A térképre pillantva is jól látható, hogy tereptárgyakkal (értsd: szigetek) is alaposan megtűzdelt szakaszról van szó. Az időjárás pedig bármit tartogathat a mezőny számára, akár egy-egy trópusi ciklon által okozott heves zivatarral megfűszerezve a csapatok életét. Miután Pápua Új-Guineát és a Salamon-szigeteket elhagyva sikerül majd a mezőnynek kitörnie a szélcsendes övezetből, az észak-keleties passzátszelekkel haladhatnak tova végső céljuk felé északnak.

Az előző szakasz befutóját követően nem volt sok pihenőideje a csapatoknak. Ugyan Melbourne-ben nem rendeztek kikötői futamot, mivel a VOR szervező menedzsment nem tudott megállapodni a várossal a lebonyolításról, ennek ellenére sem maradt túl sok ideje a csapatoknak sebeik nyalogatására és a felkészülésre. 

Nem csak a hajókat rázták gatyába a csapatok, hanem legénységeiket is. A legtöbb csapatban történtek változások az előző szakaszhoz képest, de nem az összetettben vezető Mapfre-t. Visszatért Franck Cammas a 2011-12-es VOR győztes csapatának skippere, ezúttal az összetett második helyén álló DongFeng csapatához szegődött el navigátorként - a sérült Pascal Bidegorryt helyettesíti ezen a szakaszon. Az összetett harmadik helyen álló Vestas 11th Hour Racingnél nem más, mint a csapat skippere Charlie Enright hagyja ki a negyedik szakaszt családi okok miatt, helyettese Mark Towill lett. A legnagyobb csapatváltoztatást a Brunel eszközölte: Rome Kirby, Sam Newton, a VOR veterán Sally Barkow és Jens Dolmer az új legénység a fedélzeten. Akik átmenetileg nem tartózkodnak a hajón: Louis Balcaen, Annie Lush, Alberto Bolzan és Peter Burling, aki America’s Cup elfoglaltságok miatt nincs jelen. 

Az összetett ötödik helyen tanyázó Sun Hung Kai/Scallywag csapatához Libby Greenhalgh csatlakozott navigátorként a sérült Antonio Fontes helyére. Itt lesz az ausztrál vitorlázó legenda Grant Wharington is - első alkalommal életében -, az újonc Trystan Seal kíséretében érkezve a fedélzetre. Az Akzonobel fedélzetén üdvözölhetjük újra Peter van Niekerk-et és Luke Molloy-t, akik Alex Pella-t és Justin Ferris-t váltották, Emily Nagel helyett pedig Cécile Laguette csörlőzik majd. A Dee Caffari által irányított Turn the Tide on Plastic a veterán navigátorral Brian Thompson-nal vágott neki a szakasznak. Annalise Murphy visszatért Bianca Cook helyére, Bernardo Freitas pedig Lucas Chapman helyére érkezett. A Dee Caffari által irányított Turn the Tide on Plastic a veterán navigátorral, Brian Thompsonnal vágott neki a szakasznak. Annalise Murphy visszatért Bianca Cook helyére, Bernardo Freitas pedig Lucas Chapman helyére érkezett.

Az újévi rajtot követően a Vestas állt az élre és a Port Philip-öböl után az első napon végig sebességi versenyzés zajlott a csapatok között. Nem meglepő módon a DongFeng és a Mapfre keveredett előre. Egy nappal a rajt után már hátszelezés következett, és hamar döntéshelyzetbe kerültek a csapatok, mert csábító volt a part melletti haladás és a nyílt óceán is. A DongFeng, az AkzoNobel és a TTOP döntött az utóbbi mellett, és utólag is ez bizonyult a jobb döntésnek. A többiek már csak 40-50 mérföldes hátrányba tudtak visszazárni.

Így veretett az AkzoNobel kifele Melbourne-ből:

A Mapfre taktikájában is támadt némi zavar az első pár napban, de után bekapcsolták a rakétákat és a negyedik nap végére 5 mérföldre csökkentették pár nappal korábbi 50 mérföldes hátrányukat. És eddig szinte végig hátszeleztek a csapatok!

Élet a Brunel fedélzetén:

Az AkzoNobel taktikát váltott és copy-paste üzemmódba kapcsolt ezen a szakaszon. A csapat egy rövid interjúban méltatta a DongFeng teljesítményét, amit ők most tanulásra használnak fel. Ha a DongFeng más vitorlákat használ mint ők, akkor ők is arra váltanak, ha 2 fokkal élesebben mennek, akkor ők is. Ilyen egyszerű, most csak pár mérföld a különbség a két csapat között, az első és a második helyen.

A következő napok taktikája valószínűleg az lesz, hogy az élen állók közel maradnak egymáshoz, hogy a zivataros időjárásban egy-egy zivatar ne okozzon túl nagy különbségeket.

Jelenleg is a DongFeng vezet, az AkzoNobel, a Mapfre és a Vestas előtt. A TTOP nagy ívben igyekszik kerülni keletről előző csoportot és kicsit jobban is haladnak, de ugye jóval nagyobb távolságot kell majd bevitorlázniuk, így nem valószínű, hogy összejön a nagy trükk. A Brunel az első négyes nyomában, de szintén kicsit keletebbre szorult a gyenge szélben.  A Scallywag zárja a sort enyhén nyugatabbra 44 mérföldes hátrányban.

A hajók várhatóan 16-án vagy 17-én érkeznek Kínába.

Drone is in the air – Sejthető volt, hogy érdemes drónokat küldeni a hosszú utazásra, így mindenki saját helikopteres felvételt készíthet a hajójáról a felkelő és lenyugvó nap fényében, ami mellékesen elég királyul is néz ki: 

És ha ehhez esetleg egy topra húzott ember is párosul, az ilyen: 

Nyomkövetés

A Volvo Ocean Race híreit a Volvo Autó Hungária támogatásával hozzuk el.

Fotók: Yann Riou, Martin Keruzore / Volvo Ocean Race

Videók: Twitter