
2006 óta a versenyrendező és alapító Fa Nándor is elrajtol a TBS Nagydíjon, saját tervezésű karbon hajójával, amely a tervező és a hajós szakma számára akkor igazi prototípus volt, a tavalyi győzelme utáni átépítés pedig újabb kihívást jelentett a maygar hajótervezők és építők számára.
11 év szólóversenyzés után mozdult meg a hajós szakma és az idén további 3 új, innovatív versenyhajó épült és rajtol az ezüst-karbon Vándokupáért és a hat, amit egy évig birtokolhat.
Mint azt a versenyalapító elmondta: - saját rendezésű versenyén nem a győzelem a célja, hanem a hajótervezésben és építésben rejlő innovatív lehetőségek inspirálták.
Erre ösztönzi ez a versenye is mindazokat, akik bármely, maximum 8 méteres, tőkesúlyos hajóval indulnak a TBS Nagydíjon. Minden hajó képessége növelhető, optimalizálható. Ez a verseny a magas szintű hajós tudás mellett a hajós kreativitás kihívása egyben.
Az Fahajó nevű, egyébként tiszta karbon anyagú 8 méteres "versenyparipa" megépítésével olyan folyamatot índított el idehaza, amely ambíciót, önbizalmat és rangot adhat a magyar hajótervező-és hajóépítő vállalkozásoknak azon cél érdekében, hogy a versenyvitorlázásban szülessenek magyar osztályhajók, hogy ne pusztán a külföldön "levetett" hajókkal népesítsék be a Balatont. A hajótevezésben és építésben két tehetséges fiatal magyar hajós, Déry Attila tervező és Paulovits Dénes hajóépítő voltak partnerei, akik már óceáni versenyhajók gyártásában a legmagasabb szinteken elismert magyar szakemberek.
2011-re pedig meglepetésként újabb innovatív hajók születtek, ezek egyike a CODE8, amellyel Litkey Farkas megnyerte az idei Keszthely-Kenese szólót, a télen átépített Fahajó második helyen és vadonatúj Nelson, amely a Fahajó továbbfejlesztésével született, Varga Lajossal a harmadik lett.
A TBS Nagydíj ezzel elérte célját, mert elindult egy innovációs folyamat a hazai hajótervezés- és építésben, amelyet a CASOn Zrt. Idén egy értékes Innovációs Különdíjjal jutalmaz.
Vitorlázókörökben tudott, hogy Fa Nándor a balatoni szólóversenyen az óceáni non-stop földkerülő versenyek szellemét honosította meg idehaza.
TBS Nagydíj Balaton-kerülő non-stop szólóverseny kemény feltételrendszere szűk mezőnyt szólít meg, de annál nagyobb a presztizse a hajósok körében annak, aki ezt sikerrel teljesítette.
Bár sokakat vonz, de évente csak 10-12 hajós teljesíti. Az idei év rekord nevezőt hozott, 20 vitporlázó nevezett.
A versenyszabályok szerint a hajótest teljes hosszúsága maximálisan 8 méter (26,25 láb).
.A futam teljes távját egyedül, helyettesítés, kikötés és külső segítség nélkül kell teljesíteni.
A pálya a lehetséges leghosszabban megvitorlázható kör a Balatonon, amelynek útvonaláról a rendezők a verseny hivatalos honlapján adnak tájékoztatást a versenykiírás részeként. Bármely későbbi változtatásról, a forduló pályajelek pontos elhelyezéséről a rendezők a rajtot megelőző reggeli kormányosi értekezleten adnak tájékoztatást. A verseny során az összes hajózási, és biztonsági szabály betartása kötelező. Egyedüli engedélyezett meghajtóerő a szél energiája.
A hajók kötelező beérkezése a balatonfüredi anyakikötőbe, BYC -be - hajófelmérés-nevezés érvényesítésére: 22-én este 6.-ig, Az egyik legszigorúbb kritérium: a hajónak megdőlés esetén 110°-ról (az árbócnak a vízszintes vonal alól 20°-ról) vissza kell állnia. Rendezőség ennek bizonyítására indokolt esetben a tervezési számítások bemutatását, vagy fizikai teszt elvégzését követelheti meg.
A BYC kikötőjét a hajók a felmérés után, kizárólag bevitorlázás céljából hagyhatják el.
A verseny ideje alatt a versenyzők nem fogadhatnak el semmilyen külső - fizikai, egészségügyi, vagy információs - segítséget, nem léphetnek partra, vagy más hajó fedélzetére. Ezen szabály megsértése a verseny feladását, a kizárást jelenti.
A TBS Nagydíj 1 - 6 helyezettjének a befutást követően aláírásukkal hitelesítve nyilatkozniuk kell arról, hogy a szabályok tiszteletben tartásával teljesítették a távot. Aki ezt megtagadja, az a versenyből kizárja magát!
A TBS Nagydíj győztese egy esztendeig birtokolja azt az Fa Nándor tervezte ezüst-karbon vándortrófeát, amibe a hajós és hajója neve, illetve a győztes idő bevésésre kerül.
RAJT: 2011. szeptember 23. Déli 12 óra 00 perc. Balatonfüred BYC és Mahart főmóló előtti vízről Kormányosi értekezlet: BYC Büfé reggel 8:00 - tól (zártkörű-a regisztrált médiaképviselők jelenlétében) PROGRAM:
Díjátadó Ceremónia: szeptember 25. vasárnap 13 óra Vitorlás Étterem - regisztráció szükséges
(zártkörű regisztrált média részvételével) regisztráció: mixfa@fahajo.hu, SMS-ben : +36 70 319 8333
Rendező Fa Hajó Kft.
Verseny Kikötő: Balatonfüredi Yacht Klub azaz BYC
Versenyigazgató: Toronyi András
Online monitoring: CASON RT (minden hajóra felszerelt műholdas nyomkövető jeladók által interneten on-line követhető a hajók útvonala)
A verseny Hivatalos Telekommunikációs Partnere a VODAFONE, a rendezőcsapatot mobil adatforgalommal és eszközzel támogatja, valamint az első három helyezettnek értékes különdíjakat ajánlott fel
Technikai támogató: a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata
Médiatámogató: a Vitorlázás Magazin, HAJÓ MAGAZIN, Porthole és a SAILING.hu
Szakmai támogató: TBS - a földkerülő vitorlázókkal tesztelt francia hajós cipők és ruhák forgalmazója
Melczer Irén
MixPRess
A versen yhivatalos weboldala: www.szolovitorlazas.hu
Melczer Irén