A verseny maga 5400 mérföld hosszú, Le Havre kikötőjéből indul és Brazíliában van a befutó. 4 hajóósztályban lehet részt venni, a legnagyobbak az Ultime osztály trimaránjai, amelyek előírás szerint 70-105 lábasak. Aztán jön az IMOCA 60, vagyis a nyílt 60 lábas hajóosztály. A Multi 50-esek természetesen 50 lábas többtestű hajók. A Class 40, mint nevéből is kiderül, a 40 lábas hajók osztálya. Ők a legkisebbek, de a legkezelhetőbbek is, ami meg is látszik, mert eddig csak 3 hajó adta fel a versenyt a 14 indulóból.

A legtöbb nevezés az IMOCA-k között volt, számszerint 20. Eredetileg az 1982-es BOC Challenge-re készültek az első, ebbe a hajóosztályba tartozó 60 lábas hajók, amelyek az 1989-es Vendée Globe után terjedtek el. És éppen ez az oka annak, hogy a Transat mezőnyében ennyi probléma van velük. 2016 október 5-én, vagyis nagyjából egy év múlva indul a Vendée Globe 2016. Az indulók nagy része pont erre a versenyre készül, a Transat lett volna az egyik teszt versenyük. Olyan vitorlázók, akik esélyesek, híresek és nagyon tapasztaltak, kiállni kényszerültek, mert hajójuk egyszerűen túl új és felkészületlen volt.

Az Edmond De Rothschild feladta két olyan vitorlázóval a fedélzeten, mint Sébastien Josse és Charles Caudrelier, akik többszörös Transat JV és Rolex Fastnet győztesek. Állítolag rengeteg kisebb probléma volt a 2 hónapja elkészült hajóval, amelyek külön-külön még csak megoldhatóak lettek volna, de így együtt sok lett. Josse a Vendée Globe-ra készül, emiatt nem akartak tönkre tenni egy szinte vadonatúj hajót.


                                                                            
A Hugo Boss-on is feladni kényszerültek a versenyt. A 6 nappal a rajt előtt elkészült hajó elkezdett sülyedni, árbocát vesztette, legénységét úgy kellett kimenteni. Szerencsére senki sem sérült meg, másnap sikerült visszatérni a hajóhoz és kikötőbe vinni. Állítólag egy hullám döntötte fel őket. Az idén épült 5 foiling IMOCA hajóból már csak egy van versenyben. Egyszerűen ezek a vitorlások olyan különleges prototípusok, amelyek soha nem voltak tesztelve ilyen versenykörülmények között.

Az egyik kiálló hajó, a StMichel-Virbac háromszoros Transat győztes kormányosa, Jean-Pierre Dick azt nyilatkozta, hogy az újonnan tervezett hajók egyszerűen túl törékenyek. A Safran is a verseny feladása mellett döntött, ők is inkább a Vendée Globe-ra erősítenek. Idáig összesen 11 IMOCA 60-as állt ki, köztük a Spirit of Hungary is.

Aztán persze ne felejtkezzünk el az igen kemény szélről és a nagy hullámokról, amik számos sérülést okoztak a hajóknak a verseny első 5 napján. Multi 50-es Arkema trimarán kihúzta mostanáig, de a középső testen lévő repedés miatt ki kell kötniük, hajójuk félig tele van vízzel.  A 24 méteres Prince de Bretagne trimarán már egy nappal a rajt után felborult. Bár eleinte nem kértek segítséget, a beígért 30-40 csomós szél miatt egy nap múlva helikopterrel kimentették őket, a hajót pedig 4 nappal később sikerült kikötőbe vontatni.


Jour 2 - Helitreuillage de R. Jourdain et L... by TransatJacquesVabre


A Multi 50-es Rennes St Malo pedig elsüllyedt konténernek ütközött.



A Transat JV október végén induló verseny, az időjárás mindig kemény az elején. Ez és a jövőre rajtoló Vendée Globe együtt okozta azt, hogy a szokásos 25%-os kiállás helyett idén 17 hajó, az indulók 40%-a adta fel a versenyt. És még nincs vége...