Nem, a gondoskodás nem marad el. A vízen tartás még előnyös is lehet a kiemeléssel összehasonlítva. Az átnedvesedett hajótest a parton sokkal inkább ki van téve fagyhatásnak, mint a vízben. Az állókötélzetet érő dinamikus szél hatások a parton csillapítatlanul veszik igénybe a kötési pontokat. A ki- és beemelés szűk időkerete megnehezíti a karbantartási munkák szakszerű és alapos elvégzését. A vízen tárolt hajó a szezonban is kiemelhető és megfelelő hőmérsékleti körülmények mellett végezhető el pl. az algavédelem, vagy az anódok cseréje.

 

Mi történik a kiemelt hajóval?  

  • Egy gyors felületes tisztítás még a darun lógva.

  • Átszállítás a tárolóhelyre, elhelyezés a tartóállványon

  • Állókötélzet előfeszítésének átállítása

  • Vitorlázat, matracok leszerelése, megfelelő tárolása

  • Takarás

  • Páramentesítés

  • Motor téliesítése

  • Vízrendszer ürítése

  • Akkumulátorok kiszerelése, fagymentes helyen tárolása, töltése

  • Algavédelem felújítása, az időjárási körülmények figyelembevételével

  • A gázrendszer lekötése

 

Mi vár a vízen hagyott hajóra?

  • Takarás. 

  • Páramentesítés. Matracok élére állítása

  • Motor téliesítése, vagy a motortér temperálása. Erről érdemes szakemberrel konzultálni.

  • Vitorlázat kiszerelése, ha nincs téli vitorlázás. Mastfurling tengely rögzítése.

  • Vízrendszer ürítése

  • Akkumulátor töltöttségének rendszeres ellenőrzése

  • Fenékszivattyú automatikus működésének biztosítása

  • A gázrendszert lekötése

  • Fagyveszély esetén áramoltatás biztosítása

 

Valójában a vízen maradó hajók kétféle elbánásban részesülnek. Akik télen hajóznak, azoknak minden alkalommal újra meg kell oldaniuk a téliesítést és a beüzemelést, vagy csak arra kell ügyelniük, hogy a motortérben legyen egy olyan szikra mentes fűtőberendezés, amelyik 3 fok alatt bekapcsol, temperál és nem engedi a motor vízterét megfagyni. Ez esetben a motor teljeskörű téliesítése, fagyállóval való feltöltése el is maradhat. Valójában a lefagyásra nagyon ritkán kerül sor, mert ha – egyre ritkábban - be is fagy a tó, a jég alatt 4 fokos a víz hőmérséklete, amit a kíl átvesz és átvezet a hajófenéken át a többé-kevésbé szigetelt terekbe. Ha nem hajózunk, akkor a teljes téliesítés elvégezhető. Fontos a páramentesítés, erre a tablettás technika tökéletesen megfelel. Ha kiszereljük a vitorlákat, akkor a betekerős árbocban lévő tengelyt ki kell kötni, mert a hullámokon nem csak idegesítően zörög, de ahol ütődik, ott megbonthatja, koptatja az eloxált felületet.

Azért a vízen tartott hajó biztonsága, a kármegelőzés ennél lényegesen több feladatot rejt.

A hajók téliesítésével kapcsolatban kérdezem Vlasits Gábor hajómotor specialistát, hogy tapasztalatai szerint van-e eljárási különbség parti és vízi tárolás esetén. Gábor az Ypsilon Yacht Club és a Balatonfői Yacht Club szerviz partnere. Elismert szakember, aki számos komoly projekt kivitelezőjeként is ismert. Ő építette be a Nemere II. új motorját, restaurálta a most kiállított Szent Jupát eredeti motorját, de ellátja több márka hivatalos szerviz képviseletét is, mint a Vetus, E-Propulsion, Krautler, Balt Yacht, Stream. Részt vett az egyedülálló új 900 lóerős magyar Lazarus 38 luxus motorcsónak gépészeti kivitelezésében is. 

Bár vagy két évtizede rendszeresen vízen tárolom télen a hajómat, a motor éves karbantartását, felkészítését ha csak lehet, szakemberre bízom. Tanácsait, javaslatait érdemes megfogadni.

Gábor a tőle elvárható felelős műszaki gondosságból igen szigorú feltételeket fogalmaz meg. Számára az elmaradó téli hidegek nem adnak felmentést a felkészítés alaposságával kapcsolatban.

-A vízen tárolt hajó téliesítése nagy felelősséggel jár, ha nincs hozzá kellő szaktudásunk és szerszámozottságunk, ne álljunk neki inkább, bízzunk meg szakembert!

Nem jó érzés, ha a hibánkból a kikötő fenekén köt ki a szeretett hajónk, esetleg a felelőtlen fűtésük miatt felgyújtjuk a mellettünk lévő hajókat is!

A már télre felkészített hajóval soha ne akarjunk kifutni a kikötőből, amíg meg nem bizonyosodtunk arról, hogy használatba vehetjük azt, magyarán beüzemeltük vagy beüzemeltettük azt, különben motor károsodás lehet a vége! 

