Másképp készülsz a magyar bajnokságra, mint az előolimpiára?

Az természetes, hogy az ember másképp készül a főversenyére, mint az itthoni kedvenc versenyére, tehát mindenképp van különbség. A magyar bajnokság az a verseny, amikor tényleg egy finnes családban tudhatom magam egy hétig. Olyan légkör van a hajóparkban, ami semmi más nemzetközi versenyhez nem hasonlítható.

Olyan előfordulhat, hogy hazai vízen, hazai mezőnyben valaki megelőzi Berecz Zsombort?

Alapvetően nem, a mezőnyben én versenyzem a legkomolyabb szinten, ezért is már sok éve nyerem ezt a bajnokságot. Technikai és fizikális fölényben is vagyok a magyar mezőnyhöz képest, de ettől még bármi megtörténhet. Vannak büntető futamok, bejöhet technikai probléma, és hozzá mondjuk egy korai rajt, vagy valami óvástárgyalás bejön, akkor lehet bármi, nem tudjuk kiejteni az összes futamot. Ilyen rizikó van, de nem valószínű, hogy bekövetkezik.

Itt csak neked lesz veszítenivalód, hiszen mindenki a te véredet akarja.

Ez így van, de én szeretem ezt a helyzetet. Rengeteg olyan futam volt az elmúlt bajnokságok során, amikor az első bójához nem elsőnek értem föl, és kifejezetten örültem neki. Aki fölért elsőnek, azon láttam, hogy neki ez hatalmas dolog és tényleg abban az első szakaszban jobban vitorlázott nálam. Örültem neki, hogy mások is jól mennek, de ez az érzés csak itthon van meg, külföldön annyira nem örülök, ha valaki előttem van.

Túl vagy már az év fő versenyén, az előolimpián, de decemberben, Melbourne-ben lesz a világbajnokság. A kettő között hogyan alakul a program?

Az októbert és a novembert arra szánjuk, hogy egy kimondottan erősszeles helyet keresünk, mert abban nagyon kevés órát vitorláztam idén is és tavaly is. Azt látjuk, hogy ebben a széltartományban bizonyos szakaszokban ez hátrány számomra. Ezért most ezen lesz a hangsúly. Ez összepasszol egyébként a világbajnoksággal, mert Melbourne-ben is valószínűleg erősszeles vb lesz. A görögországi edzőtáborban hasonló körülmények lesznek, mint a világbajnokságon, tehát fizikálisan és technikailag is jó felkészülés lesz ezekre a körülményekre.

A világbajnokság és a magyar bajnokság is csak egy-egy állomása a felkészülésnek Tokióra?

Amint befejeződött a riói olimpia és megkezdődött a következő olimpiára a felkészülés, mindenkinek Tokió lebeg folyamatosan ott hátul a fejében. Ez nem változik a hátralévő időben sem, persze ahogyan közeledik, gondolom, majd egy kicsit többet lesz a fejemben. Ez egy olimpiacentrikus sportág, az olimpia ér a legtöbbet itt, ami extra figyelmet igényel majd mindenkitől.

Tokióból hoztál bármi kabalát, emléktárgyat, vagy egyelőre csak kinézted és várod, hogy visszamenj oda és majd akkor megveszed? Vagy, nem vagy egy vásárlós, ajándéktárgy-gyűjtő?

Nem. Én például az érmeimhez sem ragaszkodom. Abszolút nem érdekelnek a materiális dolgok a világban. Nekem a tudat, hogy elérek valamit, hogy megtettem mindent azért, hogy elérjek valamit és sikerül, nekem ennyi elég. Egy kivétellel, egyáltalán nem ragaszkodom tárgyakhoz. Azok a versenyhajóim és a felszerelésem. Azokkal különleges kapcsolatot ápolok.

Van három versenyhajód, ezek teljesen egyformák és mindegy, épp melyikbe ülsz bele, vagy ennél azért bonyolultabb a helyzet?

Sokkal bonyolultabb. Az megvan, hogy melyik hajótípust milyen összetétellel szeretek. Bele tudunk nyúlni a hajó rétegtervébe, hol legyen keményebb a héj, hol legyen puhább. Ezt maximálisan személyre tudjuk szabni. A tavalyi világbajnokságon használt hajóm sikerült eddig a legjobban, ami sok év fejlesztésnek köszönhető. A másik két hajómon végeztünk apró változtatásokat, kicsit kísérletezve is, hogy melyik jön be.

Az egyiken, ami változtatást csináltunk, azt annyira nem szeretem, a másikon szeretem, de egy kicsit kevesebb kellene belőle. Jövőre, az ebből a három hajóból szerzett összes tudást, amit idáig összeszedtünk a hajóépítésből, megpróbáljuk belerakni egy hajóba, és az lesz az olimpiai hajó. Ha nem jön ki jobb, mint a mostani kedvenc, azzal is teljesen elégedett leszek Tokióban.

Szöveg: Siklós Erik

Fotó: Pedro Martinez / Sailing Energy / World Sailing, Jesus Renedo / Sailing Energy / World Sailing, Tóth Boglárka / Procelero