Elmondta, hogy saját tervezésben mára már több mint 15 hajó terve született meg, ezekből 11 típus meg is valósult. Kiemelte, hogy a Flaar Kft. számára mindig is fontos volt az innováció, amit több szakmai elismerés is díjazott: A Flaar M37 versenyhajót az Év Európai Jachtja díjra jelölték 2018-ban, amely önmagában a szakma egyik legrangosabb elismerése. Emellett az elmúlt években a Budapest Boat Show újdonság pályázatán számos díjat nyertek, az idei évben a Flaar 24 vitorlásukkal elnyertekék az újdonság pályázat első díját, valamint a legjobb hazai fejlesztésért járó különdíjat.

„Ezek az eredmények mintsem számítanak, ha a versenyzésre fejlesztett hajóink nem ütőképesek a különböző megmérettetéseken. A Flaar M37 Trentasette több alkalommal lett a különböző regattákon a legjobb egytestű, a Flaar 26 különböző verziói pedig 2013 óta összesen 6 győzelmet szereztek a Szóló Balatonkerülő viadalon. Ezek mellett 2015 óta tartja a hagyományos egytestű vitorlások rekordját a Flaar 26 RR.” tette hozzá Dr. Mezey Zoltán.

Forintos Norbert, a Flaar 18 versenyosztály osztálykapitánya bemutatta a Flaar 18 vitorlástípust, amely a Magyar Vitorlás Szövetségnél bejegyzett one-design osztállyal rendelkezik. Az osztályelőírások miatt egységes hajókkal versenyezve hamar kiderül a legénységek közti technikai különbségek, ezért minden vitorlázót a folyamatos tanulásra és gyakorlásra ösztönöz. Jelenleg 12-15 aktív tagja van az osztálynak, a versenyeken általában 8-10 hajó indul el. Az osztály aktivitását jól mutatja, hogy a néhány hete megrendezett Horváth Boldizsár Emlékversenyen a Flaar 18 volt az egyedüli osztály, amely nem Yardstick szerint került értékelésre.

„Almádiban a Katamarán Bázis által rendezett pályaversenyekre több kikötőből is érkeznek hajók, ilyenkor a Flaar 18 osztály bázisának számító Nereus Park Hotel kikötőjében 11-14 versenyre készülődő vitorlást is lehet látni. A versenyhétvégék alatt a beszélgetések és a tapasztalatcserék összekovácsolták a tagokat, így egy összetartó baráti társaság alakult ki. Az év végén például egy jó hangulatú közös vacsora keretében osztjuk ki a ranglista díjazottainak az elismerését.” árulta el Forintos Norbert.


Déry Attila, a Flaar Kft. műszaki igazgatója, az új hajótípus tervezője beavatta az érdeklődőket a Flaar 24 tervezési szempontjaiba, a tervezés és megvalósítás folyamatába. „A Flaar 24 alapötlete a Flaar 18 tulajdonosokban fogalmazódott meg: egy olyan verseny-túravitrolást kell építeni, ami ötvözi a nagyhajós előnyöket (használható beltér, nagyobb stabilitás, „tengerállóság”) a jollék praktikumával (sólyázhatóság, könnyű szét- és összeszerelhetőség, vitorlázási élmény). Több iteráció után 24 lábban határoztuk meg azt a méretet, ami már elég nagy cockpittel és beltérrel rendelkezik, viszont még elég könnyű és kis méretű ahhoz, hogy közúton külön engedélyek nélkül is szállítható maradjon.” mondta el Déry Attila.

A hajó vonalait Bendzsel Tamás formatervezővel közösen finomhangolták. A karbon hajótest, árbóc és baum a „diamond” stágolással és a modern vitorlázattal együtt a hajó nagy teljesítményre képes, ezért ideális választás regattákhoz és pályaversenyzéshez is. A tervező nem titkolt szándéka, hogy az első hajótól kezdve egységes tervek alapján készüljön a modell, így rövid időn belül alkalmas lesz one-design osztály alapítására.


Az első hajó éppen időben készült el, hogy a Kékszalagon rajthoz állhasson. Déry Attila kormányzásával az abszolút 87. helyen futott be ezzel megelőzve a legtöbb hasonló méretű vitorlást, sőt, több nemzetközi osztállyal rendelkező, 30-35 lábas vitorlások közt is az élmezőnyben végzett. A Kékszalagon szerzett tapasztalatokról hosszabb beszámoló a Flaar Boats facebook oldalán található.
A sajtótájékoztatón előadást tartott Varga Lajos is, többszörös szólóvitorlázó győztes, az utánpótlás nevelés meghatározó alakja. Elmesélte, hogy hogyan tudtak együtt dolgozni Déry Attilával és Mezey Zoltánnal az első közös hajón (Nelson, 8M pro), illetve, hogy az ott szerzett tapasztalatokkal hogyan fejlesztették a Fa Nándor féle 8M Open előírásnak megfelőlő versenyhajót, a Nelson Flottalízinget (Flaar 26 RR). Kiemelte a hajóba tervezett és beépített innovatív megoldásokat, mint például a nomex méhselytes prepreg gyártástechnológia, a billenthető tőkesúly, az asszimmetrikus svertkeelek és a formatervből adódó komoly visszaállító nyomaték. Varga Lajos szerint ezeket a tapasztalatokat is felhasználták a Flaar 24 fejlesztésénél, amely szerinte ugyan más koncepció mentén épült, viszont látszódik rajta, hogy a teljesítményt és a vitorlásélményt végig szemelőt tartották.


Az első Flaar 24 hajót ki is lehetett próbálni Lillik Ákos, illetve Varga Lajos kapitánysága alatt. Ákos és Lajos hozzáértő mozdulatokkal szemléltette a hajó képességeit, a kabinhoz közel behúzható génuával meglepően élesen krajcoltak, a Code Zero felhúzásával pedig könnyedén megsiklatták a hajót. A gennakeres menetben bemutatták a tőkesúly billenthetőségéből adódó állítási lehetőséget: a tőkesúlyt gombnyomásra finoman hátrahajtva hátrébb került a tömegközéppont, ennek, és az orrészben kialakított nagyobb térfogatnak köszönhetően háromnegyed szeles menetben sem fúrt le a hajó orra. Ennek az állítási lehetőségnek a további előnye, hogy ilyenkor háttrébb kerül a laterálfelület, ezért ilyenkor a vitorlás kevésbé hajlamos a luvolásra. A menettulajdonságokon túl a tágas cockpitet, az áttekinthető kötélrendet és a kényelmes belső teret is ki lehetett próbálni. A párnázott duplaágyon, illetve a viszonylag nagy méretű két szimpla ágyon négy ember kényelmesen elfér, eközben az ágyak alatt jól kihasználható rakodóterek kerültek kialakításra. A cockpit közepén egy gázrugóval nyitható fedél alatt hatalmas teret találunk, amelyben elfér a leszerelt külmotor, de opcionálisan beépített motor is kérhető.


Fotók: Flaar Kft.
További információk a Flaar 24 vitorlásról: https://flaar.eu/flaar-24-vitorlas/