2018. 12. 29.  éjjel

3 napja és 20 órája zajlik a verseny. Valamivel több, mint 60 hajó futott már be, de az utolsó helyen álló Chancellor még több, mint 100 mérföldre van végétől. A Tattersall Kupa sorsa is eldőlni látszik, nagyon úgy tűnik, hogy az abszolutban ötödikként befutó 66 lábas Alive szerezte meg az előnyszámítás szerinti első helyezést.

Az éjszaka folyamán lecsökkent a szél, így a Derwent folyón nagyon lelassultak a hajók. A PHS osztályban a Wax Lyrical fog valószínűleg győzni, mert az egyetlen igazi ellenfele most könnyű szélben csordogál. Az IRC osztályban meg még mindig bármi lehet.

2018. 12. 29.  reggel

Az óvást az 5 tagú nemzetközi óvás bizottság elutasította.

A Black Jack kormányosa, Peter Harburg ugyan beszélt a médiának arról, hogy a Wild Oats XI jeladója nem működött, de nem akartak óvást beadni, ezt tette meg hivatalból a verseny rendezője.

És mivel a Verseny Rendező Bizottság adta be és nem egy versenyző, de az információ olyan versenyzőtől származott, aki nyert volna a az óvás pozitív kimenetelétől, érdekösszeférhetetlenség lépett fel.

Alkalmazott szabály:


60.2 A versenyvezetőség

(a) óvhat egy hajót, de nem egy orvoslati kérelemből nyert információ, vagy egy érvénytelen óvásból nyert tájékoztatás, vagy egy olyan érdekelt fél tájékoztatása alapján, aki nem az érintett hajó képviselője;

Közben a Wild Oats is kiadott a nyilatkozatot, mely szerint ők nem tudták, hogy a jeladójuk nem működik tökéletesen, hiszen látták más hajók jeleit és a sajátjuk is azt a jelzést mutatta, hogy minden rendben, nekik nem szólt senki, honnan tudhatták volna hogy a műszer nem működött.

2018. 12. 28. 

Bár elsőként futott be a Wild Oats XI. a 74. Rolex Sydney Hobarton, az abszolút győzelem még közel sem biztos. 

A Cruising Yacht Club of Australia, a verseny szervezője tájékoztatást kapott a verseny rendező bizottságától, hogy óvást adtak be a Wild Oats XI. ellen. Az óvást a Black Jack tulajdonosa adta be még pedig azért, mert állításuk szerint nem működött a WO XI. Automatikus Hajóazonosító Jeladó Rendszere (AIS) a verseny alatt, mellyel megszegték a versenyutasítás 11.4-es pontjának 4.09-es számú külön rendelkezésére vonatkozó szabályt, mely szerint a hajóknak AIS jeladóval kell rendelkezni, melynek adatok küldése és fogadása céljából a verseny  teljes ideje alatt működésben kell lennie.

A CYCA elnöke Paul Billingham elmondta: "a verseny rendező bizottság (RC) egy független szervezet pontosan azért, hogy biztosítsa a verseny függetlenségét és pártatlanságát az ilyen esetekben" 

A Black Jack és a Comanche kapitányai azt kifogásolják, mivel nem volt bekapcsolva a jeladó, nem tudtak informálódni az ellenfelük pozíciójáról, míg a WO XI. pontosan látta, hogy ők hol vannak és ez jelentős hátrányba hozta őket.

A Wild Oats kapitánya Mark Richards elutasította a vádakat és azt mondta, hogy a Black Jack azt tehet és mondhat amit akar, az AIS használata nem kötelező.... egyébként pedig  végig látótávolságban voltak egymástól a verseny alatt, olyan szoros volt a küzdelem. "vihar a biliben" esetként aposztrofálta Richards a vádakat. 

Az Ausztrál Tengeri Biztonsági Hatóság (AMSA) szóvivője az alábbiak szerint kommentálta az AIS használatát: " az AMSA szabályzata szerint az AIS folyamatos adatküldése és fogadása nem kötelező az ilyen típusú hajók esetében, de ezt a rendelkezést a verseny szabályzata például biztonsági okokból felülírhatja" 

Ezt pedig az SI 11.4 meg is tette, de hogy kinek van igaza, döntse majd el az óvási bizottság.

Az óvás tárgyalásra ottani idő szerint december 29-én 13:00-kor, azaz itthoni idő szerint hajnali 3-kor kerül sor Hobartban. 

A Wild Oats XI. tavaly is elsőként futott be, ám egy rajt után elkövetett szabálytalan manőver miatt 1 óra büntetést kapott, az óvást követően így végül nem ő állhatott a dobogó legfelső fokára. Vajon idén mi lesz a helyzet?

A verseny már 2 napja és 15 órája tart. A mezőny teljes egészében a Tasmán partok mellett vitorlázik, ám a gyenge szél nem kedvez a haladásnak. Eddig mindössze 15 hajó futott be, hatan feladni kényszerültek, 64 hajó pedig még versenyben van.

2018. 12. 27.  23:15

Második helyezett lett a Black Jack, harmadik a Comanche. Kettejük között minössze egy perc volt.

2018. 12. 27.  22:09

A Wild Oats XI megnyerte a 74. Rolex Sydney Hobart-ot, ráadásul egy nagyon szoros befutó után 9. alkalommal lett övék a Line Honours.

2018. 12. 27.  21:15

Élő Közvetítés a befutóról:

Hazai Idő: 2018. 12. 27. 19:40

Kicsit több mint 30 mérföldre a befutótól az élen járó 4 Maxi. A vezetést nemrég átvette a Wild Oats XI., de a verseny eredménye még bármit hozhat. Ahogy a hajnal közeledik, a végjáték egyre izgalmasabbá válik: várhatóan tovább gyengülő szél kíséri a Storm öböl átkelését és a befutóhoz történő felhajózást a Derwent folyón.

A várható befutó a jelenlegi állás alapján, itthoni idő szerint kb. 2 óra múlva, este fél 10 után lesz.

Jelenelg első helyen a Wild Oats XI, mögötte 3 tengeri mérfölddel a Black Jack, majd a Comanche és az Infotrack


Hazai idő: 2018. 12. 27. 12:19

Míg tavaly ilyenkor a Comanche már be is futott a célba, addig idén egyelőre még nincs győztes. A rajtnál fújó erős szél fokozatosan csökkent, a második nap már kifejezetten gyenge, forgolódó szélben kellett a hajóknak a legjobb taktikát megtalálni ahhoz, hogy az élen maradjanak. A nyolcszoros bajnok Wild Oats XI, a tavalyi győztes Comanche, a Black Jack és az InfoTrack vannak versenyben az abszolút első helyért - a jelenlegi állás szerint az első és negyedik hajót mindössze 9 tengeri mérföld választja el egymástól. Ez a befutónál akár másfél órát is jelenthet, de sokan sokkal szorosabb célba érésre számítanak, hiszen az időjárás még változhat, Hobartnál pedig megszokott a leálló, trükkös szél. Utoljára egyébként 1981-ben volt hasonlóan szoros a verseny, ott végül csupán 7 másodperc döntött a több mint 1100 mérföldes távon.

A verseny trackere itt található

Cikkünk folyamatosan frissül!

Fotók: Studio Borlenghi / Rolex Sidney Hobart