Hét csapat vesz részt a hamarosan induló Volvo Ocean Race 2017-2018-as kiadásán, ahol a hajóknak 45 000 tengeri mérföldet kell teljesíteniük a globális pályán, átszelve négy óceánt, érintve hat kontinenst és 12 kikötőt.

Hogyan zajlik a verseny?

Az Egyenlítő hosszának majdnem duplája az a táv, amit a csapatoknak teljesíteni kell a befutóig, így minden idők leghosszabb VOR versenyére kerül sor. A VOR-t sokszor jellemzik a leghosszabb és a legnehezebb profi sporteseményként szerte a világban. Az Amercia’s Cup illetve az Olimpia mellett pedig a három legjelentősebb vitorlás sportesemény egyike. Az útvonalat elnézve ezek az állítások most is megállják majd a helyüket.
A 12 város, mely helyt ad a VOR egy-egy állomásának: Alicante, Lisszabon, Fokváros, Melbourne, Hong Kong, Guangzhou, Auckland, Itajaí, Newport RI, Cardiff, Göteborg és Hága.

A 2017-18 kiadásra nevezett csapatok és kormányosaik:

  • Team AkzoNobel (NED), Simeon Tienpont (NED)
  • Dongfeng Race Team (CHN), Charles Caudrelier (FRA)
  • MAPFRE (ESP), Xabi Fernández (ESP)
  • Vestas 11th Hour Racing (DEN/USA), Charlie Enright (USA)
  • Team Sun Hung Kai/Scallywag (HKG), David Witt (AUS)
  • Turn the Tide on Plastic (POR), Dee Caffari (GBR)
  • Team Brunel (NED), Bouwe Bekking (NED)

Többet megtudnál a Volvo Ocean Race-ről? Olvasd el ezt és ezt a cikkünket! 

A rajt

Az Alicante és Lisszabon közötti sprintszakasszal vette kezdetét a 2017-18 Volvo Ocean Race. A vasárnapi rajt több ezer szurkolót vonzott a spanyol kikötővárosba, köztük számos hazai vitorlázót is. Például Török Brigi képeit itt nézhetjük meg a rajtról!

Vasárnap 14 órakor indult el a héthajós mezőny 45.000 mérföldes útjára. Ebből az első szakasz mindössze 1450 tengeri mérföldes. A rajt idején 15-17 csomó körüli szél fogadta a mezőnyt. A közvetítést elnézve a mezőny szivatása volt, hogy két kört is kellett tenniük a part mellett a rövid up&down pályán. Teljen nyilvánvaló volt, hogy kevesen vannak a fedélzeten egy ilyen manőverigényes pályához és ennek megfelelően mindenki megszenvedte az első pár mérföldet. Mégis őrületesen jó kis rajtot láthattunk, előre-hátra ugrálásokkal a helyezések tekintetében. A legérdekesebb szituáció akkor alakult ki, amikor a Dongfeng hátszélben útjogot kért a balcsapásos Bruneltől, aki alatt jött a Mapfre szintén balcsapáson, tehát mindkét hajó halzolni kényszerült. A Brunel halzolt is, a Dongfeng alácsúszott és megállt, ám eközben a Mapfren valami történt, mert csak az utolsó pillanatban tették át a grószt és az egész manőver valahogy siralmasra sikerült, ugyanis az immáron legfelső hajó, a Mapfre képtelen volt a code zerot behúzni, így tulajdonképpen mindhárman megálltak. A Mapfret ezután meg is intették egy piros zászlóval – teljesen jogosan, - amiért egy 360 fokos piruett járt a spanyol csapatnak.

Még többet a rajtról és az Akzo Nobel körülötti botrányról ebben a cikkünkben!

Az első szakasz győztese: Vestas 11th Hour Sailing!

A Vestas 11th Hour Racing nyerte a Volvo Ocean Race első, Alicante és Lisszabon közötti szakaszát, miután jelentős előnnyel érkezett meg a portugál befutóba.

