Akkumulátorok: Savas, zselés és Lítium
 
Na ez már egy problémás téma. Az emberek nagy része, az aksit az autóból ismeri, és csak a 12 vagy 24 V-os  aksiban gondolkodik.
A savas aksik tekintetében vannak komoly különbségek. Itt is meg kell különböztetni, hogy mire akarom használni. Az autókból ismert aksik az úgynevezett starterek azaz indító akkumulátorok rövid ideig nagy áramot adnak le 2-5 mp ig  60 - 100 A-t, mert ez a dolguk, hogy megforgassa a motort és ha jó az autónk műszaki állapota és pöc beindul, akkor az aksit kímélve sok évig használhatjuk gond nélkül.
A hajó, vagyis az elektromos motorral működő hajóknál úgynevezett munka akkumulátorokat használunk, hasonlóan a targoncáknál illetve egyéb ipari gépeknél. Ezeknek az un. munka akkumulátoroknak az a dolguk, hogy hosszú időn keresztül nagy áramot adjanak le folyamatosan. Ezért ezek elég nehezek, mert ezt a tulajdonságukat a magas ólom tartalommal tudják elérni. Nagyjából lehet azt mondani, hogy itt a minőséget kilóra mérjük. A feszültség is el tér az általánosan ismertektől, mi a rendszereinknél 6 V-os aksikat alkalmazunk sorba kötve 8db adja a 48 V-os feszültséget. Az amperitása  is különböző, van 80- 600 Ah-s verzió is, de arra is van lehetőség, hogy 2,2 V-os cellákból építsünk esetleg a jobb helykihasználás érdekében blokkokat. A savas aksik hátránya a hajós alkalmazásnál a nagy súly amit cipelnünk kell, továbbá, hogy a teljesítményének csak a max 80 %-ig lehet lemeríteni, pontosabban szabad, mert ezt követően un. mélykisütésbe megy amit a szabályozott töltők már nem tudnak visszatölteni. Van némi karba tartási igénye, a desztillált vizet időnként pótolni kell, a párolgás miatt, valamint télen is tölteni kell, mert különben ha lemerül, tönkre megy a hidegben. Előnye viszont, hogy ha valamiért mélykisütésbe ment, viszonylag kis költséggel rendbe lehet hozni, valamint megfelelő töltő rendszerrel töltve és szakszerűen karbantartva az élettartama akár 8-10 év is lehet. Ezt az adatot Osztrák bérhajó üzemeltetőktől tudom, a konkrét típust is meg tudom adni, ha valakit érdekel, véletlenül nálunk is lehet kapni. A mi hajóinkban a legrégebbi aksi csoport  ebből a típusból 5 éves és még ma is remekül működik.  A minőségben megfelelő aksik ára Pl 6 V 240 Ah kb 50000 ft / db +áfa de higgye el mindenki megéri.
 
Zselés akkumulátorok:

Erről sokat nem tudok írni, mert ezt mi nem használjuk, mert szerintünk nem a legmegfelelőbb  a hajó motor hajtására a már fent említett hosszú távú használati célokból.
Ezek az un gondozás mentes aksik, ami ugyan kényelmes a tulajdonosnak, de nagy hátránya, hogy mélykisütés után eldobható, nem lehet rendbe tenni, valamint az tárolt energia 60 %-át lehet max igénybe venni, a nélkül, hogy az aksi mélykisütésbe menjen.
Természetesen a mélykisütést senki normális ember nem csinálja szándékosan, de vannak a hajós életben olyan pillanatok, amikor a kapitánynak dönteni kell, EMBER? vagy TECHNIKA. Hát én az Embert  választanám, de azért később a technikát  is rendbe raknám, ha lehet.
 
Lítium akkumulátorok:
 
