Nem reménykedtünk túl jó eredményben, tisztában voltunk, azzal, hogy olyan lesz ez, mintha egy Asso versenyre neveznénk életünkben először. Kizárólag a megismerés, és a tudás megszerzésének lehetősége hajtott. Úttörőknek éreztünk magunkat, egy teljesen más dimenzióban. Tisztában voltunk azzal, hogy az X40 egy nagyon-nagyon kemény hajó. (ezt a Kékszalag előtti edzéseken már sikerült tapasztalnunk: nagyon jó fizikai erőnlétet igényel a hajó kezelése-vitorlázása, nagyon nagy erőket kel mozgatni, még gyenge szélben is)

 

Ex

 

A hajó Szlovéniai összeszerelése több apró problémát okozott, néhány fontos alkatrész eltűnt szállításnál, néhány pedig megsérült. Jóleső érzéssel töltött el mikor kirakhattam a magyar zászlót az X40 árbocára, és a nevezési lapra beírhattam a hajó nemzetiségi jeléhez, hogy „HUN".

 

E

 

 

A verseny előtt kaptunk még egy újabb adag használt vitorlát, de végül nem azt használtuk, mert nagyon le voltak már „amortizálva". Viszont volt egy érdekessége ezeknek a lehasznált vitorláknak, a minket megelőző tulajdonos-használó neve: Alinghi.

A világbajnokságot a Portoroz-i Kempinsky hotelből rendezték, a hotelt átnevezték Ocean Racing Club-nak, de úgy hogy a Kempinsky névtáblát is lecserélték a verseny ideje alatt a bejáratnál. A verseny megkezdése előtt tartottak egy média napot, amin egységes lehetőséget biztosítottak a médiák számára a hajók-csapatok megismerésére kipróbálására. Ezt az egyszerű és kulturált média elérési példát remélem írásom után átveszik a magyar versenyszervezők is. A nevezési díj tartalmazta a csapatok és a hozzátartozók elszállásolását teljes ellátással, ezért a csapatok egy helyen tartózkodtak a verseny után is, és így a baráti kommunikációk gyorsan kialakultak a csapatok közt. (egy nagy család voltunk, amihez tartozni nagyon jó dolog)


Média nap:

A Emi versenygépünk is startra kész, sikerült túlélnünk a felmérést is (mindent megmértek), kaptunk két jó nagy adag ólompakkot a hajóra. A csapatunk még hiányos, ezért csak manővereket gyakoroltunk, Detre Szagyi kormányzott. Külső szemlélő elsőre nem is gondolná, hogy mekkora erővel kell átváltani a genakkert halzoláskor.

 A húsz méter magas árboccal rendelkező hajó pillanatok alatt gyorsul 20 csomós sebességre és nagyon kell figyelni a többiekre, mert egy ütközés ezzel a tempóval végzetes lehet, a technikai manőverek többnyire összehangolt gyorsaságot és jelentős fizikai erőt igényelnek.

 

 ePróba futamok során a part menti szelek miatt gyakran egészen a partközelben fordultunk. Ekkor az emberek a parton szemmel láthatóan megálltak,  a vendéglátás ideiglenesen szünetelni látszott:-) (bizonyára érdekes látvány lehetünk a partról) A próba futamok után az X40-es hajókat a város parti sétánya elé kötötték ki a látványosság kedvéért.

 

A motoros kiszolgálók raktak nekünk egy rögtönzött pályát, szétosztottak rajtstoppereket, és mentünk egy próbafutamot. Ez volt életünk első X40-es pályaversenyen futama tengeren. 4 hajóból 3.-ak lettünk.

 

e

 

Második nap:
A mai versenyt Portoroz és Izola közt rendezték (long distance race) Izola-n a helyi polgármester tartott egy fogadást. Nagyon izgalmas volt hallani egy magas rangú köztisztviselő szájából, hogy üdvözli a katamaránokat, és nagyon örül, hogy itt vagyunk. (nem értettem pontosan a beszédét, de legalább 5x ejtette ki az "adrenalin" szót a beszédében:-)  ..elég izgalmas a verseny

 

Két futamot rendeztek, (Portoroz-Izola, Izola-Portorz) picit több szél volt mint az elmúlt napokban. (Ennek a több szélnek a kezelése már jobban ment mint keresgélni a tengeren a gyenge fuvallatokat.)
 
Red Bull Fighta nap sikerei:
- sikerült magunk alá gyűrni a holland csapatot az első futamban (egy helyet előre léptünk),
- Redbull-al (legerősebb csapat) egészen a befutóig küzdöttünk (meg tudtuk előzni őket) és igen sokáig tartani tudtuk pozíciónkat, de a cél előtt 500m-rel elkapott a Redbull egy jobb szélfordulót, és azzal pár másodperc előnyre tett szert velünk szemben. (1 órát csatáztuk velük, 1 óráig tudtuk tartani őket, másodpercekkel kaptunk ki tőlük a közel 3 órás versenyen.)
 
A második futamban a harmadik helyig tudtunk feljönni, elég szoros küzdelemből kikeveredve. A futam végén kockáztattunk a még előrébb jutásért, de ez nem jött be, és egy rossz szélfordulóval elveszítettük harmadik helyünket és visszaestünk totál hátulra.
 

Harmadik nap
Kormányosunknak Roland Gaebler-nek ma el kellett mennie, ezért az Olimpiai éremmel rendelkező Detre Szabolcs vette át az X40-es hajónk kormányzását. Roland Gaebler kormányzási stílusához, összehangolt csapatmunkát tanultunk és alakítottunk ki az elmúlt héten. Ezért kezdetben nehezen tudunk átállni Detre Szabolcs "monohul konzervatív" stílusára. Újra kel hangolnunk a csapatot Szagyihoz, amit a legnehezebben a Holland legénységünk Mark viselt. Ma végig a mezőnyt kísértük, de zárkóztunk fel folyamatosan.