-A téliesítés egy gondos hajó tulajdonosnál nem novemberben kezdődik, hanem már a nyár végén elkezd felkészülni! Ellenőrzi, hogy a felszívó-kifolyó csapok elzárhatóak-e, van-e valahol beázás a hajótesten, működik-e az automata fenékszivattyú, továbbá ellenőrzi a téli takaróponyvák állapotát, esetleg megemelteti a hajót, hogy az anódok mekkora elhasználódást mutatnak.

-Miért fontos, hogy működőképesek legyenek a csapok?

Sok esetben a nem megfelelően működő, kifagyó csapokon keresztül víz kerülhet a már téliesített eszközbe, ennek következtében a hajónk a víz alá is kerülhet!

-Miért fontos az automata bilge pumpa kifogástalan működése?

Alapvető biztonsági eszköz, tehát mindig működő képesnek kell lennie bármilyen vízbetörés esetén! Télen hatványozottan igaz, hiszen sok kikötőben csak ügyeletes szolgáltatás van, nem tudnak minden hajóra figyelni. Inkább adjuk meg az esélyt, hogy ne a kiemelésről kelljen diskurálni a karácsonyi asztalnál!

-Miért fontos a páramentesítés?

A vízen tárolt eszközökben a hideg párás nyirkos időben, ponyva alatt pedig hatványozottabban ( a ponyva alatt jelentősebb a hőingadozás! ) kialakulhat penészesedés, dohosodás, ami akár a belső bútorzatot is tönkreteheti, rosszabb esetben egészségre káros gombafajok jelenhetnek meg.

Egy igazán jó ponyva a hajónkhoz van méretezve, jól lehet rögzíteni, és mindig vannak szellőző nyílásai, ezért soha ne takargassunk mezőgazdasági fóliával vagy bármi más "gazdaságosnak" tűnő takaró fóliával.

-Miért fontos az anódok állapota?

A téli időszakban a hajók zöme egy helyben áll sokszor folyamatosan parti áramra csatlakoztatva.

Nem szeretnék nagyon a dolgok mélyére ásni, de a lényeg az, hogy soha nem fog két egyforma statikus töltöttségű hajó egymás mellett állni. A parti áramra csatlakozva a két jármű elektromosan össze van kötve, így az egyikük lesz az anód a másik a katód, alattuk a Balaton mint elektrolit és már kész is az akkumulátor. Az elektronok vándorolnak, így szép lassan felzabálják akár a hajtómű házát is! Az hajótesten elhelyezett anódok pedig ezt a fogyást hivatottak ellátni! Fontos, hogy édesvízben magnézium anódot, tengeren cink anódot használjunk!

- Külön figyelmet igényel a légkondicionáló, a hűtőszekrény, a boiler! Olyan dolgokról se feledkezzünk meg mint például a horgonymosó, kapszulás kávéfőző, tárolóban mélyre elásott magasnyomású mosó, szódaautomata, vagy a nyáron felhalmozott ásványvíz, üdítő és sör muníció! A szekrényekben tárolt élelmiszer és halcsali is potenciális rágcsáló mágnes lehet, ki nem hallott még szétrágott kábelkötegekről, kettéharapott üzemanyag csövekről, amik javítása kész anyagi csőd is lehet!

-Légkondicionálók ellenőrzése szintén fontos! A téliesítésen kívül sok esetben csírátlanítás nélkül használják éveken át, így kockáztatva a legionella fertőzést, ami akár halálos kimenetelű is lehet!!!

-Hűtőszekrények szintén hajlamosak a gombásodásra hisz sokan szeretik bekapcsolva hagyni, hogy még december 31-én is legyen hideg sörük. Az már kevésbé tudatos, hogy ha a hajó nincs kötve a parti áramhoz, vagy az megszakad, a hűtő lemeríti az akkumulátort, kiolvad, és becsukott állapotban begombásodik. Mi meg egész nyáron a gombával fertőzött hűtőből kivett üvegből szürcsöljük az italunkat!!!

A legnagyobb veszély ilyenkor, hogy a bilge pumpánk sem fog működni a lemerült akkuról!

A hűtőt téli időszakban ne használjuk, kapcsoljuk ki, szedjük ki a benne lévő élelmiszert és hagyjuk nyitva az ajtaját, hadd szellőzzön!

-Vizes blokkok a hajóban:

Télre minden vízcsapot és toalettet vízmentesítsünk a hajóban beleértve a boilert is, ami nem egyenlő azzal, hogy kinyitottuk a csapot a hajóban, a víz kifolyt és már hanyatt is dőlhetünk.

A rendszert kompresszorral teljesen vízmentesre kell fúvatni, a boilert pedig még ez után is fontos ellenőrizni, hogy nem-e maradt az alján víz. Ami a legfontosabb, hogy áramtalanítani is kell, mert tönkremegy a fűtőszál benne!

