Szorosan követte és második lett a Sailing Team RSM Hungary (korm.: Vándor Róbert). Eredményük 4 óra 34 perc, azaz ők is 30 perccel megdöntötték a Kékszalag korábbi rekordját! Harmadik a Kürt -Team Kaáli, a Virág Flóra vezette egység 4 óra 46 perces eredménnyel ért célba, ami szintén jobb a korábbi rekordnál!

Ugyancsak megdőlt az egytestű hajók időrekordja is, amelyet a mai napig a Principessa tartott a 2023-ban beállított 8 óra 59 perces idővel. Ez a rekordot tette múlt időbe a Szamuráj Jack, 8 óra 35 perc alatt ért ma célba, az abszolút 6. helyen, az egytestűek között elsőként.

Július 10-én csütörtökön pontban 9 órakor elrajtolt a tókerülő verseny, erős északnyugati szélben. Nyolc korai rajtos hajó kivételével mindenki szabályosan indított, sokan – köztük az esélyes katamaránok – reffelve kezdték meg a versenyt.

Az első percekben az RSM (Vándor Róbert és csapata) és az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty (Józsa Márton és csapata), az északi parttól kicsit távolabb kezdtek, és mindketten körülbelül 40-42 km/h sebességgel száguldottak a következő pályajel, Kenese irányába. A szél néha valamelyest gyengült a kezdeti 20-22 csomós erősséghez képest, de a reffelések maradtak, az északi part völgyeiből továbbra is vártak erős befújásokat ebben az egész napra ígért északnyugati szélben.

Nagyon gyors, szoros volt bójavétel Kenesénél: az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty volt az első, második az RSM , szorosan mögöttük a Process Solutions jött Litkey Farkassal. Fej-fej mellett haladt a három hajó, és ahogyan a déli part közeledtével egyre nagyobbak lettek a hullámok, egyre nehezebb volt a hajókat vezetni...

Később a kenesei bója közelében árbocát törte a Sponzor Wanted (korm.: Király Zsolt), a Raffica felnőtt és ifi csapatának hangárból előrántott hajója. Ismeretes, hogy az egytestű győzelemre is esélyes Raffica és a csapat második hajója, a René Raffica is megsérült a rajtot megelőző hétfőn lecsapó viharban. Előhúzták az egy korábbi árboctörés miatt félrerakott Sponzor Wantedet, betűzték a Raffica épen maradt riggjét... És az tört el most. Király Zsoltot és fiát, Dávidot ismerve, felállnak innen is. De az árboctörés utáni pillanatok nem könnyűek...

A Sponsor Wanted árbocát törte a 2025-ös 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon, a kenesei bójánál

Rohamtempó az élen, a siófoki pályajelnél is az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty fordult elsőként. A második helyen a Process Solutions érkezett, harmadik a Kürt-Team Kaáli (kormányosa Virág Flóra), negyedik az RSM, ötödik az AUDAX Django (Petrányi Zoltánnal a kormánynál), hatodik a Deboti Racing (Bödör Gergely és csapata). Full speeddel irány Keszthely!!!

A rajt után két órával a vezető MLS Raiffeisen Fifty-Fifty már Ábrahámhegynél száguldott Keszthely felé, az eddigi részidő-eredmények azt mutatták, reális lehet az időrekord-döntés! Mögöttük a második helyen az RSM, harmadikon a Kürt-Team Kaáli, negyediken a Deboti Sailing, ötödiken a Team Suzuki (kormányosa Váradi Szabó János) haladt.

A Team Suzuki is feladni kényszerült a versenyt, már Keszthely felé tartva... Ezzel a kéttestűek közül kiszállt: sorrendben a Cofidis - korm.: Korcsog András (felborult), Fox 23 - korm.: Róka Sándor (felborult), a Triniteam - korm.: Kreskai György László, kiállt, az AUDAX Django ( Petrányi Zoltánék bum hidraulika hiba miatt fejezték be), a Process Solutions (Litkey Farkasék bumja törött) és most a Team Suzuki - korm.: Váradi Szabó János (ők is bumjukat törték). A borulásoknál személyi sérülés nem történt, a műszaki mentés azonnal megkezdődött. Még nyolc katamarán volt ekkor versenyben, közülük öten küzdöttek a mezőny elején.

Körülbelül két és háromnegyed órával a rajt után már a keszthelyi fordítóbójánál volt a mezőny eleje! Első helyen az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty fordult, ők már kikerültek a Keszthelyi öböl zavart, gyengébb szeléből, 45 km/h sebességgel száguldottak. A második helyen kerülő RSM ekkor még nem tudta elhagyni a bója körzetét, sebességük 24 km/h volt. Harmadik helyen jött a Kürt-Team Kaáli, negyedik volt Keszthelynél a Deboti Racing.

