Hatgyermekes családba született, ötödik gyerekként. A „majdnem legkisebb” gyerek minden bizonnyal ki kellett, hogy vívja magának a helyet egy akármennyire is szerető családban. Édesapja, bátyja, később húga is vitorlázott – a 12 éves Zsombort is elküldték a közeli Velencei tóhoz, Agárdra, egy kezdő táborba. Ez a sportág, ahogy többször nyilatkozta, első pillanatban megbabonázta. A nyúlánk, atlétikus, szívós, erős akaratú srác 2005-ben, 19 évesen első felnőtt bajnokságát nyerte Laser hajóosztályban. (Érdekesség, hogy már ebben az évben kipróbálta magát Finn dingiben is - és ebben a hajóosztályban is bajnok lett. Egy szerelem kezdete?) A Laser maradt persze még a fő versenyszáma, míg ki nem nőtte, ebben a hajóban két olimpián is részt vett, Pekingben huszonkilencedik, Londonban huszonegyedik. Egyre nehezebb volt tartania a Laserhez szükséges viszonylag könnyű testsúlyt, kézenfekvő volt a váltás a Finn dingire. Túlzás nélkül: ezt a legendás, 1952 óta az ötkarikás játékokon résztvevő hajóosztályt neki találták ki. Fizikai adottságain túl talán ez az a hajó, amiben az akaraterő szerepe a legnagyobb: a finnes egyedül van a hajóban, egy fárasztó cirkálószakaszban, amikor már izzanak a combizmok, vagy egy erős szeles, pumpálós hátszél után, légszomjjal birkózva csak azzal tarthatja magában a lelket: az ellenfeleknek ugyanilyen küzdős ez az egész, és talán ők éppen most engednek ki egy kicsit…
A finnes karrier, a fényes eredmények ellenére, nem volt zökkenőmentes. Elképesztő, és az igazi nagy bajnokokra jellemző azonban az, hogy Zsombor a balszerencséken, a kudarcokon hogyan tudott nem egyszerűen túllépni, hanem továbblépni belőlük egy újabb siker felé.
Rio, az első olimpia finnben, 2016-ban. Tizenkettedik lett, de végezhetett volna sokkal jobb helyen is. A második futamban elsőként futott be, de kiderült: korai rajtos volt, kizárták. Ez az eset – saját bevallása szerint – akkor lelkileg összetörte, annak ellenére, hogy később az ötödik futamot páratlan bravúrral megnyerte. Az eset feldolgozásából sokat tanult. Ugyancsak itt derült ki: a versenyek alatt egyfajta magányra van szüksége, amelyet megzavar az internet, a közösségi médiumok figyelése, a nyilatkozatok, újságírói érdeklődések sora. Ma már nagyon nehéz interjút kérni tőle, egy sorozatverseny közben pedig szinte lehetetlen.
A 2018-as év próbatétele egy szerencsétlen biciklibaleset volt. Zsombi edzés után kerékpárral indult haza, amikor észrevette, hogy egy induló autó tetején hagyott búvárruha a földre esik. Felkapta, és az autó után eredt, hogy visszaadja. Közben azonban a ruha a küllők közé szorult, óriási esés és egy törött ujj lett a végeredmény. Fél év kiesett a felkészülésből. Volt idő viszont átgondolni a dolgokat, és többek közt felesége, Loidl Nóra, egykori vitorlás versenyző tanácsára pszichológussal kezdett el együtt dolgozni – volt idő a lélek edzésére is ezekben a hónapokban. És nem utolsósorban jutott idő a családra is: a két gyerek, Botond és Anna, a közös pecázások lelki feltöltődést adtak, éppen jókor.
A továbblépés legfényesebb bizonyítéka a 2018-as aarhus-i Finn Gold Cup, azaz a hajóosztály világbajnokságának megnyerése volt. Először lett magyar vitorlázó aktív olimpiai hajóosztályban világelső. Jótett helyébe jót várj? Segíteni akarsz – és eltörik az ujjad? Jön az a jutalom, csak nem azonnal.
A 2019-es Melbourne-i VB egy bronzéremmel, a 2020-as és 2021-es Európa-bajnokság pedig egy-egy aranyéremmel zárult.
A 2021-es világbajnokságon a portugáliai Portóban negyedik lett. Extrém körülmények, óriási hullámok, viharos szél: amikor egyáltalán volt futam, az óceán partjáról érkezettek sebességi előnyben voltak. Zsombor a verseny után hetekre visszament Portóba edzeni. Hogy ezek között az extrém körülmények között is a legjobb legyen.
És aztán a tokiói olimpia. Kevesen tudták, hogy sérült. A térde, hiába foglalkoztak vele az orvosok, nem volt százszázalékos. A hiányzó százalékokat pótolta a lélek, az akarat.
Lehet-e versenyben egy Velencei tavon felnőtt balatoni fiatalember az óceáni nemzetek fiaival? Ahol a korlátlan edzéslehetőségen túl a tengeri hatalmak büszkesége is óriási pénzt és erőforrásokat pumpál a vitorlázásba? Giles Scott mögött (négy finnes világbajnoki címén túl) képletesen és valóságosan ott áll a Brit Királyi Haditengerészet, Joan Cardona mögött a Spanyol Armada hagyománya, a nagy tengeri csaták vetélkedése ma áttevődött a vitorlásversenyzés területére.
Berecz érezte, látta ezt a hátteret, ezért fantasztikus saját csapatot rakott össze. Tevékenységük mindeddig műhelytitok volt, de lelki, fizikai és tudományos segítséget nyújtottak neki.
De a legnagyobb támogatást önmagától kapta: a minden sikerből és balszerencséből egyaránt tanulni tudó, céltudatos, vasakaratú lélek adottságát. „A Jóisten eddig is fogta a kezemet, ezután sem fogja elengedni” - nyilatkozta.
A Finn dingi történetének utolsó olimpiája, utolsó olimpiai éremfutama, utolsó olimpiai díjkiosztója ért véget 2021. augusztus harmadikán. Ez a sportos, taktikus hajóosztály Párizsban már nem szerepel az ötkarikás programban. Mindannyiunk szerencséje, hogy Berecz Zsombor, a magyar vitorlássport már eddig is fényes csillaga eddigi karrierje csúcsára érhetett a tokiói dobogón állva, ezüstéremmel a nyakában az utolsó finnes olimpián.
Ha valaminek vége van, mindig kezdődik valami új. Zsombor esetében sem lesz ez másképp. Sikeres magyar vitorlázó – és az is marad. Ahogy hallani, új kihívások is várnak rá.
Visy László Oszi