„Most fordult elő először, hogy a Paulovits Dénes-Gerlóczy Péter páros által megalkotott hajók mindegyike rajthoz állt egy versenyen, a Kékszalagon ugyanis mind a kilenc hajóink elrajtolt” – emeli ki Herkó Dezső 2019 legfontosabb fejleményét. A Pomucz Tamás által kormányzott Capella kiemelkedő teljesítményét mutatott és végül remek helyezést szerzett: abszolútban 17., a klasszikusok között 1. és talán az is fantasztikus, hogy a „hagyományos” egytestű hajók között 2. Persze osztályban elsők lettek, ami lassan megszokott. „Az már fájóbb, hogy nagyon elverték a mezőnyünket és hát többen fel is adtuk a versenyt.”

70-es cirkáló osztály résztvevőinek egyöntetű véleménye szerint fantasztikusan sikerült a két klasszikus verseny. A Szparisok és a Kerekediek jóvoltából olyan versenyeknek lehettek részesei, amilyet „csak rajzolni lehet”. „Hibátlan versenyrendezés és példás vendéglátás. Mindkét versenyt ranglista versenyként jelöltük, remélhetőleg szép számban jelen leszünk az idén is” – bizakodik az osztálykapitány. 2019-ben az osztály Klasszikus Vándordíját Jordán Balázsék nyerték a Pannóniával.

Szeptemberben az osztály kikért bajnokságot tartott Ábrahámhegyen. Ezen hét hajó állt rajthoz. „Két erős szeles nappal kezdtünk, de aztán jött a szokásos: fokozatosan, de az utolsó napra elfogyott a muníció.” A versenyt meggyőző fölénnyel Pajor Zsolt csapata az Irokéz nyerte. Nagyon érződött, hogy a technikai fejlesztések mellett a sok együtt vitorlázott idő mennyire fontos. Az OB parti eseményei parádésan sikerültek. Volt közös bográcsolás és volt részünk a házi csapatok és a Rendezők által kínált, terített asztalos vacsorákban. "A minden várakozást felülmúló élmények után úgy döntöttünk, hogy 2020-ban visszatérünk, itt rendezzük a bajnokságunkat."

Sok-sok év után végül visszajött a korábbi rutin: egy szezonban nem csak a bajnokság, de még két kétnapos verseny is pályaversenyzéssel telik. „Szeretjük a túraversenyeket, de így még színesebb. A túraversenyeken nagy örömet okoz a hasonló sebességű hajókkal, osztályokkal való közös versenyzés és azt tapasztaljuk, hogy egyre több az ellenfél.”

A 70-es flotta egy belső „szabály” mentén futja a versenyeit, ami talán más osztályoknak is érdekes lehet. Az osztály a pályaversenyeink rendezőit a versenyek előtt megkérik, hogy legyen alsó (5 csomó) és felső (20 csomó) szélhatár, aminek betartását az osztály a rendezőre bízza. Azaz inkább iránymutatás, mint óvás tárgya, afféle gentleman agreement. „Arra viszont jó, hogy a nulla szeles szenvedést és az extrém szél által előálló károkat, költségeket, veszélyeket kivegyük a programból.” Persze a limit másoknál lehet kevesebb/több. Ki-ki vérmérséklete, kockázatvállalási hajlandósága és nem utolsó sorban pénztárcája szerint másként is vélekedhet. Továbbá pályaversenyen nem használunk topgénuát cirkáló szakaszban, ezt főként a régebbi árbócos hajók esélyeinek megóvása miatt fogadták el. Utólagos vélemények szerint beváltak ezek a kitételek.

Az elmúlt néhány évben megfigyelhető, hogy a 70-es csapatok a hajóink 25 évvel ezelőtti megjelenésekor tapasztalható vehemenciával fejlesztgetik hajóikat. Sajnos az első fa szendvicses hajókra ráfér a komoly felújítás, de emellett az új Paulovits-féle árbócok és vitorlaköltemények új dimenziókat nyitottak. „És talán ami a legfontosabb, hogy a csapatokban lángol a vitorlázhatnék. Most minden esetre úgy látom, hogy az osztály – bár kis létszámú, de – túl van a néhány évvel ezelőtti krízisen” – mondja a kapitány.

A 2020-as szezonban kiemelt helyen szerepelnek náluk a klasszikus versenyek: MET, Kereked és Fehérszalag. Emellett a Pünkösdi, a Kékszalag, a Tihanykerülő és a Szüreti a „kötelező”, valamint az idén is várják őket az Építész Regatta szervezői.

Szöveg: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség

Fotó: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség, Szántó Áron / Magyar Vitorlás Szövetség