Később az RSM rákapcsolt, és jó tempóval a Fifty üldözésére indult:

Közben a Hód az utolsó Kenesénél, három órán belül került, felszedhetik a bóját...:)

Közben a vezető MLS Raiffeisen Fifty-Fifty már Akali előtt, reffelve, biztonságra törekedve halad az újabb időrekord felé..

A győzelem pillanatai: 4 óra 24 perc 11 másodperces idővel befutott a balatonfüredi célba a magyar tervezésű és építésű kétárbocos katamarán, Józsa Márton kormányzásával, így hatodszor nyerte meg a Kékszalagot! (Mintegy 40 percet javítottak az eddigi, 2023-as 5 óra 3 perc 56 másodperces időrekordon, amelyet szintén ők tartottak...) A nyugati medencében izgalmas üldözés bontakozott ki, közelített a vezető hajóhoz a második helyen lévő RSM, ám ők a Tihanyi szorosban takarásba kerültek, közben a "csövön" átjutott Fifty viszont remek szélben meglódult, és jó tempóval nekivágott a befutóig tartó cirkálószakasznak. Szelet keresve és némiképpen az RSM-et is biztosítva takkoltak a cél felé. Gyakorlatilag rajt-cél győzelmet aratva, minden pályajelet elsőként kerülve teljesítették a Kékszalagot. Jellemző volt a taktikájukra a biztonságra való törekvés, az élő videóközvetítésben jól látszott, hogy reffelve, az esetleges erősödésekre, befújásokra számítva vezették a hajót. A befutóban is erős széllökésekkel szembesültek, 20-22 csomó körüli tempóval, a vitorlákkal intenzíven dolgozva védték ki nehezebb helyzeteket.

A győztes MLS Raiffeisen Fifty-Fifty katamarán legénysége: Józsa Márton Miklós kormányos, Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Bagyó Áron, Józsa-Kovács Attila, Erőss Loránd János, Illésy Márton, Kaszó Márk. Gratulálunk!

Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty kísérőmotorosában volt a verseny alatt Paulovits Dénes, a kápolnásnyéki Pauger Composites tulajdonosa, a legendás hajóépítő. A befutás után persze felszállt a győztes hajóra, gratulálni.

Az egyik legkreatívabb terve, az általa épített Fifty-Fifty immár hatodszor nyerte meg a Kékszalagot, de ami még legalább ennyire különleges: a Déry Attilával közösen, 2004-ben létrehozott Szamuráj Jack most, a verseny eleje óta vezeti az egytestű hajók versenyét. Két forradalmi gondolat, két fantasztikus szerkezet, a Kékszalag mezőnyök élén, amelyeken nem fog az idő…

„Nagyon izgultam végig a verseny során" - mondta Paulovits Dénes. "Pöffös volt a szél, amiben bármi megtörténhet. Ráadásul amint egy kicsit gyengült a szél, a nagyobb katamaránok folyamatosan jöttek ránk… Ahogy néhány más hajónál látszott is, ilyen időben előjöhet valami hiba, ez lutri. A Fifty-Fiftynél nem jött közbe semmi gond. Miután ők új rekorddal nyertek, most már a Szamuráj Jackért izgulok. Ez egy nagyon könnyű, túlvitorlázott hajó, egy szkiff, de a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem gyengeszeles konstrukció. 2004 után két évet vitorláztam magam is vele, csak a Kékszalagokon indultunk. A hajó nagyon szerette az erős szelet! Ha beindult, a hullámokat épphogy csak érintette, repült felettük. Déry Attila tervezte, és az az oka, hogy ma, több mint 20 év után is versenyképes, hogy a mai legkorszerűbb anyagok, a karbon, a szendvics technológia már akkor is rendelkezésre álltak, és így építettük meg. Svertes a hajó, nincs fékező súly a feneke alatt. Aki érti és érzi, és nem esik el vele, annak nagyon kezes!”

Második helyen az RSM futott be, Vándor Róbert és csapata, 4 óra 33 perc 15 mp vitorlázás után, harmadik lett a Kürt-Team Kaáli, Virág Flóra irányításával, ők 4 óra 46 perc 07 mp alatt értek körbe. Még ők is mindannyian a régi időrekordon belül értek célba!

A saját 2023-as Kékszalag időrekordját körülbelül 40 perccel megdöntő győztes hajó, az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty kormányosa, Józsa Márton így nyilatkozott befutás után, a mólón összegyűlt szurkolók előtt:

""Nagyon élveztünk minden pillanatot, de ettől függetlenül voltak izgalmas szakaszok. Volt mikor 30 csomósnál is erősebb szél fújt... Szinte végig kettes reffel mentünk, csak visszafelé a cső előtt reffeltünk ki. Pöffös szél volt, néha hagyott csak alább, úgy ítéltük meg, hogy ebben a bizonytalan időjárásban a biztonságra való törekvés lesz az eredményes taktika."

