Primosten előtt két jó futammal pont kerülhetett a nyitott kérdésekre. A 2015. évi magyar tengeri bajnok a Q-Pharma, Szeverényi Márk csapata lett, akiknél olimpiai kvótát szerzett laseresünk, Tomai Balázs forgatta a kormányt.

A 11M OD magyar bajnok Czap Zoltán és a Körker csapatáé lett az ezüstérem, míg a bajnoki cím megvédésére érkezett DAK-nak idén Gyenese Ákos kormányzásával meg kellett elégedni a bronzéremmel.

Az előrejelzések alapján péntekre már csak gyenge, bizonytalan szelekre számíthattunk Primosten – Kremik környékén, de a hét közben eleget dühöngő Adria viszontagságainkat és erőfesztéseinket elismerve megbékélt hajósaival. Mintha csak csütörtök estefelé egész hetes magábafordult morgolódásából feleszmélve észrevette volna, hogy ja, hoppá itt emberek vannak!

A csütörtök esti napos, szivárványos fejsímogató egy óra után péntek reggel tízkor tiszta égbolt, és ugyan csak 6-8 csomóval, de egyenletesen fújó délkeleti szél várt minket a kikötő előtt. Így azonnal rajtoltathattuk az ötödik futamot a Hr. Mulo világítótornyot, és a környező, Primostenig koszorúzó szigeteket pályajelként használva.

A célbafutás után pedig ugyanitt, valamelyest egyszerűsített és rövidített pályán a hatodik futamra is sor kerülhetett.

Tomai Balázs és csapata az utolsó napon kétséget sem hagyott afelől, hogy őket illeti a 2015. évi magyar bajnoki cím. Kitűnő sebességgel, keveset hibázva vitorláztak az olykor 10 csomósra erősödő vagy éppen 5 csomósra gyengülő szélben, miközben a korábbi napok emlékeztetőjeként itt maradt döghullámok próbára tették a csapatok gyengeszeles hajóvezető képességeit.

A napi első futamban Gyenes Ákosék futottak be másodikként, Czapék harmadikként, miközben Tuss Miklós is megmutatta, hogy amint 2013-ban, úgy idén is pár nap alatt összeszedett csapatot formált az amúgy keveset versenyző vitorlázókból.

Az utolsó futamra minden nyitott maradt, még három csapat is reménykedhetett a váégső győzelemben. Ennek megfelelően fel is pörögtek az adrenalin adagolók.

Az első rajtpróbálkozásnál tömeges korai rajt miatt vissza kellett hívni a mezőnyt, és a következő rajt utolsó percében is már a vonalat nyalogatta minden egység. A Suttogó szél csapata volt a leghevesebb. Horváth Tamásék túl korán megindultak a vonal közepén, és ezzel korai rajtba vitték a győzelemre hajtó DAK gárdáját, akik hiába próbáltak visszaejteni a vonal mögé. A lelkesedés elragadta a Hatoscsatorna – Robtron hajóját, és Újvári Gáborék is túl korán indítottak. Ez a három hajó jól beazonosíthatóan és egyértelműen kinn volt, míg a többiek láthatóan a vonal mögött maradtak a rajtlövés pillanatáig. Így csak egyéni visszahívást rendeltünk el a rajthajón, amelyre viszont egyik hajó sem fordult vissza.

Mivel Czap Zoliék rossz taktikai döntéseket hozva lemaradtak, semmi sem veszélyeztette a Q-Pharma bajnoki címét. Gyenes Ákosék ugyan végig szorongatták a pályán Tomaiékat, de „Pufiék” magabiztosan vezettek mindvégig. A DAK a korai rajttal viszont az ezüstérmet is elvesztette, pontazonossággal Czapék mögé, a dobogó harmadik fokára szorultak.

Tuss Miklós jó szokása szerint – mármint ahogy kezdőkkel tenni szokta – minden futamon egyre előrébb célba érve most már másodikként futott be. Ahogy évtizedek óta a vitorlás pályákon megszokhattuk, most is ugyanazt a hatékony, csendes úriember harcost láthattuk 5 csomós vagy 35 csomós szélben egyaránt. Éppen csak közben 77 éves lett...

Akadt még örömteli sikerélmény. A bajnokságra egymásnak abszolút ismeretlenként összeállt Cuvée Sailing Team csapata is elért Bárdos Mihály kormányzásával ebben a futamban egy negyedik helyet, ami nekik olyan örömet okozott, mint másnak egy futamgyőzelem. Megérdemelték, mert különlegesen nehéz időjárási körülmények között küzdötték végig ezt a tengeri bajnokságot.

A parton akadt még némi izgalom. A DAK adott be óvást az előttük végzett hajók ellen, mert mindkét csapatból az utolsó nap előtt egy-egy fővel csökkent a legénység. Mivel ez a versenyrendezőség tudtával, írásos engedély alapján történt, a Denis Marinov vezette versenybíróság természetesen elutastotta az óvást.

A Magyar Vitorlás Szövetség elnökségének legutóbbi ülésén hozott döntése alapján 2016-ban a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság a magyar versenyrendszer teljes értékű részévé válik. A győzteseket eddig is magyar bajnoknak ismerték el, ám a jövő évtől az egyesületi pontversenybe is bekerül a fő tengeri verseny.

A határozat értelmében a Versenyszervező Bizottság és a negyedik éve a bajnokságot rendező Molnár Csaba vezette Sail-ing Kft. kidolgozza, pontosítja a versenyre vonatkozó előírásokat, amelyeket természetesen a társrendező Val Sibenik klubbal és a Horvát Vitorlás Szövetséggel is egyeztetni kell.

A következő 12. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságon 2016. októberében a kiindulási kikötő Biograd na Moru, a versenyre lefoglalt egységes charterflotta hajótípusa pedig Elan 350 lesz.

Akár már most lehet jelentkezni a rendező Sail-ing Kft-nél, mert a hajók száma korlátozott! 

Leírás az előző napokról itt:

http://hunsail.hu/hu/hirek/tenger/az-utolso-nap-dont-a-tengeri-bajnoksagon

http://hunsail.hu/hu/hirek/tenger/elkezdodott-a-tengeri-bajnoksag

Ruji

A versenyről 30 perces filmet készít a Top Média, ameélyet a október végén vetítenek majd a sportcsatornák. Az időpontokat közöljük.

A verseny honlapja: www.tengeribajnoksag.hu

A futamok, a hajók nyomvonalai visszanézhetők a Snewisport.hu honlapon

Fotó. Kopasz Balázs