Amit sebességnek hívunk a vitorlázásban, az valójában relatív, és általában a többi hajóhoz képest értjük. Ha azt akarod kideríteni, mi befolyásolja a sebességed, a fő tényezőket kell sorra venned – ezt most négy részre osztottam, ezeket fogjuk egyesével végig venni.

A felszerelés

A felszerelés fontos szelete a sebességnek. Nem csak a megfelelő felszerelésre van szükséged, de arra is, hogy az mindig jól karban legyen tartva, fel legyen készítve a versenyre. A hajótested és tőkesúlyod legyen tiszta és hibamentes, ugyanis hiába nem látod vitorlázás közben, nagy hatással van arra, hogyan siklik a hajó a vízben.

A vitorla- és kötélzetbeállítást érdemes az adott körülményekre optimalizálni. Ez nehéz kérdés lehet, mivel egy hosszabb versenyre sokszor csak egy szettet vihetünk. Ha most kezdünk egy új osztályban versenyezni, érdemes utána olvasni, mi lehet a jó döntés, vagy megfigyelni, mit választanak a régi motoros egységek.

Ezeket a kérdéseket tedd fel magadnak a felszereléssel kapcsolatban:

  • Megfelelőek a vitorláim a várható körülményekhez?
  • Megfelelő merevségű az árbócom?
  • Jó állapotban van a hajótest?
  • Tiszta a tőkesúlyom?

 

Beállítások

Minden, ami állítható, de nem állítjuk folyamatosan vitorlázás közben, a beállítások közé tartozik. Ilyen lehet hajótípustól függően az árbóc dőlése és görbülete, a vantni feszessége, a kormányösszetartás, a tőkesúly beállítása, az alba, a cunningham, a leekocsi helyzete, a fockkocsi pozíciója és a többi.

Ahhoz, hogy helyesen mérd fel és rögzítsd a beállításokat legjobb, ha mindig ugyanaz az ember, ugyanazokkal az eszközökkel méri ki őket. Így lesznek a beállítások megbízhatók és reprodukálhatók, ennek hiányában nagyon nehéz lesz az adott körülmények között visszatérni a már bevált beállításhoz, vagy épp megtalálni és javítani, mi volt benne a hiba.

Ezeket a kérdéseket tedd fel magadnak:

  • Hogy állt a traveller?
  • Hol volt a fockkocsi?
  • Milyen az árbócgörbület és a vantnifeszesség?
  • Milyen az árbócdőlés?

Súly

Néha az egyetlen különbség két hajó között az, hogy a legénység hogyan mozgatja a súlyát a fedélzeten. Könnyebb hajókon, ami érzékenyen reagál a rajta lévő súly helyzetének változására, ez a tényező életbe vágó a sebesség szempontjából, különösen bőszélben. Éles menetben inkább csak előre-hátra mozgatjuk a súlyt, illetve erős szélben maximum súllyal megyünk és lógunk ezerrel.

Kérdések a súllyal kapcsolatban:

  • Jó helyen van a súlyunk?
  • Megfelelően lógjuk a hajót?
  • Megfelelően mozgunk előre/hátra, illetve ki/be?
  • Maximum súllyal megyünk?

 

Technika

A technikába tartozik minden olyan tényező, ami dinamikusan változik vitorlázás közben, elsősorban a kormányzás és a vitorlák trimmelése. Például éles menetben egy Melges 24 kormányosnak örök dilemma, hogy mivel irányítsa elsődlegesen a hajót: a travellerrel, a grószsottal vagy a backstay-jel? Mindegyik hat a hajó sebességére, de mindegyik egy kicsit máshogy teszi ezt.

A kormányzási technika szintén fontos faktor, különösen hullámos vízen lehet sokat nyerni vagy veszíteni a megfelelő irányítással. Leegyszerűsítve két részre bontható: amplitúdóra (mennyire tolod ki a kormányt) és frekvenciára (milyen gyorsan mozgatod a kormányt). A kormánymozdulatok időzítése a pöffök és lyukak függvényében sokat számít, ezért jó, ha van a csapatban egy emberünk, aki előre jelzi nekünk a szél változásait. Bár ezeket is érdemes inkább a vitorla állításával kivédeni, hiszen minden kormánymozdulat fékez a hajón!

A bőszeles vitorlakezelés egy másik fontos sebességi tényező. Különböző körülmények különböző technikát igényelnek. Ha nem vagy biztos magadban, akkor figyeld meg, mások bőszeles vitorlája hogyan áll, és milyen sebességre képesek vele!

Kérdések a technikával kapcsolatban:

  • Mennyi kormányzásra van szükség?
  • Mi legyen az elsődleges kontroll éles menetben?
  • Mennyire játszom az orrvitorlával?
  • Mennyire feszül a bőszeles vitorlám?
  • Megfelelően pumpálunk?

Ez a négy tényező befolyásolja leginkább a sebességed a vízen, de van, hogy ezekből minden rendben van, mégis lassúnak tűnhet a hajód. Ilyenkor általában egy szélforduló rossz oldalán vagy, ez akadályozza meg, hogy sebességet gyűjts.

Kormányosként igyekszem mindig tudatában lenni a szél és a nyomás változásainak, amikor egy másik hajóval mérünk össze. Minden futam után egyeztetek a taktikusommal, hogy mi történt, hogy a következő menetben még jobban értsem, mitől megyünk úgy, ahogy.

Legközelebb, amikor nem érzed jónak a sebességed, tedd fel a fantasztikus négyeshez tartozó kérdéseket! Ha ez sem segít, fogd a szélfordulókra!