Korszerű hajó akkumulátorok

Az árban és műszakilag is megfelelő akkumulátor tipus kiválasztását érdemes körültekintően elvégezni, mert a későbbi problémák leggyakrabban már az első lépésnél elkezdődhetnek.

Kinek ne lenne ismerős a "vettem olcsón egy jó kis Banner, Bosch, Exide vagy Varta akkumulátort" kezdetű kikötői legenda születése.

A hipermarket kínálatot áttekintve az ismert márkák népszerű, egymással árban és bőségben versengő, ám csak a termékcsalád belépőszintjét képviselő gépjármű indító ólom akkumulátoraival találkozunk.

Az autózás és a vitorlázás igényei alig összehasonlíthatóak. Képzeljük csak el, mintha autónkat hat hónapig egyáltalán nem, és aztán jobbára hétvégenként vennénk igénybe úgy, hogy a motorját éppen csak beindítva a garázsból kidöcögünk 100 métert, majd ott néhány órára járatnánk a hűtőtáskát, rádiót, és még a világítást is működtetnénk.

Az autó akkumulátoroknál a magas hidegindító áram és a karbantartásmentesség a fő szempontok. Ez utóbbit a folyadék elektrolitú akkumulátoroknál mindeddig csak a tartós kisüthetőség (ciklusállóság) rovására tudják megvalósítani, a töltéskor a gázképződéses elektrolitfogyást kiküszöbölő kalcium (Ca) ötvözetű ólom elektródák alkalmazásával. A csökkent ciklusállóság mellett a hajós felhasználáskor további problémaként jelentkezik, hogy a több havi szárazföldi tárolás miatt bennük gravitációs savrétegződés jön létre. Ez az élettartamot úgy csökkenti, hogy az edényzet alján lévő sűrűbb elektrolit a rácskorróziót megnöveli, a lemezek felsőbb rétegeiben híguló kénsav pedig a szulfátosodást segíti. Tehát valójában nem a kb. 3% havi önkisülés a főprobléma, hanem a keveredés hiánya, és ezen az önkisülés pótlására korábban bevált és elterjedten használt csepptöltők sem igen segítenek, a keveredést biztosító gázbuborékok hiányában.

A hajózás szempontjából kedvező ciklus élettartamú meghajtó akkumulátort forgalmazóknál kereshetünk, de érdemes az interneten is körülnézni. A kabinba, bútorzatba vagy az ágy alá begyömöszöléshez az indítózáshoz is alkalmas karbantartásmentes, úgynevezett felitatott elektrolitú VRLA-AGM, csak világítási célra a hosszabb élettartamú zselés VRLA-GEL rendszerű akkumulátor ajánlható. Ezek alacsony önkisülésűek és mentesek a felsorolt hibáktól.

A lakó vagy túra hajókon a nagyobb és eltérő igénybevétel miatt érdemes ez utóbbi rendszerűeket kombináltan beépíteni.

Érdemes szem előtt tartani, hogy az akkumulátorok a környezeti hőmérsékletre, az alul- és a túltöltésre is érzékenyek, ezért megfelelő töltési karakterisztikájú automata akkumulátortöltővel kell rendelkezzünk a maximális élettartam eléréséhez. A téli tárolást teljesen feltöltött, száraz és tiszta állapotban,lehetőleg fagymentes helyen végezzük.

Kapcsolódó cikkek:

 

Horn András