Nagy hőségben, halasztással indult a verseny. A megnyitó végén felhangzott himnuszt követően a mezőny a vízre indult, ahol végül nem sok szél fogatta őket. Rövid várakozást követően felhúzásra került a parti halasztást jelző lobogó az Alfa és a Bravó pályán egyaránt. Később viszont lehetőség nyílt a versenyzésre, és egy keleti irányú, 4-6 csomós gyenge szélben, 2 futamot tudtak rendezni. Az elfogyó szél nem biztosított lehetőséget továbbiak lebonyolítására, így ezzel lezárult az első nap.

Nem sok jót ígért az előrejelzés a második napra sem, ami be is igazolódott, így pénteken egész nap halasztás volt érvényben. Másnap viszont már 10-14 csomós észak-keleti szélben állhattak a rajthoz egységek. Szombaton izgalmas és pörgős csaták követték egymást. Folyamatosan cserélődött a sorrend a mezőny elején, így első sorban a jó átlag volt a fontos a dobogóért versenyzők számára. 4 futamot követően már szombaton érvényes lett a bajnokság és a nap végére egy kiejtő futammal is számolhattak a csapatok. Izgalmakkal teli szakaszokat és bójavételeket szurkolhattunk végig, szoros küzdelem volt minden percben a helyezésekért. Vasárnap hasonló körülmények között további 4 futamot versenyeztek az egységek, így a bajnokság mind a 10 tervezett futama sikeresen teljesült.

 

Dinamikus fejlődés, dinamikus hajó

A tavaly év végén, 5 hajóval megalakult osztály hihetetlen gyorsasággal nőtte ki magát. Már a 6 hajós tavaszi flottaversenyhez képest is további 4 egységgel bővült a mezőny, amiből most 9 hajó állt rajthoz a Magyar J/70 Osztály első bajnokságán. A csapatok egész szezonban sokat edzettek, vitorláztak, így másodpercre pontos indításokat és tökéletes manővereket láthattunk. Feszült figyelemmel követte végig mindenki az eseményeket.

A versenyt végül szoros küzdelem után Tóth Elizabet Virág csapata nyerte, MaffiJa nevű hajóval. A fiatalokból álló egység tagjai mind kishajós múlttal rendelkeznek, Laser és 29er osztályból érkeztek meg a nagyhajós életbe. Elmondásuk szerint nagyon élvezetes “jéhetvezeni”, mert tökéletesen tudják alkalmazni a kishajós tapasztalataikat és az ott tanultakat, mindemellett a hajó adottságainak köszönhetően, minden szélviszonyban izgalmas vele versenyezni. 

Tóth Virág így értékelte a versenyt: “A szezonban ezt a versenyt vártuk a legjobban. Sokat készültünk rá, mivel az egyesületünk rendezte, akiknek sokat köszönhettünk idén is. Nagyon izgalmas volt minden futam. Örülünk, hogy változatos szélviszonyok között versenyezhettünk, így kipróbálhattuk magunkat minden körülményben. Nagyon jó volt a csapat, végig éreztem a maximális motiváltságot és lendületet, ami ennél a hajónál nélkülözhetetlen, ha nyerni szeretnénk. Voltak nehézségeink és hibák is, viszont gyorsan át tudtunk lépni rajtuk. Sokat erősödött a mezőny a szezon kezdetéhez képest, éreztük a folyamatos nyomást, de jól tudtuk kezelni szerencsére. Külön örülünk, hogy ilyen jó hangulatban telt a hétvége és egy nagyon szuper közösség alakult ki a nyár folyamán.”

 

 

A J70-es osztály kapitánya, Molnár György elmondta: “Nagyon örülök, hogy egy év alatt ennyit fejlődött az osztály, hiszen egy fantasztikus hajóról van szó. A J/70 osztály elindításához fűződő reményeink is hamar beigazolódtak: a rutinosnak mondható, egyéb One Design osztályokban már régóta versenyző vitorlázókon túl, hamar rátaláltak a „jéhetvenezés” ízére azok a fiatalok is, akik a kishajózás után tanácstalanok voltak, vagy éppen egyetemistaként kerültek be a vitorlázás világába. A győztes csapat átlagéletkora is maximum 20 év körüli. Színvonalas volt a rendezés, amit külön köszönünk a Balatonfüredi Yacht Club-nak. Régóta versenyzem több hajóosztályban, de a J/70 kétségkívül az egyik legizgalmasabbak közé tartozik. Terveink szerint jövőre már legalább 15 hajóval szeretnénk indulni a versenyeken, ami hazai viszonylatban, 2 szezon alatt, nagy siker lenne.”

Molnár György a folytatásra vonatkozóan elmondta: „A bajnoksággal nem ér véget a szezon, ősszel még tervezünk egy hazai flottaversenyt, továbbá több egység is kiutazik októberben az Olasz Bajnokságra. Többen terveznek indulni különféle külföldi kupa sorozatokban télen is. Aktívan szeretnénk kapcsolódni a J/70 nemzetközi közösségéhez is, mert egy nagy vidám család! Ha csak a nem túl távoli európai országokat nézzük, mindenhol 50-80 hajós  flottákban versenyeznek, világ- és Európa-bajnok, olimpikon profikkal az élvonalban, sok fiatallal és gyakorlott OD versenyzővel a népes mezőnyben. Az ilyen, nagy flottás versenyeken rengeteget lehet tanulni és fejlődni, a cél pedig az, hogy itthon is eljussunk erre a szintre hosszabb távon!”

 

A Bajnokság alatt a közösségépítésre is figyelmet fordítottak a J/70-esek. A Kékszalag Portban egy rövid „klubdélutánt” tartott az osztály, melyhez a Magyar Vitorlás Szövetség támogatásával használhatták a Balaton termet.  Az osztálytagok sok hasznos gondolatot osztottak meg egymással: szó esett az ősszel elkészítésre kerülő hosszabb távú osztálystratégia irányairól, de versenytapasztalatok, hajókezelési, taktikai praktikumok is megosztásra kerültek, az ilyen nyílt eszmecsere pedig garantálja az osztály folyamatos fejlődését.

„Érezhető a lendület és a motiváltság az egységekben, amit ezen a találkozón is öröm volt átélni. Csak bátorítani tudok mindenkit, hogy csatlakozzon a J/70 flottához, hiszen még csak most kezdtük, de az alapításkori hajószámhoz képest már mostanra megduplázódott az osztályban lévő egységek száma.” – tette hozzá Molnár György osztálykapitány

A Magyar J/70 Osztály első Bajnoksága, összességében fantasztikus élményt nyújtott mindenkinek. Mind a résztvevők mind a rendezőség pozitívan értékelte a hétvége minden percét, izgalmas és szoros küzdelmek alakultak ki, ahol mindenki a legjobbját hozhatta. A jó hangulat végig jelen volt a vízen és a parton egyaránt, így a tanulságokat levonva, és a megszerzett tapasztalatokat eltéve, elégedetten zárták a bajnokságot.

 

Fotók: Balatonfüredi Yacht Club / Szántó Áron