Az abszolút második helyezett RSM kormányosa, Vándor Róbert a célbafutás után nyilatkozott a parton: „Nem tudtuk átírni a fizika törvényeit... A győztes hajó, az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty stabilabb, a széles testnek nagyobb a nyomatéka, mi, hozzájuk képest – legalábbis úgy láttuk – jóval inkább küzdeni voltunk kénytelenek a szélerősödésekben. Nyomtuk, amennyire lehetett, ennyire sikerült!”

A harmadik helyezett Kürt-Team Kaáli kormányosa, Virág Flóra mondta:„Végig tudtuk uralni a helyzetet! A szél igazán izgalmas volt, nem mentünk még ilyen szélben ezzel a hajóval. A legkeményebb Siófoknál volt, illetve a Szigligeti-öbölben, ott kaptunk egy záport, nagyon csípett az eső is, annyira fújt a szél, de végig tudtuk uralni a helyzetet, és ez nagyon jó edzés is volt ezzel a számunkra új hajóval. A Kékszalagon sok a lutri. Bármilyen szél van, végig kell menni, ez izgalmas a túraversenyben.”

Az abszolút hatodik helyen, az egytestű kategóriát megnyerve, 8 óra 35 perc vitorlázás után ért be a Szamuráj Jack, Takács Péter kormányos és csapata: Hancs Imre, Horváth Viktor, Svastits Attila, Sághy Attila, Hajnal Ádám. Kenesénél a 9., Siófoknál ugyancsak a 9. helyen fordultak, Keszthelynél már hatodikok voltak, és ezt az előnyt az üldözökkel szemben már csak növelték a befutóig.

Még a vízen, közvetlenül a befutás után kaparta elő a kormányos, Takács Péter a vízhatlan zsákból a telefont. A nagy szélben hosszú beszélgetésre nem volt idő.. Melyik volt a mai tókerülésnek a legnehezebb szakasza?

„Egyértelműen most a vége, a befutó. Forgolódó, lórúgásos volt a szél, és ez a hajó nem elég gyors cirkáláskor.”

Több mint 20 éves a Szamuráj Jack. Minek köszönhető, hogy sokkal újabb konstrukciókat is ennyivel megelőztetek? Abszolútban hatodikok, az egytestűek között elsők vagytok.

„Ez a hajó ebben a szélben nagyon gyors és jó.”

Több mint nyolc órát koncentráltatok, négyen végig kinn álltak a trapézon…

„Nekem elég volt ennyi. Nem mennék még egy kört.”

Tudjátok, hogy a tiétek az új egytestű rekord? 8 óra 35 perc alatt értetek körbe, így kereken 24 perccel javítottátok meg a Principessa 2023-as időrekordját.

„Nem tudtuk, nem volt időnk számolgatni rohanás közben, de nagyon örülünk ennek is!”

18 óra után már 330 hajó fordult a keszthelyi bójánál és eddig 52-en gondolták úgy, hogy kiállnak az idei versenyből.

Az Assok előtt haladva a Lacsny Gergely kormányozta Quantum Sails Trentasette a második leggyorsabb egytestűként 9 óra 16 perc 45 másodperc alatt abszolút hetedikként ért a füredi célba.

Az utolsó méterekig fej-fej mellett haladt négy Asso, amelyek nagyon éltek az erős szélben. A Csimborasszó, a 100 %, a Picabo és az Equilor versenye végig szoros volt és csak az utolsó pár száz méteren dőlt el. Háziversenyüket a Csimborasszó nyerte (kormányos Fazakas György Győző) megszerezve ezzel a 8. helyet az abszolút sorrendben, majd a 100 % (9.), az Equilor (10.) és a Picabo (13.).

Közéjük a 11. és a 12. helyen a Tantál 8m OPEN, illetve az MCC No.1 RC44-es ért célba. Majd újabb két Asso, a Picabo következett az abszolút 13. és az Ou Sali a 14. helyen.

Remek versenyt vívott egymással több 70-es cirkáló is. Kenesénél még az Orpheus fordult első helyen, Siófoknál a Pannónia, míg Keszthelynél már az Irokéz. Azonban végig rendkívül szorosan alakult az idei Kékszalag ebben az osztályban. A célba is egymás után futottak be. Első helyen az Irokéz, megszerezve ezzel az abszolút 15. helyet, majd sorban az Anna, a Pannónia és az Orpheus is beért.

