A dagadó bőszeles vitorlákat vajon ki teszi fel, a vitorlákat ki trimmeli, a hajó kiegyensúlyozására ki ügyel? Kikötésnél ki az, aki az életét is kockáztatva tompítja a rosszul adagolt mozgási energiákat?

Mi van akkor, ha a spi nem megy fel, vagy nem jön le? Ha a luvszár a legnagyobb nyomásban száll el? Ha a spi levételkor a hajó alá esik, ha rossz stoppert nyitnak és a spiboom a fordeckes fején landol? Ha elszáll a csörlőkar?

Mindezek könnyen elsajátítható ismeretek, de mi van akkor, ha szakad a kiülő gurtni, kinyílik a korlát és a kormányos váratlanul elhagyja a hajót? Képes-e a legénység kimenteni vízbe pottyant kapitányát? Az elszabadult hajó megszelidítése, a vitorlázat átrendezése és a mentés levezénylése a legnehezebb navigációs feladatok egyike. Erre csak képzett és gyakorlott hajós képes. De az ilyenkor nincs a hajón!

A megoldás nyilvánvalóan a legénység felkészítése lenne, de ha már jól el tudják vezetni a hajót és a legénységi feladatokat is képesek ellátni, akkor hozzájuk képest a hajó úszkáló kormányosa alulképzett.

Felismerve a probléma valós súlyát az agárdi Sirály Vízi Sport Club támogatásával elindul a Mancsaft továbbképzés, melyre jelentkezőket várnak. A tanfolyamon a legények (leányok) Lasereken tanulják meg a hajóvezetés alapjait. A tanterveben nem szerepel az ideges toporzékolás, az üvöltözés, és a felmenők emlegetése. Jelentkezni Szanyánál a +36203241069 számon lehet.

Remélem a mancsaft szakszervezet nem kapja fel a vizet és nem szervez továbbképzést kormányosoknak, mert az csúnya szivatásba torkollana...