2011. május közepétől június közepéig hajóztunk ebben a zónában, és az időjárás nem is okozott meglepetést. Volt olyan francia vitorlázó barátom, akinek 40 csomós szele volt, de nálunk a legnagyobb szél is „csak" 25-30 csomós volt. És persze sok-sok zivatar és még több szélcsend. Az utunk így tíz napig tartott, amit többször nehezítettek szembeszeles részek is.

„Az Egyenlítő mentén elhelyezkedő alacsony nyomású övezet az ún.  trópusi konvergencia zóna, amely átlagosan 200 mérföld széles (kiterjedése és elhelyezkedése jelentős évszakos és napi változás). A zónára jellemző a hosszantartó szélcsend vagy enyhe változó irányú szelek, amiket gyakori heves esőzések, zivatarok váltanak fel." (Horváth Csaba-Baffia György: Jachtnavigátor I.)

 

Amikor 2011. május 24-én 12:20-kor átléptük az Egyenlítőt, a perui áramlat 1,3 csomóval tolt vissza minket! Ez a hideg áramlat Dél-Amerika csendes-óceáni partja mentén áramlik délről észak felé. Az Ecuador-Galapagos szakaszon ezzel már nem kellett küzdeni.

Az Egyenlítő átlépését természetesen megünnepeltük, bár nem teljesen tartottuk be a tengerész hagyományokat: koccintások, úszás, ugrálás és áldomás. Az első átkelőkre általában különböző mókás avatási szertartások várnak: befestik, rumot vagy tengervizet itatnak vele, vagy épp be kell ugrania a vízbe. Mi inkább csak arra kértük Poseidont, hogy tartson meg minket minden jó szokásunkkal együtt. Majd egy finom halebéddel és sok rummal ünnepeltünk.

Méder Áron

 

Egyik éjjel 3-4 csomóval vitorláztunk épp, mikor a tőkesúlyba beleakadt egy kivilágítatlan halászháló. Áron szólt Gyulának, hogy jöjjön ki őrködni, majd vízbe ugrott és kiakasztotta. Addigra odaértek a spanyol halászok, akikkel aztán jól elbeszélgettek hajnalig. Én közben aludtam, hisz az én ügyeletem minden reggel 5.30-tól volt.

Sok halat fogtunk, de sajnos többször elszakították a damilunkat a nagyobb példányok. Emellett minden nap volt a hajón különböző ízesítésű friss ciabbatta.

 

Ecuadorban, Libertad városában kiemeltük a hajót, és felkészítettük a csendes-óceáni átkelésre. Algagátlózás, kisebb javítások, az anódok cseréje és a szokásos évi karbantartás.

Ecuador meseszép és igen olcsó. Nagyon finom helyi ételeket ehetünk alig 1-2 dollárért. Az Andok hegységében jókat kirándultunk. A legjobb élmények Banosban, egy kis falucskában értek: rengeteg extrém sportot lehet itt kipróbálni. Átkelések a folyó felett, a vízesések látványa, lecsúszás egy kötélen, melyre csak a hátad van a rögzítve, mind-mind remek adrenalinszint-növelők. Nem beszélve a vadvízi (4-es szintű) raftingolásról, vagy az éjszakai vulkánlátogatásról.

 

Quitó, a főváros rengeteg látnivalót tartogat a turistáknak: sok templom, műemlék, szobor és park várja az utazókat. A pezsgő éjszakai élet elmaradhatatlan kelléke a helyi likőrös narancs vagy szamóca.

 

Az Amazonast mindenkinek ajánlom, aki erre jár. Az esőerdők, soha nem látott nővények, állatok káprázatossá tették az ittlétünket.

Gyulával később hazarepültünk, és Áron egyedül indult neki a tizenhárom nagy és hat kisebb vulkanikus szigetből álló, 1959 óta nemzeti parknak számító Galapagosnak. Rekordidő (három nap) alatt érkezett Santa Cruzra, a központi szigetre 2011. június 11-én. A fő kikötője Bahia Academy, egy nagyon kicsi, kedves horgonyzó öböl a város szívében. Főleg turistahajók állnak itt horgonyon, de akad néhány vitorlásjacht is, és persze néhány itt felejtett hajó - minden kikötő kötelező kelléke.

Puerto Villamil Galapagos a harmadik legnagyobb települése - 1000 ember lakja. Itt csatlakozott Áronhoz Ákos, aki három hónapig lesz legénység a hajón. A srácok együtt mentek felfedezni az izgalmas helyeket. Külön figyelmet érdemelnek az egzotikus állatok: hatalmas teknősök, pingvinek, oroszlánfókák, fregattmadarak színesítik a környéket.

 

Sokat búvárkodtak itt - szabadtüdősen, csupán egy maszkkal is rengeteg élményt gyűjthet az ember. A változatos vízi élővilág miatt Galapagos Földünk talán legizgalmasabb merülőhelye.

Áron négy hét múlva, 3200 tmf non-stop vitorlázást követően érkezik majd Marquises (Franica Plonézia) Nuku Hiva szigetére. Innen újra jelentkezik, mielőtt a sziget bevitorlázására indul.

 

Bólya Mercedes

Bólya Mercedes