Műszakilag legyen jól felszerelt és picit tágasabb, mint az előző. Az nem baj, ha nekem kell a gyereknek TV-t és az asszonynak mikrót faragni bele, az ilyen extrákat bármikor szívesen beépítem.

Figyelembe véve a anyagi lehetőségeimet csak egy használt hajó jöhetett számításba. Elvárásaim között legalább 2 különálló kabin - lehetőleg minél tágasabb – és valamelyik nagyobb hajógyár hajói szerepeltek.
Némi keresgélés után egy szlovén zászló alatt lévő ELAN 31 lett a befutó amit olyan gyorsan találtunk és vettünk meg, hogy szinte magunk sem hittük el.
Mikor először lementem a hajóba, 2 perc után ki is jöttem, és mondtam a feleségemnek, hogy együnk egy finom kalamarit és szép kényelmesen menjünk haza. Ilyen belső térrel ritkán találkoztam, pedig láttam már jónéhány iskoláskorú hajót. De aztán a jóisten megsimogathatta a fejem, és visszaintett a kajütbe és szinte hallottam egy régi ismerősöm örökbecsű szavait: Ne csak nézz, láss is!
Másodszorra már nem volt olyan szörnyű a látvány: végignéztem a napsugárszítta fafelüteket, és az itt-ott levert, helyenként kifúrt kopott bútorokat, a kárpitozás teljes hiányát. A tulajdonos elmondása szerint ugyan a hajó belsejét 5 éve felújították, de ez inkább a műszaki elemeket érintette. A kárpitozott felületeket letépték, és lekenték fényes bilgefestékkel, a bútorokhoz nem is nyúltak.
Némi tanakodás után, végiggondolva a látottakat a diagnózis világos volt: a külső remek, műszakilag jó, a belsejét kell “csak” felújítani, de azt nagyon; teljes kárpitozás, tető- és oldalsó részek is, és valamennyi fafelület felújítás.
(a bútorzat teljes cseréje szóba sem jöhetett, az még egy kisebb hajó ára)
Nem ijedtem meg a dologtól, hiszen csináltam én már ilyet, leszámítva a famunkákat.
Megvettük, hazahoztuk, vízretettük. A hajó csoda szépen vitorlázik, gyors, stabil és biztonságos. Lehet gondolkozni, hogy mikor kezdem el a belső munkákat!

A kárpitos munkákra egy kedves régi ismerősömet kértem fel, aki szívesen vállalta a feladatot. (Dolgoztunk mi már korábban így együtt, a feladat akkor is ez volt; teljes szigetelés és kárpitozás.) Sima ügy.
A fafelütek teljes és szakerű felújításához (csiszolás, és lakkozás) a hajó teljes kibelezésére lenne szükség, hiszen ha beköltözök egy hétre egy deltacsiszolóval, akkor annyi por keletkezik, hogy hetekig csak takaríthatok.
Őszintén szólva itt már kezdett nem tetszeni a dolog. Por, mocsok, és az eredmény még mindig kétséges… Próbaképpen hazahoztam a lépcsőt, és 1 nap csiszolás és lakkozás után be kellett látnom, hogy furnérozott fafelületeket soha nem fogom tudni profi módon tökéletesre csiszolni, lakkozni. A takarítás, és a fél kiló por elfogyasztása is feledhető emlék...
Valami más megoldás után kell néznem, mert a ebbe és így bele sem kezdek…
Mivel évtizedes kapcsolat fűz a dekorfóliák világához és ezen felül még jóbaráti viszonyt is ápolok Tűzkő Ottó volt kollégámmal, a segítségét kértem a fafelületek felújításához.
Mint kiderült nyitott kapukat döngetek! A technológia, amire én akkor még csak gondoltam, az “új világban” és “Jappánban” már elérhető. Egy ideje már fóliáznak egy speciális típusú anyaggal hajókat, repülőket, belső enteriőröket, egyszóval mindent, amire ragad az anyag, és ez nem más mint a 3M Di-NoHajc film.
Nyilvánvaló volt, hogy erre a technológiára van szükségem!
Lelkemben rőzsedalokkal, a kezemben egy rózsafa mintázatú mintadarabbal indultam haza, hogy az addigra szétszerelt kisebb darabokra felragasszam a mintát.
A hatás egészen rendkívüli volt!
A kopott, matt és az UV által kifakult szekrényajtó a kezeim alatt éledt újjá, 15 perc alatt! Másnap visszamentem Ottóhoz, hogy kitaláljuk a zavarba ejtően széles termékpalettából, - ami több száz mintából áll - melyik illene legjobban a hajómhoz. Csábító volt a lehetőség, hogy teljesen megváltoztassam a hajó belső színvilágát, feleségem lelkesen támogatta a sötétbarna-fehér-matt króm minimál design-t, de végül az eredeti minta és színvilághoz hasonló árnyalat mellett döntöttem.
Két hét múlva meg is érkezett az anyag. Nekiláttunk, és valamennyi fafelületet beborítottuk, összesen 3 nap alatt! A valamennyi alatt az összes polcot, ajtót, asztalt, falat, szekrénybelsőt, tehát mindent ami fa (vagy akár műanyag) de mindent értek! Hihetetlen volt számomra, hogy mennyire pofon egyszerű megoldás a fafelületek teljes felújítása ezzel a techonlógiával. Tiszta, gyors és garantáltan meghozza a várt sikert! Új a felület néhány perc alatt!!

A fürdőkabin színvilágát viszont nem akartam a famintázatú fóliával „becsomagolni.” Néhány óra alatt az öreges hangulatú kopott belvilágból egy fényes fehér modern belső teret teremtettünk szintén Di-Noc folia felhasználásával. Egy újszerű és patika tisztaságú fürdőt kaptam, de azért a szekrényajtók fa kereteit dekorként megtartottam.
A fényes fehér anyag annyira megtetszett, hogy a szalon ablakok körüli részt is ezzel varázsoltuk újjá, ezzel nemcsak egy korábbi beázás nyomait tüntettük el nyomtalanul, de a belső tér is tágasabbnak, korszerűbbnek tűnik.
Mint később megtudtam, számos más területen is alkalmazzák ezt az anyagot a járműiparban, építőiparban és számos területen ami jóval nagyobb igénybevétellel jár mint a gyerekeim csokis kezei...
De akkor is mi van ha megsérül? Semmi. Letépem, és kicserélem azt a darabot, nem kell imádkozom senkinek, hogy jöjjön és csiszoljon lakkozzon, aztán hátha nem látszik majd annyira az a javítás.
A világítótesteket kidobtam, és a mostanság divatos LED szalaggal, rejtett világítást varázsoltam a hajó kabinjaiba. “Főnöki” utasításra kicseréltük a mosogatót és a csaptelepeket, amiből már – az időközben beszerelt bojler közbeiktatásával - melegvíz is tud folyni. A takarékosság és design jegyében a megmaradt fóliaanyagokból immár a kávéfőző is harmonizál a bútorzat színével. :)
Kezdett ÚJ alakot ölteni a hajó, szó szerint újat, és nem felújítottat, hiszen mindent kicseréltünk amit csak lehetett, és szezonkezdetre el fognak készülni a szivacsok is az új bőrhuzatban!
Egy kedves barátom nemrég vett egy Bavaria 32 Cruisert és megtetszett neki a lehetőség, hogy átvarázsolhatjuk, a személyiségének, ízlésének megfelelően és a neki tetsző színvilággal feldobhatjuk a kicsit unalmas sablon bútorokat.
Kinek is van akkor új hajója? :)
Bővebb információ: info@comfortyachting.hu
(X)
Várnai Roland