Tavaly nyár elején említette édesapám a lehetőséget, hogy nyaranta fiatalokat keresnek mindenünnen a világból tengeri vitorlásokra. El is kezdtem utánajárni a dolognak. Mi ez? Hogy zajlik? Kiket keresnek? Mikor jelentkezhetek és meddig tart? Akkor sajnos, mire összeállt bennem a kép, már késő volt jelentkezni. De sebaj, figyeltem, mikor nyitják meg az idei regisztrációt. Februárban, amikor megnyitották, szinte elsőként csaptam le arra a lehetőségre, amiről akkor már tudtam, egyedülálló.

 

 

 

 

 

A Tall Ship Races nagyszabású, minden évben megrendezett verseny, amelynek két fő érdekessége van: az egyik, hogy olyan 15-25 éves fiataloknak nyit lehetőséget a vitorlázásra és a különböző kultúrák megismerésére, akiknek egyébként nem erre talán nem is lenne lehetőségük. Szponzorációs lehetőséget, és ösztöndíjakat is ajánlanak fel, illetve nemzetközi alapítványhálózaton keresztül segítenek a hozzájutásban. A másik, hogy ezek a versenyek nem akármilyen hajókkal zajlanak.

 

 

 

 

 

 

A Tall Ship-ek a legnagyobbak, leglátványosabbak: ezek háromárbocos, úgynevezett topsail schooner vitorlázatú iskolahajók, olyan igazi régi, sokvitorlás, gaffos klasszikusok, amelyek miatt az Onedin-család minden epizódjára odatapadtunk a képernyők elé. Ezeken akár 150 fős legénység is elfér. De lehet jelentkezni még Small Ship-re, vagy Yachtra, ezek szerény 12-20 főt tudnak befogadni. Ilyen hajókon ismerkedhetek majd ezek a fiúk és lányok a vitorlázással, egymás kultúráival és tanulhatják az alkalmazkodást egymáshoz és az elemekhez.

Európa szinte minden országából jelentkeznek fiatalok, mi pedig az Európai Unió által támogatott Youth in Action nevű program részeként, hét másik európai országgal együtt országonként heten, nyolcan mehetünk. 

A TSR versenyeket rendszerint észak- és nyugat-európai térségekben rendezik, de minden évben más útvonalon. Az útvonalakat 4 évre előre megtervezik, általában július elejétől augusztus elejéig-közepéig tartanak és több versenyszakaszból állnak. A szakaszok közötti 3-5 napos szünetben különböző kikötővárosok nagyszabású fesztiválokkal fogadják a fiatalokat.

Az idei verseny két versenyetapból, illetve egy túra - az ún. „Cruise in Company" - szakaszból áll, amit leginkább összetartás örömtúrának fordíthatnánk. Az útvonal Aarhus, Dánia - Helsinki, Finnország - Riga, Litvánia - Szczecin, Lengyelország. A túraszakasz a Helsinki-Riga táv.

A 2010-2014 közötti TSR versenyek szponzora a lengyel Szczecin kikötőváros.

 

A verseny célja és mottója sokban hasonlít a Clipperéhez, csak a kikötésekben és azok hosszában van különbség, meg egyértelműen a fiatalosságában és a régi iskolahajók „feelingjében".

De ugyanaz a sorsfordító élmény, ugyanúgy nem kell előképzettség, elég a kalandvágy.

 

 

Én is megtaláltam a magam szponzorációs lehetőségét, nem is akárki személyében!

Omán Szultánja maga is hajós ember lévén több éve támogatja a TSR-t, abból a megfontolásból, hogy jó hatással van a fiatalokra az út jellemformáló, építő jellege. Leírtam a szultánnak a jelentkezési lapon mindent, ami fontos számomra, amit el szeretnék érni - ez volt a lényege a kitöltendő dokumentumnak - és vártam. Két hét múlva meg is jött az értesítés: a szultáni választóbizottság nekem ítélte az út költségeinek több mint a felét, cserébe egy élménybeszámolót, meg pár hajós fényképet vár a Szultán (ha elkészült, reményeink szerint majd olvashatjátok itt is - a szerk.).


Ezzel automatikusan bekerültem a versenybe, már csak hajót kellett választanom.

 

De ebben is mellém állt a szerencse: nem sokkal a szultáni értesítő után jelentkezett a verseny szervezőjének, a Sail Training International-nek a magyar szervező partnere, a Sail & Life Training Association (SALT), aki felajánlott egy helyet a holland hajón. Azon a hajón annak ellenére, hogy meglehetősen vegyes nemzetközi társaság lesz, és akár még nyelvi nehézségek is lehetnek, 7 magyar társammal lehetek együtt. Gondolom sokkal érdekesebb lesz, ha nem csak külföldiekkel barátkozom, hanem pár itthoni barátra is szert tehetek vitorlázás közben.
 

Ezért választottam a Gulden Leeuw hajót, az Arany Oroszlánt, illetve az útvonalat.   

 

A Gulden Leeuw 1937-ben épült Dániában a dán mezőgazdasági és halászati minisztérium számára. Az akkor még motoros hajó számos nemzetközi tengerbiológiai kutatásban is részt vett, majd később ellátó hajó, 2000-től pedig a dán tengerészeti akadémia kiképző hajója lett. 2007-ben vette meg jelenlegi tulajdonosa és építette át vitorlás iskolahajóvá. A hajó mindhárom árbocán gaffos hosszvitorlázatot visel, emellett az előárboc derékszárán keresztvitorlákat is. A harmincas évek hangulatát árasztó 70,72 m fenséges látvány kívülről csodálva, és hatalmas kalandot jelent belülről. Életre szóló emlék lesz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A SALT Magyarország a Youth in Action Uniós pályázat keretében a TSR-en induló fiataloknak - így nekem is - lehetővé teszi azt is, hogy Szczecin-től a németországi Rostockig szponzoráltan töltsünk el egy plusz hetet az Európai együttműködés jegyében. Így aztán én a teljes időt, a több mint 3 hetet a tengeren tölthetem, Rostockból térek majd vissza Budapestre. 

 

 

(források és fotók: SALT Magyarország, Sail Training International, Veér Bálint)

NÉZD MEG A BEHARANGOZÓT! 

Veér Bálint