“A Soponyai Géza hajóskapitány nevével fémjelzett, és az Infiniti által támogatott világszabadalom egyedülálló látvánnyal örvendezteti meg a Balatonon kíváncsiskodókat. Az Avatar nevű versenyhajó árbocán ugyanis nem a hagyományos vitorla, hanem a repülőgépekéhez hasonló merev szárny díszeleg majd. A szárny előnye, hogy olyan nagy húzóerőt fejt ki, ami a hajó kiemelkedő gyorsulásához vezet. A merev-szárnyakat eddig árboccal egybeépítve készítették, ami megnehezítette a tárolást és rendkívül költségessé tette a technológiát. A zseniális magyar ötlet a világon először küszöböli ki ezeket a hátrányokat.”

Remélem ez a fogalmazvány nem az én meggyőzésemre íródott, mindenesetre Sopi kedvéért bárhova szívesen elmegyek. Már az America’s Cup zseniális innovációja is nagy hatással volt rám, de a daruval mozgatott rig hazai adaptációjára egyáltalán nem számítottam. Azzal, hogy Fekete Laci kitalálta az elemekből építkező reffelhető, twistelhető merev szárny konstrukcióját, olyan területre merészkedett, ahol nem sok korábbi tapasztalat halmozódhatott fel. Az érdeklődők nagy száma mindenesetre arra enged következtetni, hogy egy ilyen újdonság valóban megmozgatja az értő közönség fantáziáját.

A tájékoztatón egyértelműen megfogalmazódott, hogy az új vitorla nem véletlenül került fel Soponyai Géza versenyhajójára. A cél a 2011-es Kékszalag megnyerése! A vitorla-projekt fő támogatója az Infiniti jól választott. A 20 méteres árbocon feszülő 100 m2-es hirdetőoszlop kitűnő látványelem. Természetesen maradt hely a további támogatók feltüntetésére is. A Médiacontact és a Pioneer Investments logói is békésen megférnek a hatalmas felületen. A bemutató előtt fél órával kúszik fel a vitorla az Avatar hagyományos nútos kialakítású karbon árbocára.

Az idő zseniális. A 3-4 csomós szél ideális keretet biztosít a stresszmentes hajózáshoz. Bár a merev szárny nem lobog, mégis komoly erőpróba lett volna a hajót felszerelve a kikötőben mutogatni, egy ennél erősebb szélben. A vízen kényelmesen gyorsul, a kíváncsiskodókkal túlterhelt hajó bőven meghaladva a szélsebességet. A hajó irányítása hagyományos gyakorlattal szinte lehetetlen. A megszokott billenés elmarad, a kormányerő indifferens, csak a gyorsulás mértéke ad némi támpontot.

A Kékszalag rajtjáig még igen sok vízen töltött óra vár a csapatra, mivel ennek az új eszköznek a használatára senki sem felkészült.

 

 

Jó Szelet Avatar!

További képek a galériában. 

Gerő András