• Te vagy az egyetlen, akinél van manikűr készlet. Azt gondolják azért, mert te nő vagy, pedig csak azért, mert te sem vágod olyan gyakran a körmöd, mint ahogy azt a kötélkezelés miatt kéne, így magadnál tartod a szerszámokat szükség esetére. Amikor pedig valaki másnál megtörténik a baj, akkor te vagy az egyetlen a hajón, aki a 110 kilós vasgyúró legénységtársad beszakadt körmét egyengeti a reszelővel, miközben ő sziszeg (mint az amerikai filmekben a sebkezelt hős), és a többiek még csak ki sem röhögik, a kikötőben arra járó nők annál inkább.
  • Nem gyanúsítanak meg helyzeteddel való visszaéléssel, ha a verseny célvonalán való átérés után sopánkodó arccal nézel a kapitányra, hogy egy gyors mosdóhasználat erejéig kössünk már ki, mielőtt a megerősödött szélben visszavisszük a hajót az anyakikötőbe (további átlag 2 óra út).
  • Ciki, ha nem tudod puszta kézzel ugyanannyira behúzni a vitorla behúzó kötelet, mint a fiúk, csak legfeljebb nem utálnak ki érte elsőre.
  • Kevesebbet káromkodnak a jelenlétedben az odafigyelőbb férfiak, illetve nem ugrik ki, ha te is elengedsz egy-egy indulatszót; vagy leeresztesz, és argó stílusban adod elő magad.
  • Egyszerre több férfival élhetsz át romantikus naplementét a vízen.
  • Ha ideiglenesen nálad a kormány a rajt eljárás előtti kavirnyáláskor, amíg a kapitány szöszmötöl a friss szél adatok letöltésével, akkor kevésbé harsányan üvöltöznek a hajó felé más hajó kormányosai, ha úgy találják, hogy útban vagy nekik.
  • A túraversenyre előre elkészített szendvicsek előfordulási esélye a hajón nálad tetőzik.
  • Kihozod a lovagiasságot a bizonyos kor és/vagy igényszint feletti férfiakból, akik késztetést éreznek, hogy ízlésesen, sokszor burkoltan bókoljanak. (A lovagiasságot nélkülöző férfiak bárdolatlan és direkt stílusú elismerő szavait jobb, ha nem hallod.)
  • Biztosan lehet rád számítani abban, hogy időnként emlékezteted a kapitányt, nem ő a "terrorvitorlázás" videó főszereplője, hogy beakadt lemezként, torka szakadtából, feszülten üvöltse a pontatlan, de ellentmondást nem tűrő parancsait.
  • Te vagy a leghálásabb tanonca egy türelmes edzőnek, nem vitatod az utasításait, csak nagy, kerek szemekkel hallgatod, és csinálod, ahogy tudod.


Miért nem könnyű nőként vitorlázni?

  • A sérülékenység miatt. És mert kínos kimagyarázni az irodában az ügyfeleknek a megbeszélésen, hogy miért van nonfiguratív kék-lila-zöld elszíneződés a karodon. A szoknya hordás is felejtős 3 napos sporthajóban való gyakorlás után a lábakon ékeskedő hasonló foltok miatt. Pedig nyáron nem kényelmes a hosszú ruházat a légkondi mentes munkahelyen és az utcán.
  • Nem lehet bármilyen hajón és minden körülmények között könnyen és gyorsan megoldania egy nőnek, hogy "könnyítsen magán", ugyanakkor inkább neki kell elfordulnia, ha nem akar szemtanúja lenni, amint a verseny szabadon választott pillanatában a hajó végébe hetykén kiálló férfiak spontán "sárgát dobnak".
  • A vitorlás társadalom nagy része azt gondolja, hogy evidens a hajón a parancsuralmi rendszer. A maszkulin kultúrában nőként elfogadást nyerni nehezebb.
  • Az alacsonyabb tesztoszteron szint miatt nekünk, nőknek nincs a vérünkben az igény a csapaton belüli hierarchikus rangsor beállítása és megtartása iránt. Így ha jelképesen elharapják a torkunkat helykijelölés céljából, és nem elég férfiasan reagáljuk le, akkor ránk fogják könnyen, hogy "mellre szívjuk". Ha keményen visszaszólunk, akkor meg pláne senki sem mossa le rólunk a megbélyegzést, hogy megsértődtünk. Nincs jó válasz.
  • Ha amúgy "lapos szervezetben" és "team munkában" lubickoló vezető vagy a szárazföldön (ez persze nem csak nőkre lehet igaz), azzal kell szembesülnöd, hogy a legtöbben teljes meggyőződéssel cselekszik az ellentétét azoknak az értékeknek, amiket az együttműködésben vallasz. Ennek megfelelően igyekszenek majd meggyőzni, hogy a magyar vizeken mindez inadekvát, hiszen egy hajó kapitányának micsoda nagy felelőssége van, és milyen gyorsan kell döntenie éles helyzetekben, úgyhogy nem kérdés, hogy ő az egyszemélyi vezető, neki mindig igaza van, ha nem úgy és nem akkor teszel valamit, ahogy ő gondolja, akkor rosszul csinálod, nem vagy elég jó.

---

A fenti írás a BCSS WireCorner és a Porthole közös cikkpályázatára érkezett.
A megjelenéstől számított 1 héten keresztül lájkolható ez az írás, a cikk alján lévő "Like" gomb megnyomásával. Ha tetszik ez a cikk, elküldheted az ismerőseidnek, így segítve hozzá az íróját, hogy a nyomtatott újság hasábjain is olvashatóak legyenek sorai.

Ha neked is van egy történeted, azt szívesen várjuk a porthole@porthole.hu -címen, vagy a "beküldés" menüpont alatt.      

 

Őry Beáta