Eddig hivatalosan már 7 skipper adta fel, a nemrég mentésre szorult francia Kito de Pavant a BASTIDE OTIO kapitányával együtt. Szerencsére a mentőhajó időben a helyszínre ért, de sötétben. Így meg kellett várni a másnap hajnalt a mentés megkezdésével. Ezzel még sajnos nincs vége a kiesőknek, mert többen is küzdenek komoly problémával, ami számukra is könnyen a verseny végét jelentheti. Habár a problémák nem mind a déli vizeken keletkeztek, de jelentős részük mégis Délen a 40 csomó körüli viharos óceánon, 5-6 méteres hullámokkal nehezített terepen, sokszor 20 csomó körüli sebességgel. A balszerencsék mellett sajnos már a versenyzők és a technika is fáradni látszik olykor.
De nézzük is milyen problémákkal kellett megküzdeniük egyedül az óceán közepén a 60 lábas (18m hosszú) hajójukkal a versenyzőknek;
Kezdetnek említeném rögtön a rajt után visszaforduló spanyol versenyzőt, a ONE PLANET ONE OCEAN-t navigáló Didac Costát, kinek vízballaszt tartályával adódott technikai probléma. Annak vezetékrendszere eresztett és így víz szivárgott belőle a hajóba. Jobbnak látta rögtön visszafordulni, mert így a szabályok értelmében igénybevehette még csapata segítségét és újrarajtolhatott a javítás után. A mezőny után indulva 4 nappal jelenleg utolérve a mezőny végét már az utolsó előtti helyen áll.
Még szintén viszonylag az elején támadt technikai gondja a francia Tanguy de Lamotte kapitánynak az INITIATIVES COEUR hajójával, melynek árboc top-ja letört. Zöld-foki szigeteknél csendes vizekre hajózva megpróbálta azt megjavítani, de sajnos nem járt sikerrel, mivel az árboc top-ot komoly erőhatás éri és nem utolsó sorban ezeknek az IMOCA 60 lábas hajóknak 30 méter magas árbocuk van.
A következő kieső sajnos a MACSF volt, a francia Bertrand de Broc kapitánnyal, aki talán az első volt a sorban, kinek egy víz alatti tárggyal történő ütközés vette el a reményét a folytatástól. Még a verseny elején a Portugál partok közelében történt a baleset, de megpróbálta folytatni a versenyt. Sajnos kiderült, hogy akkora a sérülés a hajótesten, ami már lehetetlenné teszi a verseny folytatását.
Sokáig az élen álló angol Alex Thomson a HUGO BOSS kapitánya is ütközött valamivel a vízben. Ennek következtében a jobb oldali hydrofoil uszony (szárny) megsérült, és úgy látszik használhatatlanná is vált. Ennek következtében a bal csapásos menetekben üldözője megközelítette és többször meg is előzte. Jelenleg a szerencsétlen balesete miatt a második helyre esett vissza.
Pár nappal később Vincent Riou által kormányzott PRB ütközött egy víz alatti tárggyal, melynek következtében megsérült a kiel. A nagyerejű ütközés hatására a kiel billentését lehetővé tevő tengely és azt rögzítő szerkezet sérült. Így fel kellett adnia a versenyt és kiállt Fokvárosban.
A víz alatti tárggyal történő ütközés sorozatát a francia Sébastien Josse navigálta EDMOND DE ROTHSCHILD folytatta. Valami megütötte a jobb oldali kormánylapátját, melynek javítására kényszerült. Ennek kijavítása kb. 4 óra alatt csapata útmutatásával sikerült és folytatni tudta a versenyt, de ezalatt mintegy 60 mérföldet veszített.
Ezt követően alig két nap múlva a 4. helyen hajózó francia Morgan Lagraviérenek a SAFRAN kapitányának támadt gondja szintén víz alatti tárggyal. Az ütközés következtében eltört a jobb oldali kormánylapátja, ezért kiállt Fokvárosban és feladta a versenyt.
A francia Jérémie Beyou versenyét pedig hajójának, a MAITRE COQ-nak tönkrement műholdas rendszere nehezíti. Így nem jut hozzá a legpontosabb meteorológiai előrejelzésekhez. Saját bevallása szerint így kicsit vakon hajózik, de van benne tapasztalata más, olyan Földkerülő versenyek alkalmával, ahol nem is lehetett műholdas rendszert használni. Ezzel még nincs vége a versenyző kálváriájának, mert a napokban a viharos szélben nagyvászna árbockocsijaival is problémák adódtak, akárcsak a szintén francia Arnaud Boissiéresnek a LA MIE CÁLINE fedélzetén.
