A hajó formáját szemlélve nehéz nem elismerően bólintani. Arányos megjelenésű egyszerű, de mégis eleganciát sugárzó hajótest már a kikötőben is szemrevaló, de a 9 csomós utazósebességnél mutat igazán szépen.

A kokpitba lépve rögtön érezhető, hogy nem csak a szemnek, hanem a kéznek is kellemes a hajó. A kezelőszervek környezetében puha tapintású anyagokkal találkozunk, a kormánykerék és a gázkar fából készült. Az üléseken strapabíró, de mégis szép huzatokat találunk, a lábunk alatt pedig teak borítás biztosítja a természetközeli hangulatot.

Az elrendezés vezérelve, hogy a hajótest körbejárható legyen kétoldalon, így a padok, a vezetőülés és a kormány felépítménye középre rendezett. Hátul egy fürdőplatformról léphetünk a hajóba. Itt rögtön egy „franciaágy” jellegű kétszemélyes heverőt találunk, melyen akár menet közben, akár fürdőzésnél kényelmesen élvezhetjük a napsütést. Ugyanennek a heverőnek a hajóorr felöli vége padként szolgál, hogy az asztalhoz kényelmesen le lehessen ülni. A kereskedelmi forgalomba kerülő példányokon a pad és a heverő közötti támla mozgatható, így valóban ággyá alakítható a hátsó fekhely, az első ülőfelület rovására.
Az asztal túloldalán szintén egy kétszemélyes pad található, amely elölről a kormányosi ülés is egyben. Bár elsőre azt gondolnánk, hogy a padok alatt található a meghajtás, illetve az akkumulátor csomag, ez nem így van. Itt bőséges tárolórekeszek és két, fagyasztóra is állítható fiókos hűtő kapott helyett.

A kormányállás aszimmetrikus. Balra pozícionálva találjuk a kormányt, jobbra pedig a lejáratot a kabinba. Bár a Q30 „daycruiser” hajó, vagyis elsősorban nappali utazásra, fürdőzésre szolgál, a kajütjében 2 ember kényelmesen tud aludni, ráadásul kézmosót és elektromos wc-t is beépítettek, így egy hétvégi túrának semmi akadálya nem lehet.

Érdekes és számomra igen tetszetős megoldás, hogy a kormányállás szélvédőjének folytatása, egyben a kabin ablaka is. Így belülről pazar kilátás nyílik a vízre.

A kormányállást megkerülve a hajóorra jutunk, ahova pont passzolnak a kajütben lévő matracok, így itt is kialakítható egy kényelmes napozófelület két fő részére. A hajó egyébként 8 személyes, de inkább 4 felnőtt és 2 gyermek számára kényelmes.

A műszerezettségről a hajóhoz biztosított iPad gondoskodik, mely vezeték nélkül kapcsolódik a fedélzeti rendszerhez és használható, nem csak a kormányállásban, de bárhol a fedélzeten, vagy a kajütben. Térképes navigációt, megtehető hatótávot pillanatnyi áramfelvételt és sebességet is láthatunk a Q30-hoz biztosított applikációban. A zenehallgatásról is mobil megoldással gondoskodott a gyártó, hiszen Bang and Olufsen prémium kategóriás vezeték nélküli hangszórót ad a hajóhoz, amivel úgy kint a kokpitban, mint bent a kajütben élvezhetjük az iPadról lejátszott zenéket vagy akár podcastokat.

Alapfelszereltségben az északi vérvonal miatt a Q30 nem rendelkezik árnyékolással, de extraként három féle különböző „biminit” rendelhetünk hozzá, a keménytetőtől a klasszikus biminin át a napvitorláig. Én, ha a Balatonra vennék ilyen hajót, biztosan választanék erre megoldást.

Persze a lényeg a hajótestben található!
A hajó középpontjában található a 30kWh-s lítium akkumulátorcsomag, ami egy 20kW Oceanvolt AXC20-as motort hajt meg. Ennek köszönhető, hogy kiváló stabilitást kapunk nem csak kanyarban, hanem hullámokon is. Már a 9 csomós utazósebesség is impozáns, de 15 csomós a csúcssebesség, ami mindenkiből elismerést vált ki, nem beszélve az elektromos motor utolérhetetlen nyomatékának köszönhető gyorsulásról. Érdemes figyelmeztetni a hajón tartózkodókat, ha sportosan akarunk elindulni.
Persze a tempó nem minden, ha csak rövid ideig élvezhetjük. A Q30 9 csomóval akár 78 kilométert is meg tud tenni, de ha egy kicsit lassabbra vesszük a tempót, akkor 5-6 csomóval már akár 10-12 órán keresztül is közlekedhetünk, ezzel kb.110km-re növelve a hatótávot. Ha valakinek ez nem elég, akkor az opciós listáról választhat 60kWh-s akkucsomagot, ami hatótávok körülbelül megkétszerezhetőek. Ez teszi igazán jól használható hajóvá. Átugranánk Fűzfőről Siófokra vagy Tihanyba ebédleni és vissza? Semmi gond. Messzebbre mennénk, és a hétvégi túrát tervezünk Badacsonyba? Még arra is marad kapacitás, ha egy közelgő zivatar miatt gyorsabban kell kikötünk valahol.
A kikötői manőverezést az orrba szerelt orrsugárkormány teszi kényelmessé.

Az akkumulátorok töltése sem probléma, hiszen bárhol hozzáférhető 10 amperes, 220 voltos csatlakozóról egy éjszaka alatt teljesen feltölthető az akkucsomag.

Az elektromos hajók visszatérő problémája a téliesítés, hiszen az ólomsavas akkumulátorok kapacitását nagyban tudja rontani, ha tartósan és mélyen elhűlnek. Minimum, hogy gondoskodni kell a folyamatos csepptöltésről. Nem így van ez azonban a lítium akkumulátornál, ami valóban gondozásmentes. A feltöltött akkumulátorral téliesített hajó, tavasszal úgy fog minket fogadni, ahogy télen letettük.

Persze a remek mérnöki munkának, az innovatív hajtásrendszernek és a minőségi anyagoknak megvan az ára. Egészen konkrétan 183.000 EUR, ami lássuk be nem kevés. Sajnos itt tart a technika jelenleg. Aki kompromisszummentes gyors, nagy hatótávú és nem utolsó sorban szép hajót szeretne, amit tartósan használna is, annak ma ennyit kell letennie az asztalra.

Bízom benne, hogy látunk még Q30-at a Balatonon!

Bővebb információ: http://www.amperyacht.hu/q-yachts/

További képek a galériában!