Az év legmelegebb napján kezdődött a Klasszikus Kupa idei negyedik fordulója, a hagyományos MET Kupa a földvári Spartacus rendezésében. Július 23-án, szombaton halasztással indult a nap.

Szél nem volt, hihetetlen hőség és magas UV sugárzás viszont igen. Tartottuk magunkat ahhoz az irányelvhez, hogy ilyen időben ne várakoztassuk a mezőnyt a vízen – mondta a főrendező, Erdélyi Béla. „Aztán megjött egy gyenge délnyugati, lement egy futam, és már ott tartottunk, hogy mára ennyi, mikor szépen felfrissült ugyanez a szél. A pályát sem kellett átrakni, a már a part felé induló 70-es cirkálókat visszahívtuk, és így az összes hajóosztály számára meg tudtuk rendezni a szombatra tervezett három futamot.”

Nincs klasszikus verseny baráti találkozó és finom vacsora nélkül, Földváron is ez a szokás. Wossala Györgytől, egykori neves Finn dingi és Soling versenyzőtől megkérdeztem, mit ad többet, mást egy klasszikus hajó, esetében a Kékmadár nevű 30-as cirkáló, mint egy talán fürgébb kishajó, egy (ex) olimpiai hajóosztály? „A fürgeségről annyit, hogy mindkét korábbi hajóosztályomnál gyorsabb a cirkáló. De nem is ez a legfontosabb. Elképesztő belegondolni ezeknek a csodálatos hajóknak a történetébe. Azt, hogy olyan neves vitorlázók fogták először a Kékmadár kormányát, mint az építtetője, dr. Tuss Miklós olimpikon vitorlázó, vagy Heinrich Tibor, majd a háború után Farkas László, Litkey Bence. A másik a stílusa, az esztétikája. Ez az egyetlen cédrusfából épült hajó a Balatonon, tíkfa fedélzettel. Amikor megvettem, ugyanezekből az anyagokból építették újjá Garab Károly műhelyében. És a harmadik, talán a leglényegesebb: a vitorlázó tulajdonságai. Ez a hajó erős szélben él igazán. Én pedig erős szélben szeretek a legjobban vitorlázni.”

A Balaton egyik leggyorsabb hajójával, a be light! nevű 18 lábas szkiffel versenyez Ujhelyi-Gáspár Miklós, versenyzőtársaival nagy előnnyel nyerték meg az idei Fehér Szalagot. A Klasszikus Kupa versenyein viszont egy 1929-ben Hamburgban épült 30-as cirkálót kormányoz. Mi a vonzó a szkiff mellett egy majdnem száz éves cirkálóban? „Szkiffel vitorlázni jó. A Glückauffal vitorlázni ugyanolyan jó, csak más. Élvezem, ahogy a szkiff él a vízen, a hullámokon, ugyanezt élvezem a harmincasban is, ahogy kecsesen siklik a vízen. És talán kevesen tudják, hogy nekem fiatal vitorlázó korom óta van egy ilyen „klasszikus mániám”, sokat versenyeztem a Nagymáguson, a Nemere II. fedélzetén. Ezek az élmények egy életre befolyásolnak választásokat a sportágon belül.”

Az este erős vihar csapott le északnyugatról, pár fokkal hűtve a kánikulát, ekkor azonban már minden hajó biztonságban volt.

A vasárnapra tervezett két futamot szikrázó napsütésben, a kis hidegfront északias szelének reggeltől folyamatosan erősödő, végül 10-15 csomós maradékában futotta le a mezőny.

Éjszaka jött még egy vihar, a földvári kikötőben fürtökben álltak kikötve a hajók, szerencsére semmi baj nem történt.” - mondta Erdélyi Béla. „Menetrend szerint pörögtek a vasárnapi futamok, érdekesség, hogy az Európa 30-as osztálynak az egyik rajtja csak fekete zászlóval ment el, nem gyakori ez a nagyhajós mezőnyben.”

Az Európa 30-asok versenyét a Nagymágus nyerte (Takácsy Géza kormányos, Tegze Miklós, Tompa Ferenc, Kempelen Balázs), minden futamot megnyertek. Ők kapták az osztály számára alapított Ripka László emlékdíjat is.

Idén először a 22-es Binnenjolle is helyet kapott a klasszikus osztályok között, ezúttal csak Vincze Gábor jött el csodálatos, eredeti tervek alapján épült fahajójával, reméljük a még hátralévő kupafordulón, a Félszigetkerülőn többen lesznek.

A 25-ös túrajollék versenyét az Aston Martin Budapest Vica Sailing Team nyerte, Rózner Tamás kormányzásával.

A 30-as cirkálók versenyében a Kékmadár győzött, Wossala Györggyel a kormánynál. Az ötvenes cirkálók közül a Cirrus 3, Farkas János és csapata lett az első. A 70-es cirkálók mezőnyében a Pannónia győzött, Jordán Balázzsal és csapatával. Az Európa 30-asok között első lett a Nagymágus, Takácsy Gézával a kormánynál, a Folkboatok versenyét a Grünhilda nyerte, Fekete Jánosékkal.

Az összevont cirkálók között az Ellinore lett az első, dr. Gellér László Alajos irányításával. (A mellékelt eredménytáblázaton a teljes legénység listája a hajó nevére kattintva érhető el.) A két legnépesebb osztály, a 30-as cirkáló és az Európa 30-as első helyezettje a Galco Kötélművek különdíját is megkapta.

A földvári MET Klasszikus Kupa és Ripka László emlékverseny ismét bebizonyította: akkor élnek igazán, akkor őrződnek meg a jövőnek ezek a sokszor több évtizede épült hajók, ha tulajdonosaik, nem kis anyagi terhet vállalva, versenyeznek velük.

Eredmények:https://mvszhirdetotabla.hu/met-klasszikus-kupa-2022/eredmenyek

Kép: Cserta Gábor

Visy László Oszi