Porthole: Hogyan kezdtél el hajótervezéssel foglalkozni?
Flóra: Gyerekkorom óta Pécselyen töltöttem a nyarakat és mindig vonzott a tó és rajta a hajók. Mivel formatervezéssel foglalkozom, elkezdtem keresni a vízhez köthető projekteket. Bekerültem egy csapatba, akik a Városligeti-tóra terveztek csónakot. Itt egy kajak-kenu készítővel dolgozhattam együtt, aki a technikai megvalósításért felelt, én pedig a formáért. Az, hogy a csónak végül is megvalósult, fantasztikus érzés volt, ráadásul nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam. Így kerültem el Balatonkenesére az Aqwia Kft-hez nyári szakmai gyakorlatra, ahol három különböző hajó tervezésében vehettem részt. Ezek a hajók azóta már el is készültek.
Porthole: Mi adta az ötletet a diplomamunkádhoz?
Flóra: Az ötlet tulajdonképpen úgy jött, hogy Pécselyről jártam Kenesére a szakmai gyakorlat alatt és az ingázás eléggé körülményes volt. Közben pedig elképzeltem, hogy vízen akár mehetnék egyenesen is. De hogyan? Hajóm nincs. Egy átlagember számára a hajóbérlés nagyon macerás, kell kapitány, nem feltétlenül akkor indulsz, amikor akarsz. Nem mindenki tud hajót venni, hajótárolás is drága. Erről eszembe jutott a BuBi sikere és ez adta az inspirációt. Alapvetően úgy működne, hogy az ember bejelentkezik a BalaBo rendszerbe és kibérli a Zádor22-t az egyik kijelölt kikötőből, elmegy vele oda, ahová akar és ott kiköt egy kijelölt kikötőbe. Úgy képzeltem, kb 150 hajóval lehetne elkezdeni, szétszórva a Balaton körül.
Porthole: 150 hajó azért megváltoztatná a tó képét, nem?
Flóra: Szerintem extra 150 hajó elfér. Az elmúlt 10 évben sokkal több vízi jármű lett a Balatonon. Európában pedig arányaiban általában több hajó van a tavakon, mint itt. De bevallom, hogy ma már kisebb hajót terveznék.
Porthole: Mesélnél magáról a hajóról? Miért Zádor a neve? És mi ihlette az alakját?
Flóra: A hajó a nevét a Pécsely mellett található Zádor váráról kapta. 22 lábas, 6-8 óra menetideje lenne és kb 12-13 km/h maximális sebességet tudna elérni. Egyszerre akár 6 ember is utazhat rajta. Az alakját különböző dolgok ihlették, mint például a vitorlák hangsúlyos látványa Tihanyból nézve, vagy a Szántódi rév épületének kifeszített tetővonalai. Azt szerettem volna, ha a Zádor22 alakja kitűnik a többi hajó közül a víz felett látható rész nem annyira áramvonalas formájával. De készítettem egy klasszikusabb vonalú tervet is:
Kérdőívet töltettem ki hajósokkal és olyanokkal is, akik csak szeretnének hajózni. Az ő elvárásaik formálták a Zádor22 funkcióit. A vastag oldalfal miatt a kormányállás mellett kétoldalt elférnek a mentőmellények. Kerekesszékkel is könnyen használható, a ki- és bejutás meg van oldva. Van rajta hűtő, GPS, lehet vele biciklit szállítani, van a padlóból kinyitható asztal, kihajtható ülések és napozórész is. Ezenkívül szeretném, ha rá lehetne csatlakoztatni a telefonunkat, illetve ha a viharjelzéssel is össze lenne kapcsolva, tehát vihar esetén nem lehetne elvinni a hajót, esetleg csak a parttól bizonyos távolságra.
Porthole: Mik a jövőbeni terveid?
Flóra: Egyik nagy álmom, hogy az Officina Italiana-nál dolgozhassak, mert nagyon szeretem ennek az olasz hajótervező irodának a letisztult formavilágát. Mindenféleképpen szeretnék többet foglalkozni vízi járművekkel és beletanulni a vitorláshajó tervezésbe is.