Hát ez aztán az igazi kihívás a szakembereknek, de talán a nem túl távoli jövő egyik, hangsúlyozom, az egyik megoldása.
Ebben a témakörben, mivel mi is most ismerkedünk ezzel a technikával, csak az általam ismerteket tudom leírni, de ez azért több mint amit a általában a vásárlók tudnak és nem baj, ha néhány ember egy kis információhoz jut.
Többféle verzió van  A Lipo lítium polimer , a Lion a lítium ion, és a Lifepo a Lítium ferrum polimer.
Ezek abban különböznek sok minden más mellett egymástól, hogy az alkotó anyagaik okán a súlyuk jelentősen eltér egymástól, valamint a biztonságossági fokozatuk is ennek megfelelően alakul.
Ez egy nagyon kényes technika, igen komoly műszaki feltételek biztosítása mellett lehet biztonságosan működtetni. Ezeknél az akkumulátoroknál  ugyan olyan fontos a töltési fázisban a sorba kötött cellák cellánkénti töltésének szabályozása, mint amikor kisütési fázisban az egyforma cellafeszültség szinten tartása. Ha ezek a feltételek nem teljesülnek, abban az esetben a cellák melegedni kezdenek, és rosszabb esetben felrobbanhatnak. A legkevésbé robbanásveszélyes a Lifepo típus, viszont ez a legnehezebb is a többihez viszonyítva. Ezeknek az aksiknak a működése jelentősen eltér a savas vagy zselés aksiktól, mivel a tárolt energiát gyakorlatilag teljesen ki lehet venni belőlük, a kisütés folyamatában nem törik le az üzemi feszültség. A savas aksik esetében a kisütés folyamán a nagy terhelés következtében leesik a feszültség, és ez a folyamat a tárolt és kivehető energia minimum  szintjéig tart. A lítiumok akár a névleges kapacitásuk többszörösével is terhelhetőek, amelyre a gyár meg adja a szükséges információkat, de a feszültség szintjüket az utolsó pillanatig tartják.
Ez azért lényeges, mert ezeknek az aksiknak a használatával a motornak nagyjából állandó üzemi körülményeket tudunk biztosítani, legalább is a táp ellátást illetően. Természetesen ez csak akkor igaz, ha a vezérlés és a szabályozás tökéletesen működik, valamint a töltés maximálisan elvégzi a feladatát.   
Nagyon fontos, hogy senki ne akarjon otthon legózni vele, mert ez nem a sufni tuning kategória.!!!!

A lítiumok nagy hátránya, a jelenleg nagyon magas ára, ami a mi esetünkben azt jelenti, hogy egy 48 V-os 400 Ah-s rendszer ami egy egymotoros hajót tud hajtani, minden részegységével töltővel együtt kb. 25-30000 Euróba kerül + Áfa a Lifepó típusból. Nagy előnye még, hogy a súlya jelentősen könnyebb mint a savas aksiké, bár ez is típusonként változó, a legbiztonságosabb a legnehezebb, de még ez is kevesebb mint a fele mint az azonos kapacitású savas aksiké. Az árcsökkenés az autó ipar fejlesztéseinek köszönhetően rövidesen be fog következni, szerintem két maximum három éven belül.
A gyártásuk gyakorlatilag szinte kizárólag Kínában történik,mivel Európában számít a környezetvédelem. Az  európai cégek  a felügyeleti rendszereket (BMS) és a töltőket fejlesztik elég sokan, de van a Kínaiaknak is amit a gyártó is tud szállítani.
 
Akkumulátorok töltése, töltő rendszerek:
 
A lítiumról nem írok ebben a fejezetben, mert azt az előbb már részleteztem amit szükséges tudni róla.
A savas aksik esetében ez már egy másik történet.
Ahhoz hogy a hajónk jól működjön az aksikat teljesen fel kell tölteni ! Ami a nem mindegy hogy hogyan és milyen töltővel. Az aksik élettartama nagy mértékben, sőt meghatározó mértékben függ a töltő berendezés működési paramétereitől. Olyan töltővel kell tölteni amelyik megfelelő szabályozással rendelkezik, az egyes töltési fázisokban biztosítja a szükséges energiát és figyeli a folyamatot.
Általában a jó töltők 4 töltési fázisban működnek, a legvégső a csepptöltés ami lehetővé teszi, hogy a töltő akár egy hónapig is rajta lehet az aksin és tökéletes lesz a töltöttség.  A töltési időt nagymértékben meghatározzák az adott kikötő helyi lehetőségei, mivel a tapasztalatok szerint általában 10 max 16 A áll rendelkezésre a hálózati parti áram rendszereken, ezért a max 25 Ah-s töltőket figyelembe véve az aksi kapacitásától függően ez 12 - 14 Óra között van a megfelelő töltési idő általában. A lítiumokat lehetne sokkal gyorsabban is tölteni, de itt szintén a parti áram korlátozza a lehetőségeket. Természetesen a piacon sokféle töltőnek látszó tárgy kapható, de itt is igaz, hogy a jó töltő, az drága. Egy 48 V 25 Ah - s töltő ami garantálhatja a 8-10 év élettartamot az aksinknak, 170- 280 ezer Ft + Áfa áron kapható.
Nagyon fontos, hogy ha a hajónkat téli tárolásra leállítjuk, az aksiknak teljesen feltöltött állapotban kell lenniük, valamint télen havonta legalább egy két órát tölteni kell, mivel az önkisülés miatt lemerülhetnek, és a fagyás miatt tönkre mehetnek.

 

Kapcsolódó cikkek:

 

Schleer Ferenc