“A 2022-es Kékszalagra igyekeztünk a lehető legtöbbet adni tavalyhoz képest is. A tavalyi versenyen a rendszer hibátlanul, megállás nélkül üzemelt, viszont a felhasználók a percenkénti adatokat ritkának tartották, így a fejlesztésünk egy része arra irányult, hogy a felhasználókhoz is eljuthasson a másodperces adatsűrűség úgy, hogy ez ne terhelje túlzottan az infrastrukturát, és főleg a kimenő gerinchálózatot, ami a 600 hajó másodpercenkénti adatát küldi akár 10 ezer nézőnek. Ezt sikerült elérni, és terheléses tesztekkel is igazoltuk, hogy működik. A szükséges szerver infrastrukturán még az utolsó napokban növeltünk is jelentősen, hogy ne lehessen probléma” - mondta a szakember.

A nyomkövető rendszer már a másodpercenkénti adatsűrűséggel dolgozott az idei Fehér Szalagon és mintegy 5–8 százalékos szerverterhelés mellett lement a verseny. Azaz jelentős többletkapacitás állt rendelkezésre. “A Fehér Szalagon szintén sikerrel vizsgázott a pályajeles nyomkövetés is: trackereket helyeztünk el minden bójára, így pontosan detektálni tudtuk a pályajel vételeket azoknál, akik indítottak nyomkövetést. Megnyugodtunk, hogy ez a Kékszalagon is jó lesz a rendszer” - tette hozzá Németh Gábor.

“A Kékszalag előtt felvetettem a kérdést a csapatnak, hogy nem lehetne-e a visszajátszás funkciót már verseny közben is elérhetővé tenni a felhasználóknak? A fejlesztők erre azt válaszolták, hogy lehetséges és ki is került egy erre szolgáló gomb a felületre. A hibát itt követtem el” - emelte ki. Ez a funkció ugyanis korábban nem kapott terheléses tesztelést, mivel ezt a funkciót a szerződés szerint csak verseny után kellene csak elérhetővé tenni, amikor a terhelésnek már csak töredéke jelentkezik.

A nézői szám idén csúcsokat döntögetett. A tavalyinak több mint kétszerese, a terhelés maximumon több mint 10.700 egyidejű(!) nézőt regisztráltunk. Ebből majd 2.000 néző megnyomta a fent említett verseny közbeni visszajátszás gombot. Itt következett be az, hogy a szerverpark teljesen leterhelődött, először lelassult, majd leállt: ugyanis a speciális adatbázisokban és gyorsítótárakban elhelyezett „élő” adatok kiszolgálása ugyan villámgyors - a 10.000 egyidejű nézővel így nincs is semmi baj - de a múltbéli adatok visszakeresése viszont lassabb, és erőforrásigényesebb. Mivel az adatbázisokban a majd 2.000 felhasználó egyidőben elkezdett nagy mennyiségű és véletlenszerű időpillanatokban rögzített adatot is visszajátszani, a szerverek várakozási sorai feltorlódtak, majd a szerverpark ezen adatbázis komponensei túlterhelődtek. “Ahogy említettem, az én hibám, hogy ezt a visszajátszás funkciót kirakattam a Kékszalag előtti napokban a felületre, erre az MVSZ sem kért minket. Többet akartam adni, mint amit kellett volna...” - fűzte hozzá az Airmoniq ügyvezetője.

A leállás után kollégák sokáig próbálták az adatokat menteni, a kapcsolatok számát normalizálni úgy, hogy közben a hajókon futó alkalmazásokkal a kapcsolat ne szakadjon meg és ne álljon meg ott az adatküldés. Órákba telt, és sajnos az is későn derült ki, hogy ez a funkció terheli a szervereket. “Amint kikapcsoltuk ezt a funkciót, a terhelés normalizálódott, és elkezdhettük felépíteni a kapcsolatokat a mobilokkal. Amikor ez megtörtént - körülbelül a verseny nyolcadik órájában és tizenhatodik percében jártunk - minden hajó megjelent újra! Szerencsére sikerült megtartani az adatkapcsolatokat a leállás alatt is és a mobilokról nem állt meg az adatküldés. Így lehetett, hogy a versenyzők ebből sok esetben semmit nem vettek észre, és nem kellett a mobilokhoz sem hozzányúlni. Sajnos a leállás ideje alatt küldött adatok viszont nem kerültek rögzítésre, így azok elvesztek, a visszajátszás is a 8 óra 16 perctől lehetséges. Ezután már zavartalanul működött a nyomkövetés a verseny végéig.

“Azt kisebb sikernek tudjuk elkönyvelni, hogy a szintén szerződésen túli vállalásunk, miszerint nyomkövetőkkel szereljük fel a bójákat: sikerrel vizsgázott. Minden applikációval nyomkövetett bójavétel automatikusan rögzítésre került, mivel a pályajeleket méter pontosan követtük.” - mondta Németh Gábor.

Az Airmoniq szakembere elnézést kér a történtekért minden versenyzőtől, és nézőtől!

“Tudom, hogy ezzel a leállással sokaknak okoztunk bosszúságot. Elnézést kérek érte! A jövőben ilyen hibát nem követünk el, és minden funkciót bevonunk a terheléses teszt alá, és a visszajátszást csak a versenyek után fogjuk engedélyezni (ameddig nem oldjuk meg ennek optimalizált működését). Bízom benne, hogy az események magyarázata így érthető laikusok számára is, de szívesen válaszolok minden felmerülő kérdésre” - emelte ki.

Tehát a következő versenyeken a Németh Gábor által említett funkció kikapcsolásával a korábbi versenyeken látottaknak megfelelően a jövőbeni regattákon is várhatóan zökkenőmentes lesz a nyomkövetés. Fontos, hogy minden versenyző használja a nyomkövetést, az egyes versenyek így tudnak majd minél szélesebb körhöz eljutni, ami minden hajósnak az érdekes.