Kezdetét vette a lázas készülődés a 20. Mini Transat - Iles de Guadeloupe 2015-re, mely a leghosszabb szólóvitorlás verseny a legkisebb rohanógépek, a mini 650 vitorlás hajók között. Ez idáig 13 nemzet, 55 professzionális szkippere kvalifikált a megmérettetésre, köztük Kovács Tamással, a hazai indulónkkal. A minden páratlan évben megrendezésre kerülő, minimum 4020 tengeri mérföldes szóló Atlanti-óceán átkelő vitorlás verseny szeptember 19-én rajtol el, tehát már csak kevesebb, mint 4 hónap van hátra az ünnepélyes rajttól.

„A versenyre való felkészülésem már több éve tart, nem most kezdődött el, viszont turbó üzemmódra kellett kapcsolnom, hogy minden szükséges feladatot ellássak és felújítsam a hajót az Atlanti-óceán át szólózására.” – magyarázza Kovács Tamás. „Most, hogy az utolsó versenyem is véget ért Olaszországban, Szardínián, haza fogom húzni a hajót és otthon végzem el az tervezett átalakításokat és munkálatokat. Amint ezzel végzek – úgy tervezem augusztus elején – akkor kivontatom a Mini Transat Iles de Guadeloupe 2015 rajtjára és jöhetnek a végső biztonsági ellenőrzések.”

Eredmények, sikerek és kudarcok…?

„A tavalyi évem nagyon jól indult: megnyertem az Olasz Mini 650 Bajnokságot, de sajnos a spanyol AIR (Around Islands Race) versenyen a rajtot követően vissza kellett fordulnom, mert gondjaim támadtak az autopilottal. Az idei évem az 1000 tengeri mérföld szóló kvalifikáció teljesítésével vette kezdetét, majd ismét indultam annyi olasz regattán, amennyit csak az időm engedett. Sajnos nem egyszerű, mert nem ebből élek, csak ezt szeretem csinálni, ezért nem jut annyi időm rá, amennyit szeretnék vele foglalkozni. Jó néhány felszerelésem (kabát, kesztyű, hajós nadrág, vitorla, spinakker…) is cserére vár, de rongyosra használom őket. A most véget ért utolsó versenyemről, a Round Sardinia Race-ről is sajnos vissza kellett fordulnom, mert ezek az apróságok okozták a problémáimat végső soron. Profi szkipperekkel, ultrakönnyű hajókkal és új vitorlákkal veszem fel a versenyt a Banzai fedélzetén és gyakran meglepetéseket is okozok nekik, mikor rájuk megyek, de hosszútávon nem elég jó vitorlázónak lenni, mert éppolyan fontos az is, hogy a felszerelések és az eszközök amiket használunk szintén profik legyenek.”

Mire számíthatunk? Milyen esélyeid vannak a hajóddal?

„Versenytechnikailag, navigációt illetően és mentálisan is felkészült vagyok. A hajót is fel tudom készíteni a transzatlanti nonstop szólózásra. Azonban sokat fogytam az elmúlt időszakban, ezért nyáron sokat fogok edzeni, hogy fizikálisan is a maximumot tudjam nyújtani. A hajómat nagyon kiismertem a több ezer mérföld alatt, amit együtt töltöttünk: biztonságos, erős szeles proto. Ha az időjárás nekünk kedvez a Mini Transaton, akkor az első 10 proto között célba érek, ami nagyon jó teljesítménynek számítana. A Banzai 509 egy 2004-es Manuard tervezésű, viszonylag – a legújabb minikhez képest - nehéz proto. Emellett, a pódiumesélyes szkipperek régebb óta versenyeznek ezzel az osztállyal és ebből élnek, tehát sokkal több időt és pénzt tudnak belefektetni. Nekem még nincsen szponzorom, bár sokan segítenek ahogy tudnak, így itt lehetek és van lehetőségem indulni a versenyen. De ha találnék egy-két nagyobb szponzort és jobb felszereléseket, eszközöket vásárolhatnék a minimre, akkor az a várható eredményemre is hatással tudna lenni. Például egy új vitorla, új kötél, vízhatlan ruha és csizma nagyon hálás tud lenni.”

Hol láthatunk téged? Hol tudunk nyomon követni?

„Természetesen most is elérhető lesz az élő nyomkövetés a verseny hivatalos francia oldalán. Emellett a mi saját oldalunk is leközli a legfontosabb híreket és információkat. A hazai, a francia, az angol, az olasz, a német és még sok másik nemzetiségű média is jelen lesz a helyszíneken és folyamatos lesz a tudósítás: videók, képek, riportok… Tehát mindenki fog tudni mindent, ami a versennyel kapcsolatos, csak mi nem, mert nekünk semmiféle digitális információs eszköz nem engedélyezett. Decemberben pedig, mikor végre hazatérek a versenyről, akkor nem marad el az élménybeszámoló, biztosan sok minden fog történni ennyi idő alatt az óceánon…” - Kovács Tamás, Cagliari, 2015. május 27.

Amit érdemes tudni a versenyről

A rajtpisztoly eldördülése után a szkipperek átszelik a Biscay-öblöt és lehajóznak Spanyolország felé, majd elfordulnak nyugatra, hogy nonstop kalandjuk egyetlen megállójához érjenek, ami nem más, mint a kanári-szigeteki Lanzarote. Itt kipihenve a megtett 1250 tengeri mérföldet és megünnepelve az első szakaszban elért sikereket, a versenyzők kihajóznak a második, 2770 nm-es szakaszra, mely már csak az óceán túlpartján ér véget, Guadeloupe szigetének fővárosában, Pointe-á-Pitreben, novemberben.

A Mini Transat a szkipperek szólóversenyzési tudását méri fel az Atlanti-óceán átszelésekor. Az induló minisek nem használhatnak digitális segédeszközt. A szólóvitorlázók - visszatérve az alapokhoz - csak papírtérképet és hagyományos GPS navigációt vehetnek igénybe. A hagyományokhoz híven ez a verseny csak az egyszemélyes vitorlázásról szól, ahol semmilyen kapcsolat nem engedélyezett a verseny ideje alatt a szárazfölddel.

A 13 nemzet már biztosan a rajthoz áll: Magyarország, Franciaország, Anglia, Olaszország, Spanyolország, Németország, Kína, Litvánia, Hollandia, Oroszország, Portugália, Belgium és Svájc.

A 2015-ös Mini Transat Iles de Guadeloupe esélyes pódiumjelöltjei: Tanguy Le Turquais, Damien Cloarec és Patrick Girod a széria hajóosztályban; Michele Zambelli és Ludvic Méchin a protók közt.