
A Düsseldorfi Hajókiállításon a magyar stand egyik fontos eleme volt a hajó. Nem azért, mert az árboc állításakor csaknem sikerült letarolni a környékbeli installációt...
![]() |
CODE8 |
Így az egyik oldalon álló Code 8 és a túlvégen mosolygó Pata Stradivarius kész mûveltségi kvíz volt a kicsit tájékozatlanabb látogatónak, akinek kisebb szellemi terhelést is jelenthetett a Budapest-Bukarest különbség feldolgozása, illetve Paganini kilétének megismerése, ami kétségtelen rést üthetett egyesek wagnerileg korlátozott világképén. Ne legyek azért túl gunyoros: nagyon kevesen akadtak ilyenek a látogatók között, és a témakörben elejtett megjegyzéseik, kérdéseik legalább vidámították hétköznapjainkat a standon...
A Code 8 konkurrenseit keresve tulajdonképpen két hajóra akadtam a szomszédos 16-os csarnokban. A svájci-lengyel Saphire és a szlovén Seascape 27 nem csak ugyanaz a kategória, de formájukban és tervezési koncepciójukban is hasonlóak a magyar hajóhoz.
A három közül elõre elárulom én naná, hogy a Code 8-at választanám. Biztos vagyok benne, hogy ha a három vitorlást összeeresztenénk egy pályára az Andrej Justin tervezte magyar hajó sebességben símán verné õket. Még akkor is, ha egy üvegszálas változatot (még nem épült) állítanánk vetrsenybe ellenük. Természetesen akadnak nagyon jó részmegoldások, ötletek a másik két típuson is, amelyekbõl persze több átvehetõ a Code 8-ra is.
![]() |
CODE8 |
Amiben a Seascape 27 versenytársai fölé nõtt, az egyértelmûen a marketing. A szlovén csapat nagyon szépen felépítette a bemutatkozást. Bizonyára áldoztak is erre rendesen. Elõször is megjelent egy hosszú és nagyon méltató bemutató a német Yacht magazinban. Ami nem mellesleg Európa legnagyobb példányszámban megjelenõ hajós lapja. Aztán engedélyt kaptak az újságtól arra, hogy ezt a cikket különszám szerû nyomtatásban terjesszék a standon. Benevezték a hajót a vásár és az év hajója versenyre, aminek a feltûntetése is marketingelem. Hát még ha díjra jelöltté, netán nyertessé is válik az adott hajó, arról nem is szólva. Mindenesetre egy ilyen kampány nem kis pénzbe kerül, beleértve a kiemelt, nagy kiállítási helyet. Az érdeklõdés és a hírek alapján mindez megérhette a szlovén cégnek, mert a típus felfutásáról, és komoly rendelésmennyiségrõl lehetett hallani a vásár alatt. Igaz, vagy nem, azt nem tudom, hiszen manapság a marketing egyik eleme lehet a suttogó propaganda is. Majd meglátjuk pár éven belül, valójában mekkora a sikerük.
Maga a Seascape 27 is nagyszerû kis hajó. Nem akárki tervezte azt sem: a Mini Transat és a Class 40 világában ismert és sikeres francia Samuel Manuard, aki maga is ott volt a vásáron.
![]() |
Seascape 27 |
Jött volna egyébként Andrej Justin a Code 8 tervezõje is, csak ebben megakadályozta a düsseldorfi légisztrájk, és járatának törlése.
Ha már a tervezõk, akkor ugrok egy pillanatra a Saphire-hoz. Annak kiötlõje az olasz Claudio Maletto, aki nálunk feltehetõen kevésbé ismert, mint Justin vagy Manuard. De csak azért, mert nagyon visszahúzódó egyéniség. Amúgy 11 Americas Cup hajó tervezésében vett már részt, és a Saphire programot futtató svájci vállalkozó, Michael Tobler úr elmondása szerint az õ munkája volt például a Mascalzone Latino AC hajó.
![]() |
Seascape 27 |
A Saphire-t tippelem a három közül a leglassabbnak, de ez persze csak amolyan ránézek a formájára és úgy gondolom érzés. Nem vagyok hajótervezõ, csak sok hajót láttam, de ettõl még nem kell igazam legyen. Persze ez nem is egy precíz hajósteszt, csak egy elfogult látogató mammogása...
![]() |
Seascape 27 |
A legsportosabb, leggyorsabb a formáján túl mert azért ne feledjük, hogy Andrej Justin rengeteget dolgozik együtt Russell Coutts-szal azért is a Code 8, mert a legjobb a hajótest-tõkesúly súlyaránya, illetve a legtöbb vitorlát hordozza a három közül.
Ha pedig mindehhez az árfekvéseket is nézzük, akkor a Code 8 elsöprõen a legjobb. Illetve, amint azt a magyar hajóknál megszokhattuk, az árelõny akkor kezd igazán kidomborodni, amikor a vevõ nekiáll az extrákból szemezgetni.
![]() |
Saphire |
A Simon Tamás vezette Code Yachting cég kínálja a Code 8 Match verziót is. Ez a párosverseny célokra specializált típus. Kicsit hosszabb, mert a hátuljánn egy az RC44-hez hasonlóan lecsatolható spoiler van, illetve az orrán is ott az ütközõrész, amely lehetõvé teszi, hogy egy heves match race találkozás után a sérült elemek cseréjével a hajó azonnal harcra fogható állapotba kerüljön. A Code 8 match emiatt hosszabb és nehezebb a testvéreinél.
A három Düsseldorfban kiállított konkurrens típus besorolható lenne a daysailerek kategóriájába is, amirõl még a Scholtz 8.8-as kapcsán írok majd. Ott is a gyors vízreszállás, a könnyû kezelhetõség, a vitorlázás élvezete a lényeg. Persze a Code 8, a Saphire és a Seascape 27 sokkal inkább versenyre kialakított hajó, így inkább mégse sorolnám a kellemes, kényelmes és biztonságos vitorlázást ígérõ daysailerek közé.
Code 8 Racing | Code 8 Cruiser | Code 8 Match | Saphire | Seascape 27 | |
Hossz | |||||
Szél. | |||||
Merülés | 1,7 / 0,45 m | 2,0 / 0,7 m | |||
Összsúly | 910 kg | 990 kg | 1050 kg | 1150 kg | |
Tőkesúly | 565 kg | 510 kg | 510 kg | 500 kg | 590 kg |
Alapvitorlázat | 52 m2 | 52 m2 | 47 m2 | 44 m2 | 46 m2 |
Tervező | Andrej Justin | Andrej Justin | Andrej Justin | Samuel Manuard | |
Jellemzők | Karbon-Epoxi-Szendvics vákuum- injektálással, Pauger Carbon rudazattal | Üvegszál-Epoxi-Szendvics vákuuminjektálással, alu árboccal | Üvegszál-Epoxi-Szendvics vákuuminjektálással, alu árboccal | Üvegszálas szendvics konstrukció vinilészter gyantával , felhúzható tőkesúly, Pauger Carbon rudazat | Üvegszálas szendvics konstrukció vinilészter gyantával , Hubkeel, Compotech rudazat |
Nettó ár | 62 000 € | 39 900 € | 42 000 € | 49 000 € | 51 000 € |
vitorlák nélkül | vitorlák nélkül | vitorlák nélkül | alapvitorlázattal | vitorlák nélkül |
Ruják István