A csapat szinte végig hibátlanul vitorlázott és nem sokkal a rajt után a Cabo de Gata kiszögelés után az élre álltak azzal, hogy a többiekhez képest közelebb helyezkedett a parthoz az AkzoNobellel egyetemben. Innét pedig szépen elkezdték nyújtani a távolságot már a Földközi tengeren. Az élen álló két csapat Gibraltáron úgy ment át, mint kés a vajon, hiába volt erős szembeáramlás a 25 csomós hátszél mellé.

A Scallywagnek volt egy érdekes momentuma még a szoros után, miután orrvitorlájuk a hajnal folyamán leszakadt egy kicsúszott stift miatt. Szerencséjükre gyenge volt a szél. Az esetről és a megoldásról itt egy rövid videó. A Team Brunel sem járt sokkal jobban, ugyanis komoly szemetet kellett levadászniuk a kíljükről, ezáltal jelentős időveszteséget elszenvedve.

Madeira felé a Mapfre északabbra nyitott, mint a többiek és ezzel jelentőset hoztak az élmezőnyön. Madeirához érve meg is ették sebességből az addig második helyen vitorlázó AkzoNobelt, akik meglehetősen szedett-vetett csapattal indultak útnak, többek között a rajt előtt pár órával szerzett kölcsönlegénységgel a fedélzetükön, az előző cikkben is ecsetelt ügynek köszönhetően.

Aztán bekerült a pályába egy újabb kerülendő jel is Porto Santonál, nehogy túl hamar érjen be a mezőny a célba. Az élen Madeirától az új jelig nem is változott a sorrend. Az utolsó Lisszabonra forduló szakaszon viszont a Dongfeng is lelépte az AkzoNobelt.

Lisszabonhoz közeledve ismét kezdett teljesen megdögleni a szél és amíg a Vestas takkolgatott, a Mapfre egyenesen veretett a cél fél, jelentősen csökkentve 35 mérföldes hátrányukat. Az igazi frusztráció csak a Tajo kifolyásánál, kiszélesedésénél kezdődött, mert a part mellett annyira nem fújt már a szél és annyira erős volt a szembeáramlás, hogy pár mérföldre a befutó előtt horgonyt is vetettek, amíg a szél újra fel nem támadt kissé. A Mapfre jobban eltávolodott a partoktól és 10 mérföld alá szorította hátrányát a verseny végére.

A Scallywag is hasonlóan kellemetlen helyzetbe került a befutó előtt olyannyira, hogy a sziklák fele sodródtak és szintén horgonyt vetettek (odébb úszott egy ember a horgonnyal), és közben távolabb is húzták magukat a parttól. Elvileg a szabályok értelmében a biztonság érdekében ezt meg lehet tenni. Az utolsó helyen érkező Turn the Tide on Plastic nevű csapat hat és fél órát kapott, ami nem is rossz ezen a szakaszon.

A következői kikötői futamot november 3-án pénteken tartják a portugál fővárosban és november 5-én el is rajtol a mezőny Fokvárosba, ami már egy combosabb szakasznak ígérkezik a maga 7000 mérföldével és igen változatos időjárásával.

Eredmények - 1. szakasz – 2017. október 28. (7 nap)

1. Vestas 11th Hour Racing - 14:08.45 UTC
2. MAPFRE -16:42.30 UTC
3. Dongfeng Race Team - 16:57:48 UTC
4. team AkzoNobel - 18:11:56 UTC
5. Sun Hung Kai/Scallywag - 18:57:44 UTC
6. Team Brunel - 20:29:00 UTC
7. Turn the Tide on Plastic - 20:36:52 UTC

Bár a hazai szezon véget ért, itt a Porthole hasábjain a Volvo Autó Hungária támogatásával folytatjuk a közvetítést a vitorlásversenyekről! A Volvo Körkapcsolás “hagyományos” összefoglalói továbbra is szállítják majd a híreket, összefoglalókat a külföldi vizeken versenyző magyar vitorlázókról, valamint a téli időszakban a nemzetközi vizekre fókuszálva külföldi érdekességeket hozunk nektek!