Október elején 54. alkalommal nyitotta ki kapuit Genova, sokáig a világ legnagyobb természetes közegben rendezett kiállítása. 2008-ban, a válságot megelőző utolsó seregszemlén 3000 kiállító még 2500 hajót – döntő többségében motorost - állított ki, ebből 600-at vízen. Akkoriban a 300 000 látogató 9 kilométernyi utat kellett volna, hogy végigjárjon, ha minden kiállítási standra, hajóra kíváncsi lett volna. Nem igazán lehetett ezt a kiállítást akkoriban könnyen áttekinteni, kellett is a 9 napos nyitvatartási idő.

Idén szerényebbek a körülmények. 6 nap alatt talán 120 000 látogatót regisztrálhattak, valamivel többet mint 2013-ban. 760 kiállító 1000 hajót vonultatott fel, ebből 100 újdonság, szemben a válság előtti 600-al. Igen feltűnő a nagy motoros cégek távolmaradása, vagy szerepének jelentős leértékelődése. A rendezők teljesen új koncepcióval próbálják a vevők és a kiállítók kegyeit visszaszerezni. Több, soktízezer négyzetméteres kiállítási csarnokot tartottak zárva, annak érdekében, hogy a látogatókat áttekinthető, koncentrált felületeken tudják kiszolgálni. A kikötőmedencék arculata is megváltozott. Mivel a központi területekről kiszorultak a motoros jachtok, a belső kikötőt átengedték a vitorlásoknak. Itt örvendetes a változás. Csak tavaly óta több mit ötödével nőtt a kiállított hajók száma, 50 %-al a vitorlázáshoz köthető felszerelések kiállítóinak mennyisége. Vízen 120 hajót látogathattunk, az ehhez tartozó 6000 négyzetméternyi parti felület igen szűknek bizonyult - különösen a hétvégi látogatócsúcs idején.

A külső medencék egy részében a szervezők lehetőséget  biztosítottak a kiállított, főleg kisebb vízi járművek, motorosok, RIB-ek kipróbálására, vagy látványos bemutatókat tartottak vitorlás iskolák, klubok, biztonsági eszközök gyártói.

Számomra a vitorlázás látványos felértékelődése olyan kedvező jelenség, mely feledteti a nagymúltú kiállítás jelentős szerepcsökkenését. A látogatók összetétele is alaposan megváltozott. Kevesebb a sötét blézerben, élvasalt nadrágban Ferragamo cipőben pompázó yacht-fan. Több a kitaposott deck cipőben zokni nélkül érkező látogató és szerencsére még igen kevesen hordanak aranysújtásos kapitányi sapkát.

Mellesleg a szuperjachtok tulajdonosainak kedvenc fényesre suvickolt cipőit az a Salvatore Ferragamo nevű úr gyártja akinek finnországi gyárában a Swan vitorlások épülnek.

Na és mit láttam? Kérdezhetné bárki, ha már képes voltam 14. alkalommal meglátogatni ezt a kiállítást. Természetesen megnéztem néhány új széria különlegességet, egy 1962-ben épült vashajó felújítását, egy karbontestű 100-lábast és élveztem egy kikötői kiállítás semmivel sem összehasonlítható nyüzsgését, atmoszféráját. A százlábúról később még mesélek...

További képek ITT !