-Használati eszközök, mint például a kapszulás kávéfőzők, nagynyomású mosók, szóda automaták szintén vízzel üzemelnek, róluk se feledkezzünk meg. A hajón ne tároljunk ilyen eszközöket, mert egy kicsit erősebb tél után lecserélhetjük a szétfagyott eszközparkot.

-Powerbank, elektromos roller és egyéb elektromos berendezés is megsínyli a hideget, ezen eszközök akkumulátora is tönkremehet, ami potenciális veszélyforrásként akár hajótüzet is okozhat, ezért SOHA ne hagyjuk a hajóban ellenőrizetlenül!!!

Végül pedig ne feledkezzünk meg páracsapdák elhelyezéséről és arról sem, hogy ezek is kívánnak némi törődést, időközönkénti ellenőrzést, cserét.   

-Ha viszont mégis szakemberre bíznánk a téliesítést, akkor tiszteljük meg a munkát végzőt, szedjük össze a személyes tárgyainkat, vegyük ki a felfújt SUP-ot, és ne pakoljunk be vitorlát, ponyvát, három évre elegendő ruhát, ágyneműt a kabinokba és padládákba, mert bárhol lehetnek csapok, csövek amiken dolgozni kell! Az nem elég, hogy amit nem látunk az nincs is ott! A szervizes akkor is el fogja kérni az óradíját, ha két órán keresztül pakol, ez pénzkidobás!

A parton tárolt hajó előnye, hogy megvizsgálható minden pontja, előbb felkészíthető tavaszra, tuti, hogy nem süllyed el, ha hibásan téliesített valaki! Ki lehet szerelni minden akkumulátort, hogy otthon kontrollált körülmények között lehessen tölteni. Előre le lehet csiszolni a hajófeneket, hogy tavasszal "csak kenni keljen az alját". Hátránya viszont az, hogy fél éven keresztül áll egy számára nem természetes pozícióban, továbbá a riggelés is jobban ki van téve a szélnek.

Egyre többen használják ki a téli hónapokat  és vitorláznak az időjárástól  függetlenül. Nyilván ezt csak azokból a kikötőkből tehetik meg, ahol az éves üzemeltetés ezt lehetővé teszi. Mi van ilyenkor a téliesítéssel?

- Elég sokat gondolkodtam milyen választ is adjak, hogy senki se kövezzen meg! A saját véleményem az, hogy a hajó töltse a téli szezont biztonságban a kikötőben, de megértem, hogy a szezon meghosszabbítása átlépi az évszakhatárokat.

-Ha gázolaj üzemű vagy benzines a hajónk, akkor – ha lehet - az aktuális téli verseny, vagy a tervezett kihajózás előtt egyeztessünk egy szakemberrel, aki beüzemeli a motort, a futam végén pedig újra elvégzi a téliesítést. Ez a legbiztonságosabb megoldás, ha találunk megfelelő ráérő szakembert. 

-Elektromos hajóknál az ólom meghajtó akkumulátorokat hideg környezetben nem tanácsos üzemszerűen használni, mert kapacitás vesztésünk lesz, líthium akkumulátorokat 5 celsius fok alatt nem lehetséges tölteni, meríteni viszont igen, ez pedig egyenes út a tavaszi akkumulátor vásárláshoz.

-Elektromos motorok hűtőköre szintén törődést igényel, azokat is fel kell készíteni a télre, használatukkor hasonlóképp kell eljárni mint a robbanómotorral meghajtottaknál; be kell üzemelni majd használat után újra téliesíteni!

- Magunk is elvégezhetjük a beüzemelést és az újra téliesítést abban az esetben, ha rendelkezünk megfelelő szaktudással és anyagokkal.

Sokan megbíznak Google mesterben, sőt már a mesterséges intelligencia is ott ólálkodik a kikötőkben. Sajnos személyes tapasztalatom az, hogy a webtudósok felelőségvállalása nem terjed ki a félreértelmezés okozta károkra.

Felhívnám mindenki figyelmét aki fagyállót használ, hogy az autós boltokban kapható termékek mindegyike MÉRGEZŐ, tartós egészségkárosodást okozhat!

Erre a célra léteznek kimondottan környezetre ártalmatlan változatok is, mint például a Yachticon Organic anti freeze. Hiába tűnik az autós fagyálló, vagy a téli ablakmosó olcsóbbnak. Egyik sem lesz megfelelő megoldás!

A motortér temperálását nem igazán támogatom, de ha ezt körültekintően, megfelelő műszaki gondossággal végezzük akkor az is lehet elfogadható megoldás.

A motorteret milyen esetben temperálhatjuk?

- ha van beépített automata tűzoltó berendezés

- ha a fűtőeszköz termosztátja szikramentesen kapcsol és a fűtőfelület sem okozhat gyulladást.

-biztosított a megfelelő szellőzés 

-nincs semmilyen üzemanyag vagy olaj szivárgás, a beépített gázrendszer szivárgásmentes,  és gáztömör

-nincs a hajóban semmilyen illékony anyag (higító, aceton stb)