Mondhatnánk azt is: ettől tradicionális! Hol a külföldieket, hol a Sztárokat, hol az Asszót, hol a trapézosokat, a többtestűeket, vagy épp a szörföt tartják távol. Mindig következetesen olyanokat, akik a legfrissebb technikai megoldások révén gyorsabbak voltak azoknál, akik valami fura előjogot vindikáltak maguknak a győzelem megszerzésére.
2007: szélesedik a Lisa
2010-ben a nyílt szalagra komoly nemzetközi érdeklődés mutatkozott, olyan hajók és világbajnok hajósok jelentek meg a versenyen, melyeket eleddig jószerivel csak az Eurosport közvetítéseiben láthattunk. A Balaton is adásba került, jó hírét víve csodás tavunknak, legnagyobb versenyünknek. Nem volt meglepő, hogy a sportág korifeusai komolyan foglalkoztak a Kékszalag kétévenkénti buta korlátjának felszabadításával, és általa a külföldiek érdeklődésének fenntartásával.
A végső döntés mégsem volt váratlan, jól illeszkedik a korábbiakhoz: 2011, és 2013-ban még esélyt adunk annak a maximum 5 hajónak, akik a furfangos technikai feltételek között győzni tudhatnak majd. A trapézosoknak, többtestűeknek, a nem kellően kreatívaknak coki.
Fotó: Cserta Gábor
Nem kellően kreatívaknak? Igen, egy jó ötlettel bizony felül lehet írni a szabályalkotók szándékát, és igen komoly mértékben növelhetjük meg amúgy sem lassú „tradicionális" rohanógépünk sebességpotenciálját.
Amikor 2007-ben a Lisa a Kékszalagra alaposan kiszélesedett, a versenytársak vért hánytak, mert már nem maradt idő a válaszlépések megtételére. Ráadásul az a hajó, mely a forgalomba helyezés során még 3 méter mély, 800kg-os kílt viselt, lényegesen könnyebb, rövid kíllel állt ki a Szalagra. És ezzel nem is volt egyedül. Volt némi halovány kísérlet a hatósági dokumentálás hitelességének megkérdőjelezésére, de aki Farkyt ismeri tudhatja, hogy ilyen piti banánhéjon nem fog elcsúszni. Nyert is simán.
Most 2011-ben a trapézaitól megfosztott Principessa lépett a Lisa nyomdokaiba, de ők tovább feszítve a húrt még szélesebb úszóművet produkáltak. A szabályok megkötik a hossz-szélesség arányt, tehát ha szélesebb hajót akarunk, akkor annak hosszabbnak is kell lennie! A Princsi 2.0 egy fixált orrsudár és némi farplasztika révén 16 méteresre nyúlt, így a „legálisan" megszélesült hajón a legénység nyomatéka trapéz nélkül is kiszolgálja a rig igényeit. Az új konstrukció villantott is egyet a Fehérszalagon, bemutatva a trendit az ellenfeleknek. Nem tudom, taktikailag helyes volt-e az időzítés, mert ily módon a versenytársaknak is marad még ideje a cselekvésre.
Fotó: Cserta Gábor
Az olcsóbb megoldás lenne a hajó ilyetén legalitásának megkérdőjelezése, de erre nem tennék nagy tétet, mivel a Lisa féle facelift körüli felháborodás sem változtatott az eredményen. Ráadásul egy ilyen vitában olyanok is bekeverednének, akiknek nincs sok keresnivalójuk a napon. (Értsd: vaj a fejen....) A jogászkodók szerint ezek a rohanógépek eleve nem kaphatnának hatósági jóváhagyást mivel megfelelő súlyú és mélységű tőkesúly híján nem állnak vissza, ráadásul a kishajós besorolásnak is ellentmond a 12 fő feletti létszám. De nem Magyarországon! Ezek a „tradicionális" hajók ugyanis többnyire rendelkeznek hatósági felmentéssel, azzal az indokkal, hogy kizárólag versenyeken és edzéseken használhatóak mentőmotoros kísérettel. Nesze neked tradíció!
Mi a megoldás? Fel kell venni a kesztyűt: orrsudarat kitolni, keretet burkolni, és megküzdeni az ellenféllel, ezekkel a génmódosított Liberákkal. És persze még mindig nagyobb győzelmi esélyekkel, mintha az Extrém 40-eseket, vagy valami billenősúlyos mozgóballasztos eszközt engednének a pályára.
Áll a parton néhány komoly kinézetű katamarán. Mi lenne, ha alájuk tennénk egy jó hosszú gerincet, és mint egytestű, tradicionális kiülős elindulnánk a Szalagon. Még nem késő!
Fotó: Cserta Gábor
A mezőnyben közben meg ott sertepertél még 5-600 hajó, anélkül hogy a leghalványabb esélyük lenne a győzelemre. Ők minden évben itt vannak, leróják körüket, élvezik a napnyugtát, küzdenek az árvaszúnyogokkal, fáradt-kialvatlan szemekkel nézik a felkelő napot, talán még a közös vacsoráról is lemaradnak. A győztesek ebből semmit sem észlelnek, jó szélben még napnyugta előtt befutnak, és egyébként is: a taktikai műszerek teljesen lekötik figyelmüket.
A következő napokban minden érintett, és nyerésre esélyes csapat képviselőjével lehozunk 1-1 interjút.
Ideje ráhangolódni a Kékszalagra!
Kapcsolódó cikkeink:
Gerő András