Ki ne élte volna már át az élményt... Béla az imént még ott tett vett az orrban, aztán egyszer csak sehol. Ha Béla nyakában lett volna egy PanPan, rögtön a beesés pillanatában észrevettük volna az eltűnését.
Persze eddig is voltak MOB rendszerek, de mind nagyok és robusztusak, ráadásul igen drágák is.
Nem igy a PanPan, ami megnyerte a Sail Magazine 2017 Pittman Innovation Awards fődíját.
A rendszer két részből áll. Egy kisméretű jeladóból, ami vízálló és a benne lévő elem 3 éven keresztül, töltés nélkül működik.
Illetve egy mobiltelefonos/tabletes applikációból, amit telepíthetünk az eszközeinkre. A jeladók BlueTooth kapcsolaton csatlakoznak a telefonra/tabletre.
A működés sem sokkal bonyolultabb. Ha az egyik PanPan jeladó kikerül a BlueTooth hatósugarából (kb 200 méter) vagy vízbe esik, a telefonunkra riasztás érkezik.
Az applikáció automatikusan mutatni kezdni a vízbeesés (kapcsolat megszakadás) helyét koordinátákkal, a helytől való távolságot és irányt is. Így könnyen visszanavigálhatunk a helyszínre.
Csak én teszem hozzá, hogy az eszközben nyilván nincs GPS, így ha az illető elsodródik, akkor nehezebb lesz megtalálni, hiszen a rendszer csak az adott pillanatban jegyzi meg a pozíciót, mintha megnyomnánk a fedélzeti GPS-en a MOB gombot.
Azért így is hasznos, és a hasonló rendszerekhez képest tényleg nem is olyan drága 1db 95 dollár ami alig 25ezer forint. Csomagban is lehet kapni, így egy 5 darabos csomaghoz már 450 dollárért hozzájuthatunk.
Volvo Ocean Race 7. szakasz, Auckland - Itajaí - A 2018-as Volvo Ocean Race 7. szakaszának második összefoglalóját arra a napra terveztük időzíteni, amikor a hajók elérik az ikonikus Horn-fokot, de az időjárási körülmények, az útvonal, a taktika és még a híres-hírhedt fok is elveszti minden fontosságát, amikor egy vitorlázó halálhíre érkezik: a mai napon ezért a Déli-óceánon 3 nappal ezelőtt a Scallywag-ről szerencsétlenül vízbe esett John Fisherre emlékezünk.
Persze, hogy fel! Integet és kiabál, hogy „segítség”, ugye? Hát pont, hogy nem! Jön a nyár és a strandszezon, vitorlázókként, vízi emberekként kötelességünk tisztában lenni vele hogyan ismerjük fel, ha valaki fuldoklik. Életet menthetünk vele.
Tavaly nyáron egy 15 éves fiú életét vesztette egy vízibiciklis balesetben a Balatonon. Nem ő volt az első és sajnos valószínűleg nem is az utolsó. Pedig sokat lehetne tenni azért, hogy ezek a tragédiák ne történjenek meg, csak a döntéshozóknak új szabályokat kellene alkotniuk. Szabályokat, melyek életet menthetnének. A nyár pedig közeleg.
Hétfő reggel Scholtz Imi ijesztő képe a facebookon: elszabadult hajó a Gödrösben.
A poszt nagyon friss, hívom Bagyó Sanyit tud e segíteni? Természetesen értesült, de próbál utánanézni, mert a tulajdonos is kell, ha csak a hajó van veszélyben. Közben felrobban az internet mindenki megoszt. Egy like-vadász csettintene, ha tudná mennyi aggódó hajós vetette rá magát az ügyre, megpróbálva megmenteni a viharban sodródó hajót.