A következő kieső versenyző Kojiro Shiraishi volt, kinek SPIRIT OF YUKOH hajója árboctörést szenvedett a 40 csomós erősséget megközelítő szélben. A második száling felett kettétört az árboca, így feladta a versenyt és Fokváros felé vette az irányt.
A napokban sajnos Fa Nándornak is gondja akadt a SPIRIT OF HUNGARY-n. Autopilotja az elkorrodált kábel miatt többször leállt, így azt javítania kellett. Továbbá sajnos egy nagyobb szélnyomásban, mely egy óriási hullámmal együtt érkezett kettészakadt az A7 genakkere, melyet le kellett vágnia, így azt véglegesen elveszítette. Hasonlóan járt a FORESIGHT NATURAL ENERGY nevű hajón az amerikai-ausztrál Conrad Colman kapitány is. Először tűz ütött ki a hajó elektromos rendszerében, majd ennek következtében az autopilotja is leállt. Az így irányíthatatlanná vált hajó meghalzolt és elfeküdt a vizen, mivel a billenthető kiel és a vízballaszt is rossz oldalon volt. Szerencsére a gyakorlott vitorlázó visszahozta innen a hajót, de A7 genakkerét elveszítette.
Az előző napok viszont tömegesen szállították a problémákat. A francia Kito de Pavant versenyző a BASTIDE OTIO hajójával egy óriási víz alatti tárgynak ütközött. A billenthető kiel kiszakadt a csapágyas tengelyének házából, egy nagyobb lyukat szakítva ki így a hajóból. Betört a víz a hajóba. A kapitány felkészült a hajó elhagyására. Szerencsére a mentőhajó időben, de messziről, 10 óra alatt odaért. A hajó és a versenyző mentésére csak a reggeli világosságban magyar idő szerint éjjeli 2 óra körül kerülhetett sor. A kapitányt szerencsésen kimentették, de a hajó menthetetlen volt, azt sorsára kellett hagyni.
Az eddig harmadik helyen álló Sébastien Josse kapitány hajójával már másodszor adódik probléma. Hajójának az EDMOND DE ROTHSCHILD-nak egy óriási hullámban a bal oldali hydrofoil uszonya megsérült, elmozdult, ami már a hajótest épségét veszélyezteti. A kapitány Északra, Ausztrália felé vette az irányt, hogy csendesebb vizeken megvizsgálja a javítás és a verseny folytatásának lehetőségét. A mai délelőtt csapata távsegítségével megvizsgálták a lehetőségeket és sajnos nem találtak megfelelően biztonságos megoldást a javításra így a verseny feladása mellett kellett döntenie.
Romain Attanasio által navigált FAMILLE MARY - ETAMINE DU LYS szintén egy víz alatti tárggyal ütközött, melynek következtében mindkét kormánylapátja megsérült. A versenyző Fokvárosi kényszermegálló mellett döntött, hogy megjavíthassa hajóját és folytatni tudja a versenyt.
A balszerencsék sorozata ezzel még közel sem ért véget, mert további két kapitánynak akadtak technikai problémái, melyek akár a verseny feladásához is vezethetnek számukra. A francia skipper, Éric Bellion IMOCA 60-asa, a COMMEUNSEULHOMME szenvedett kormánytörést. Egy 50 csomós széllökésben a jobb oldali kormány megsérült, ami cserére szorul. A versenyző csendesebb vizek felé navigált, hogy elvégezze a szükséges javításokat, kicserélje a kormányt a tartalék kormányra. Úgy látszik a közel 12 óráig tartó javítás sikerült is neki és folytatni tudta versenyt.
Egyik reggeli balesetben a francia Thomas Ruyantnak a LE SOUFFLE DU NORD POUR LE PROJET IMAGINE nevű hajójával akadt probléma. Vízballaszt tartálya használat közben megsérült. Annak feltöltő cső csonkja letört. További sérülést ugyan a hajótestben ez nem okozott, de rengeteg víz került a hajóba. Ideiglenesen táskákkal, valamint amit még gyorsan talált a hajóban, megakadályozta a víz szivárgását majd bal csapásra fordította a hajót, hogy a sérült rész ne érjen vízbe, kiszáradjon és megvizsgálhassa a javítás lehetőségét. A kapitánynak sikerült elvégeznie a gyorsjavítást és folytathatta a versenyt.
Az elmúlt időszak bővelkedett nehézségekkel, melyekkel a versenyzőknek egyedül az óceán közepén kellett megküzdeniük. Remélem a későbbiekben nagyobb szerencse kíséri az utukat és mindannyian épségben célba érnek!
Jó szelet! Kitartást fiúk! Több szerencsét! Hajrá Nándi!
Szentandrási-Szabó Attila