Ki ne élte volna már át az élményt... Béla az imént még ott tett vett az orrban, aztán egyszer csak sehol. Ha Béla nyakában lett volna egy PanPan, rögtön a beesés pillanatában észrevettük volna az eltűnését.
Persze eddig is voltak MOB rendszerek, de mind nagyok és robusztusak, ráadásul igen drágák is.
Nem igy a PanPan, ami megnyerte a Sail Magazine 2017 Pittman Innovation Awards fődíját.
A rendszer két részből áll. Egy kisméretű jeladóból, ami vízálló és a benne lévő elem 3 éven keresztül, töltés nélkül működik.
Illetve egy mobiltelefonos/tabletes applikációból, amit telepíthetünk az eszközeinkre. A jeladók BlueTooth kapcsolaton csatlakoznak a telefonra/tabletre.
A működés sem sokkal bonyolultabb. Ha az egyik PanPan jeladó kikerül a BlueTooth hatósugarából (kb 200 méter) vagy vízbe esik, a telefonunkra riasztás érkezik.
Az applikáció automatikusan mutatni kezdni a vízbeesés (kapcsolat megszakadás) helyét koordinátákkal, a helytől való távolságot és irányt is. Így könnyen visszanavigálhatunk a helyszínre.
Csak én teszem hozzá, hogy az eszközben nyilván nincs GPS, így ha az illető elsodródik, akkor nehezebb lesz megtalálni, hiszen a rendszer csak az adott pillanatban jegyzi meg a pozíciót, mintha megnyomnánk a fedélzeti GPS-en a MOB gombot.
Azért így is hasznos, és a hasonló rendszerekhez képest tényleg nem is olyan drága 1db 95 dollár ami alig 25ezer forint. Csomagban is lehet kapni, így egy 5 darabos csomaghoz már 450 dollárért hozzájuthatunk.
Volvo Ocean Race 7. szakasz, Auckland - Itajaí - A 2018-as Volvo Ocean Race 7. szakaszának második összefoglalóját arra a napra terveztük időzíteni, amikor a hajók elérik az ikonikus Horn-fokot, de az időjárási körülmények, az útvonal, a taktika és még a híres-hírhedt fok is elveszti minden fontosságát, amikor egy vitorlázó halálhíre érkezik: a mai napon ezért a Déli-óceánon 3 nappal ezelőtt a Scallywag-ről szerencsétlenül vízbe esett John Fisherre emlékezünk.
Persze, hogy fel! Integet és kiabál, hogy „segítség”, ugye? Hát pont, hogy nem! Jön a nyár és a strandszezon, vitorlázókként, vízi emberekként kötelességünk tisztában lenni vele hogyan ismerjük fel, ha valaki fuldoklik. Életet menthetünk vele.
Tavaly nyáron egy 15 éves fiú életét vesztette egy vízibiciklis balesetben a Balatonon. Nem ő volt az első és sajnos valószínűleg nem is az utolsó. Pedig sokat lehetne tenni azért, hogy ezek a tragédiák ne történjenek meg, csak a döntéshozóknak új szabályokat kellene alkotniuk. Szabályokat, melyek életet menthetnének. A nyár pedig közeleg.
Hétfő reggel Scholtz Imi ijesztő képe a facebookon: elszabadult hajó a Gödrösben.
A poszt nagyon friss, hívom Bagyó Sanyit tud e segíteni? Természetesen értesült, de próbál utánanézni, mert a tulajdonos is kell, ha csak a hajó van veszélyben. Közben felrobban az internet mindenki megoszt. Egy like-vadász csettintene, ha tudná mennyi aggódó hajós vetette rá magát az ügyre, megpróbálva megmenteni a viharban sodródó hajót.
Még a legöregebb balatoni medvéknek is be kell látniuk, hogy 2010 előtt nem nagyon emlegettük a „code zero” kifejezést. De hogyan lett alig kicsit több, mint egy évtized alatt talán a legtöbbet eladott hazai vitorla?
A Flaar Kft. sajtótájékoztató keretében mutatta be a legújabb fejlesztésüket, a Flaar 24 vitorláshajót. Az eseményen Dr. Mezey Zoltán, a Flaar Kft. ügyvezetője ismertette a cég történetét. „Jelenleg két telephelyen, Etyeken és Paloznakon összesen 12 munkavállalóval dolgozunk, de Tótvázsonyban már épül az új, modern ipari csarnokunk. Fő termékeink a kompozit vitorlások, illetve a vitorlásedzők számára fejlesztett motoroscsónakunk, emellett ipari együttműködések keretében veszünk részt K+F projektekben, valamint egyedi és kisszériás gyártásban.”
Ünnep, ha a Balatonra „új” fa cirkáló érkezik, most ez ismét megtörtént. Kis törlesztés az egyre növekvő adósságból. Önmagában is megállásra késztető látványosság vitorlás hajó közúti szállítása, különösen, ha klasszikust látunk tréleren. Ez még a Balaton környékén sem mindennapos látvány. Az izgalom múlt pénteken vette tetőpontját, amikor az Északi-tengerről egyenesen Balatonfüredre, a Balatonfüredi Yacht Club udvarára, földrajzilag éppen a magyar hajógyártás szülőhelyére begördült a vontatmány.
Nagy szimpátiával kezelek bárkit, aki vállalja villamosságát. Németh Robit még abból a korszakából ismerem, amikor Macintosh guruként tartotta karban ma is nagy biztonsággal működő digitális eszközeimet. Amikor megtudtam, hogy Németh Yacht Service néven belépett a hajóvillamosság vállalkozóinak világába, eszembe juttatta szeretett hajóm bizonytalan állapotát. Aki vett már használt hajót, az pontosan tudja mire gondolok.