Balatonföldváron a hajók száma 320 -ról 360 -ra emelkedett.

Rendszeresen túrázik: 5, helyett legyen 10. Ezalatt azt értem, hogy szezononként minimum 3 alkalommal, legalább egy hétre elhagyja Balatonföldvárt, idegen kikötőkben éjszakázik. Amikor pedig nem túrázik, hétvégenként rendszeresen vitorlázik, illetve tesz rövidebb kirándulásokat közeli helyekre - kikötőkbe - úgy, hogy estére hazatér. Persze széllel.

Szokott túrázni 10. Most, mondjuk: 15. Legalább egyszer körbevitorlázza a Balatont évente. Egyebekben, az előző bekezdésben foglaltak szerint hajózik.

„Regattás": 15 - ről, úgy 30 -ra bővült. A Balaton Regatta túraverseny-sorozat, Szakmai Regatták, illetve más, kisebb - nagyobb, amatőr háziversenyek rendszeres, vagy alkalmankénti résztvevője. Hajóján minden irányból jól láthatóak, a különböző rendezvények emblémái, rajtszámai, még több hét elteltével is. Más ügyben nem igen fut ki a vízre. (Persze, efféle megmozdulásokon, az általam, más kategóriákba sorolt hajók is szép számmal részt vesznek.) Köszönhető ez talán annak is, hogy mind számban, mind színvonalban bővültek ezek a lehetőségek.

Sétavitorlázó: 10. Tavaly 15 -öt számoltam. Rendszeresen kifut a vízre pár órára, ha az idő megfelelő. Még egynapos kirándulások is beleférnek. Estére mindig hazatér. Nem igen alszik a hajón.

Látogatós: 5. Lett belőlük, vagy 10. Általában nagy testű, drága, elegánsan felszerelt teknők, erős beépített motorral. Alkalomszerűen indulnak útnak, mindig valamelyik kikötő a határozott cél, amit a lehető legrövidebb idő alatt a legegyenesebb úton, legkevesebb fáradtsággal lehet elérni. Lehetőleg vitorlák használatának mellőzésével. Ott tölt pár órát - napot, esetleg a meglátogatottakat kiviszi egy körre, majd irány vissza ugyanígy.

„Rapsic hajó": 1. Én legalább is, ennyit ismerek. Más kikötőkben jóval többet fedeztem fel, első sorban a déli parton. Kizárólagos céljuk a halfogás. Módszereikre nem térek ki, nem nyilvánítok véleményt, legyen a hatóság dolga. Jellemző rájuk, hogy vitorlát, még álcából sem használnak. Sőt, a nagyvitorla tekintetében, a boum felcsapva szorul az árbocra, vagy egyáltalán nincs, hiszen csak útban lenne a horgászatnál. Járművük, jóformán alkalmatlan a széllel való haladásra. Hajnalonként és alkonyatkor futnak ki, elfoglalják tevékenységük helyszínét, majd zsákmányukkal visszatérnek.

Fürdőhajó: 10 -ből 15 lett. Szép csendes idő, meleg víz. Kipöfög a kikötő elé pár száz méterre, esetleg kicsit tovább. Horgony, napernyő, locsipocsi, „haverok, buli, Fanta". Este vissza.

„Járt már kint az idén": 200. Legyen 250. Az állandó kikötőhelyén lóg, látni rajta urakat - hölgyeket - gyerekeket, néha valami zsebkutyát is. Nagy ritkán kifutnak, havonta talán egyszer, vagy annyit sem.

A többi hajó el sem mozdul egész évben. Csak a daruig. Odáig is a kikötő személyzete viszi.

Már Gogol is megmondta: „Ne a tükröd okold, ha a képed görbe!" Hangsúlyozom, az adatok személyes megfigyeléseimen alapulnak, nem reprezentatív közvélemény-kutatáson.

Túráim során ennél persze jóval több hajóval találkozom, gyakran szűkös is a vendéghelyek befogadó képessége. Szignifikánsan gyarapszik ugyanis a kölcsönzött vitorlások száma. Köszönhető ez többek között a lehetőségek bővülésének, mind a minőség, mind a mennyiség tekintetében. Az Internet tanúsága szerint, a teljesség igénye nélkül, 26 lábas hajót 180 - 300 ezerért, 28 lábasat 266 - 311 ezerért, és például Beneteau Oceanis 37 luxusjárgányt 434 ezerért vihetünk egy hétre, főszezonban. Adódhatnak még költségek, úgymint: takarítás hatezerért, kaució 150 ezer Ft. parkolóhely, ágynemű, satöbbi. Ezek persze jól karbantartott, megfelelően kezelt és ellenőrzött, biztonságos hajók. Vannak aztán egyéb lehetőségek is, esetleg jóval olcsóbban. Természetesen, főleg ismeretség esetén, ezek is lehetnek jók, sőt jobbak, mint a profi kölcsönző cégek. Itt viszont figyeljünk, vigyázzunk! Hogy mire, arról a következő cikkemben ejtek pár szót.

Gelencsér György (Merlin)