A három 75-ös cirkáló saját, abszolút sorrendben számított évtizedes presztízs küzdelmet vív, idén a Lillafüred folyamatosan kisebb-nagyobb előnnyel vezetett, de a legvégén mindössze pár másodperccel tudta csak megelőzni a Siroccót, így az abszolút 24. helyen szelte át a balatonfüredi célvonalat. A Detre Szabolcs kormányozta hajó így gyorsabban ért be, 10 óra 6 perc 56 másodperces vitorlázott idővel, mint a 75-ös Nemere II. által korábban felállított 10 óra 40 perces "klasszikus" rekordidő. Ebben a három hajó között zajló versenyben a harmadik idén a Nemere II. lett, saját korábbi, 1955-ös rekordját is megdöntve.

A 75-ös cirkálók azonban hivatalosan az Összevont cirkáló osztályban versenyeznek, ahol korrigált idő alapján alakul ki az egymás közötti sorrend. Így az Összevont cirkáló osztály dobogója a következőképpen fest: első a Sirocco Cittel Lajos kormányzásával, második az Alboran S.S. II. Hercsel Erikkel a kormánynál, az osztály harmadik helyezettje a Lillafüred, Detre Szabolccsal és csapatával.

A 48. helyen célba ért a Miaszösz nevű katamarán, ezzel már nincs versenyben kéttestű hajó. A versenyen összesen 13 katamarán állt rajthoz, közülük hat kényszerült a verseny feladására. A kiállt hajók között volt a végső győzelemre többek által is esélyesnek tartott Audax Django és Process Solutions, valamint a szintén nagykatamarán Team Suzuki.

Bő 50 perc alatt célba ért 21 óra után a teljes, 13 tagú NAU 370 flotta – kivéve a versenyt feladó Sleepwalkert és Navalt. Az osztály Kékszalagját a Revolution nyerte Molnár György István kormányzásával, 10 óra 3 perces menetidővel. A győztes egység az abszolút sorrend 21. helyét szerezte meg.

Az osztályban másodikként a Kacor Király (26.) végzett, harmadikként pedig a Surprise (29.) Hrutka Gábor, illetve Bernula János kormányzásával. Az utolsó érvényes befutó a NAU 370 osztályban a Nemes volt, amely az abszolút 47. pozíciót szerezte meg.

További eredmények

29 óra 15 perc 45 másodperces vitorlázás után a Kaland futott be utolsóként a füredi célba a teljes távot teljesítő hajók közül az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. A Merkapt Maraton Team Sportegyesület egységét Kiss Zsolt kormányozta, a csapatot pedig Szűcs Balázs és Asztalos Bence alkotta. A Yardstick III/2 csoportba tartozó hajó a szakértők szerint tiszteletreméltó idővel ért célba, és így vélhetően minden idők leggyorsabb Kékszalagja lett az idei, ha az utolsó befutók idejeit hasonlítjuk össze.

A célban a hagyománynak megfelelően az abszolút győztes MLS Raiffeisen Fifty-Fifty csapatának képviselői pezsgővel várták a 416. helyezett hajó legénységét. A Kaland és a Fifty-Fifty legénysége közösen ünnepelte a Kékszalagot és szimbolikusan a versenyt teljesítő összes csapatot.

A péntek délután eseménye volt az Audi Speed Challenge, ahol egy 800 méter hosszú egyenes pályán öt menetben maximális sebességgel vitorláztak végig a versenyző hajók, mindenkinek a legrövidebb menetideje alapján állt össze a sorrend. Indult az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty, az RSM, a Kürt - Team Kaáli, megszokott kormányosaikkal, egytestű kategóriában pedig a 100% Asso 99 Paksi Álmossal a kormánynál és a BYC-ből egy 18 lábas szkiff Oroszlán Péterrel, Lillik Ákossal és Bárdos Mihállyal. A hajókon ott voltak a Kékpántlika ifiverseny legjobbjai és a Fifty-Fifty illusztris versenyzőtársat kapott: a 87 éves, háromszoros Kékszalag győztes Tuss Miklóst. Nem véletlen, hogy az Audi Speed Challenge győztese az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty lett, 46.83 másodperces idővel. Az idei Kékszalag mellé behúzták ezt az elsőséget is!

2. A Kürt-Team Kaáli 51.8 mp 3. RSM 52 mp 4. Principessa csapat 18 ft szkiff 1p12.01 5. 100% Asso 2p01.35

Kép: Cserta Gábor, Szántó Áron, Tumbász Hédi

Az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj történetei, érdekességei, még több fotó elérhető a későbbiekben is Percről-percre hírfolyamunkban, és további hírek, érdekességek a Kékszalagról: kekszalag.hu