Szagyi gyorsan megérezte az X40 kormányzását, és a nap végén utolsó futamban már bele is tudtunk szólni a mezőny végének alakulásába. A hőmérséklet és napfény ma minden eddiginél elviselhetetlenebb volt. Ha a hajótest felső részére kiöntöttem egy üveg vizet, ami látványosan fél perc alatt elpárolgott. A magunkkal vitt víz, 1 futam után csap-meleg lett. Ma 4 futam volt, a legnagyobb problémát a hőségben teljesítendő impulzusszerű nagy fizikai terhelések jelentették. A futamok végén azonnal visszatértünk a szobáinkba és azonnal elaludtunk.... A mai nap nagyon fárasztó volt.

 

Ex

 

Negyedik nap:

A mai második futamban két helyet sikerült előre lépnünk, és ezt a teljesítményt sikerült tartani a következő futamban is.
 
A harmadik futam utolsó körében feljöttünk a 4. helyre, és meg is léptünk az üldözőink elől, mikor odajött egy pályabíró, és 360 fokos forduló büntetésre kötelezett minket = utolsó helyre estünk vissza.  Ennek a büntetésnek a mikéntjét nem nagyon értettük, és a tapasztalt Holland legénységünk is felháborodott a büntetésünkön, hisz a környező hajók közül egy sem óvott minket mikor az alsó kapunál, egy gyors vitorla elrakásnál egyszerre két hajónak mentünk el. (tiszta volt a helyzet)
Vicces volt hallgatni egy holland ember szájából az üvöltözést a pályabírók felé: mi csak ültünk némán, nem gondoltuk, hogy szembe kéne szállunk a zsűrivel, mivel volt eset, hogy az előttünk lévő egység bolyát érintett, de nem gondoltuk hogy óvnunk kéne emiatt. (óvás esetén X40-ben egy csíkos zászlót elég felmutatni és a zsűri rögtön ítélő bíróságként azonnal dönt mint a Matchrace-ben)
 
Jelentős Magyar érdeklődés volt tapasztalható az X40 versenyzés iránt, ma meglátogatott minket  Demján és Bartha úr is.  (igen erőteljes a hazai érdekcsoportok jelenléte, és érdeklődése a versenyen)

 

e

 

Ötödik nap:

Ma befejeződött az X40 világbajnokság. A világbajnokságot Mitch Booth csapata nyerte.
Az utolsó futamban Mitch és Roman Hagara küzdött az első helyért, Mitch-nek 2 pont előnye volt,
ezért egymással matchrace-eltek. Eközben Sherey (Uk) elment fölöttük és nagy előnyre tett szert. (első lett) Mitch éppen hogy meg tudta verni PIM-et (saját mancstaftját) az utolsó futamban. Mitch húzott egy elég csúnya haláltakkot, és épp hogy be tudott futni PIM előtt. (Roman Hagara elment neki elég szépen, de a két pont előny miatt mégis nyert Mitch)

A mai futamot az angol csapat nyerte, kikkel tegnap nagy face to face csatákat vívva győztesként kerültünk ki. Szerettünk volna erős szélben vitorlázni, de nem engedtek indulni az erős szél miatt. Az utolsó futam után Mitch elhívot mindenkit gokartozni, a parti gokartpályára. Mitch az első körben ki is törte gokartja jobb első kerekét:-) Az összes csapat eljött gokartozni, a Red Bull csapata igen felkészülten saját eggyenbukósisakokkal jött a pályára. A verseny záró estje igen reprezentáns volt (tuzijáték, fogadás, média)

Örülünk, hogy itt lehettünk, örülünk hogy elsőként sikerült X40 hajót rajthoz állítani egy nemzetközi versenyen, nemzetközi csapatott felállítva. Portoroz-ban, egy fantasztikus élménnyel lettünk gazdagabbak!

 

A versenyrendezők a jelentős érdeklődés hatására elkezdték a Balatonra is kiterjeszteni az eXtreme40-es versenysorozatot, és ezt igen határozottan be is jelentették nekünk. Jövőre már várható X40 versenyállomás a Balatonon. X40 versenyrendezési és bonyolítási szintjét/minőségét a Forma1 utazó cirkuszához tudom hasonlítani csak itt nem Bernie Ecclestone a központi irányító, hanem maximálisan szigorú one design elveket betartó Michael Reardon.

Remélem jövőre sikerül több magyar csapatnak X40 hajót vásárolnia a versenysorozatokhoz (Balatonra és nemzetközi versenyekre) Tapasztalataink alapján a felkészüléshez mindenkép szükséges több hónapos edzés. Meglátásom szerint egy technikailag jól felkészült magyar csapat, ha rendelkezik saját hajóval, és van minimum 6 hónap edzési lehetősége, képes lehet a Balatonon eredményt elérni jövőre az X40-es one design versenyeken és nemzetközileg is.

A jelentős magyar potenciálok érdeklődését tapasztalva azt gondolom, hogy egynél több magyar X40-es hajó várható a jövőben a Balatonra.

ui: a szóbeszédek és találgatások végett megjegyezném, hogy egy X40-es hajó beszerzési ára utánfutóval, 3D vitorlákkal, szállító konténerrel, 80millió forint alatt van!

Hortobágyi Gábor

Fotó: Crt Slavec/OCEAN RACING CLUB

Hortobágyi Gábor