltunk azzal, hogy mindebben a kedvező időjárásnak óriási szerepe van, így húztuk tovább keményen. A Siófoki bóját szintén az „élmezőnyben” kerültük, majd ezt egészen a Tihanyi szűkítőig tartani tudtuk, ahol a váratlanul feltámadt a szélnek köszönhetően, demoralizáló volt látni, ahogy mindössze 40 perc leforgása alatt, a teljes mezőny elhúzott mellettünk ;-), ahogyan az előbb utóbb várható volt. De nem igazán volt alkalmunk ezzel foglalkozni, mert ránk sötétedett és az éjszaka erős szelet hozott, amivel keményen meg kellett küzdenünk, de a telihold fényénél a Balaton fényei, a vitorlások látványa mindenért kárpótolt minket. Volt egy alkalom, amikor a holdat felhők vették körbe, de a hold korongját nem takarták el, így a Balaton vizén egy holdfény folt alakult ki és pont elkaptunk egy pillanatot, amikor egy vitorlás úszott át rajta, szó szerint lélegzetelállítóan szép volt! Az erős szeles éjszaka után a gyönyörű pirkadat sem hozott megnyugvást. Keményen kellett megmarkolni az evezőket, ahogy közvetlen közelről szembesültünk azzal, hogy a vitorlások szélsebesen robognak el mellettünk, míg mi méterről- méterre meg dolgozunk az előrejutásért, de tudtuk, hogy már Keszthely felé haladunk, így hajtottuk szépen sorban a kilométereket. A keszthelyi bóját elérve sajnos egy elemzést igénylő hiba volt a hajón, ami miatt megállásra kényszerültünk, de egy percig sem volt kétséges, hogy be fogjuk fejezni a küldetést, még ha kiskanállal is kell elevezni Füredig. A kényszermegálló után újult erővel folytattuk a versenyt, és egy erősebb tempót diktálva javítottuk a menetidőnket, továbbra is mindkét evezőállomáson egyszerre evezve, a lehető legrövidebb szünetekkel, míg végül 42 óra alatt 220km leevezve, sikeresen elértük a Füredi cél vonalat. A jó kedvünk gyakorlatilag végig töretlen volt, bár erősen meglátszottak (különösen a tenyerünkön és a fenekünkön) a leevezett kilométerek.

Milyen konklúziókat sikerült levonni?
Rengeteg tapasztalatot szereztünk, és egyértelműen megerősítést nyert, hogy a felkészülés a lehető legjobb irányban halad. A fizikai és mentális állóképességünk rendkívül stabilnak bizonyult, különösen a kényszermegálló utáni újrainduláskor, hiszen ilyenkor sokszoros a fizikai és mentális megterhelés. Az egyes evezős etapokat megfelelő intenzitással és meglehetősen egyenletesen sikerült tartani, amit az 5km/h átlagsebességünk is nagyon jól mutat. Végig összetartottunk, és képesek voltunk megfelelően regenerálódni még ilyen non-stop extrém kihívás során is, olyannyira, hogy már a következő célt is elkezdtük felvázolni, amiről hamarosan be is számolunk.

Mik a további terveitek?
Úgy érezzük nagyon jó bemelegítés volt a Kékszalag és rengeteget tanulhatunk még a hazai tengerünkön, így újabb Balatoni meneteket tervezünk, még idén. Jelen pillanatban a Kékszalag során gyűjtött adatok és tapasztalatok elemzése folyik, amit szeretnék felhasználni arra, hogy a következő kihívás során fejlődhessünk, és ennek fényében fogjuk meghatározni a következőleg teljesítendő célt is.

Van-e bármi más, amit szívesen megemlítenél?
Ez úton is szeretnénk megköszönni a Magyar Vitorlás Szövetségnek, hogy jóváhagyta az indulásunkat, lehetőséget adva arra, hogy ezen a fantasztikus rendezvényben részt vehessünk. Tisztelettel kezeltük a tényt, hogy a Kékszalag a vitorlások versenye, ennek megfelelően minden esetben úgy haladtunk, hogy őket semmilyen körülmények között ne akadályozzuk. Cserébe örömmel és barátsággal fogadtak minket, nem tudnék egyetlen alkalmat sem mondani, amikor egy vitorlással találkozva ne köszöntünk volna egymásra, ne bíztattuk volna kölcsönösen egymást, barátsággal és tisztelettel. Nagyon sokan képet is készítettek rólunk, amit őszintén megköszönnénk, ha el tudnának juttatni hozzánk az expedition@transatlanticrowing.com –ra, mert fantasztikusan boldoggá tennének minket vele.

Szeretnénkmegköszönni azoknak is, akik a hajóra szerelt kamerákon keresztül néztek minket élőben, ami rengeteg erőt adott nekünk, és a nagy sikerre tekintettel, ezt a hagyományt folytatni fogjuk a jövőben is.

A Kékszalag valóban a legrangosabb tókerülő versenyként írta be magát a szívünkbe, nem csak annak színvonala, hanem embersége, valamint a vízi sport szeretetének hihetetlen egyesítő ereje miatt is. 

Köszönjük, hogy a részese lehettünk!


Hol lehet benneteket elérni?

A weboldalunk-on keresztül: www.oceanatevezes.hu
Vagy emailen: expedition@transatlanticrowing.com