Elképesztő verseny volt ez a csütörtöki, harmadik futam… A befutó hátszélben vezettek a Sámánok, igaz, nagyon kevéssel az USA előtt, de az utolsó métereken az amerikaiak megelőzték a magyarokat, sőt az argentinok is becsúsztak előttünk. Négy másodpercen belül futott be az első három hajó! Aki látta ezt a futamot, sokáig nem felejti… Pokol és mennyország, oda-vissza, néhányszor. A részletek előtt a pillanatnyi állás a holnapi, dupla pontos arany futam előtt: csoportunkban Argentína vezet 10 ponttal, második az USA 7 ponttal, harmadik Magyarország ugyancsak 7 ponttal, negyedikek a malájok, 6 ponttal. Tehát még minden lehetséges!
A mai rajt az argentinoknak sikerült a legjobban, mi nem sokkal fölöttük voltunk, zavartak minket. A tőlünk jobbra rajtoló malájoknak viszont volt terük, jó sebességgel tudtak indítani. A legrosszabbul az USA rajtolt, azonnal ki is fordultak jobbra. A magyar hajó is nem sokkal később a jobb oldalt választotta. Hihetetlen kemény csata vette kezdetét, a nyomkövetés szerint 10 méteren belül volt az első három hajó. A felső bóját Malajzia kerülte elsőként, 22 másodperccel később az USA, majd Argentína, mi egy perccel a vezető hajó után kerültünk a negyedik helyen. Az első három hajó a pálya bal oldala felé indított a hátszélben, mi a jobb oldalt választottuk – talán amiatt is, mert az első cirkálószakasz végén egyértelműen az az oldal volt a jobb. Bereczék döntése jónak bizonyult, a halzolások után visszakerültünk a boly sűrűjébe, igaz, még negyedikként vettük az alsó kaput. A második cirkálószakaszban egyértelműen a jobb oldal mellett tettük le a voksunkat, feljöttünk a harmadik helyre. A vissza (középre) fordulás után, 1200 méterre a felső bójától leforgattuk az USA csapatát – ezzel két plusz fordulót ajándékoztunk nekik a bójáig –, és ezzel második helyre kerültünk Malajzia mögött. A malájok biztosan kerülték vezető helyen az utolsó bóját, de ami ezután történt velük, arra valószínűleg a legrosszabb álmaikban sem gondoltak: sorozatos gondokkal küzdöttek a genakker felhúzásnál, a végén a vitorla még a hajó alá is bekerült… Megálltak, és mindenki elment mellettük. A Sámánok viszont ezzel vezettek! Idegtépő befutó hátszél vette kezdetét, az USA néhány méterre lemaradva, fölöttünk – és a pillanatnyi állást az befolyásolta, hogy ki tudja jobban ráültetni a hajót egy-egy hullámra az igencsak leállt szélben. A malájok időközben feltámadtak, és egy igen hihetetlen, a megszokottnál hátszelesebb takkal visszatértek a buliba. Argentína meg már tegnap is bebizonyította, hogy nekik semmi sem lehetetlen… A befutóra halzolásunk jókor és tökéletesre sikerült, az amerikaiak kopíroztak minket. És ezután következett az a bizonyos négy másodpercen belüli hármas befutó. Talán nem is egy hullám, hanem egy hullámtaraj, egy apró fuvallat döntött. Ebben a fantasztikus futamban az a rossz, hogy egy keményen kiharcolt vezetés után végül harmadikok lettünk. És az a jó – a nagyon jó – hogy ez a csapat mindenre képes, bárhonnan képes felállni. Erre ez a futam is szolgáltatott bizonyítékot bőven. A végső döntés a továbbjutásról tehát holnapra marad..
Ma délelőtt, még a futamunk előtt beszélgettem Majthényi Szabolccsal. Elolvastam újra ezt a kis interjút – amit mondott, az ugyanúgy helytálló a mai eredmény után is...
Majthényi Szabolcs itthonról, online segíti a magyar csapatot elemzésekkel, értékelésekkel. Az eddigi csoportküzdelmek alapján mi a benyomásod az ellenfeleinkről?
Argentína a legerősebb. Ők a legesélyesebb továbbjutók szerintem. Mi ugyanilyen esélyesek vagyunk. Az USA csapatát érzem gyengébbnek – jó vitorlázók, de láthatóan még nincsenek összeszokva, nem viszik úgy a hajót, mint a többiek. A malájok mindenre képesek – láttuk, tudnak utolsók lenni, de tudnak futamot nyerni is. Gyenge bőszélben elég jók, de nagyon el is tudnak veszni. Az eddigi versenyek legnagyobb tanulsága, hogy még a futamban nagyon hátul lévőket sem szabad leírni. A taktikát mindig az adott futam határozza meg, de van olyan koncepció is, hogy aki biztos továbbjutó, azzal nem kell foglalkozni, inkább a többiekre kell koncentrálni. De ezt mindig az adott pillanatban kell eldönteni. Nagyon szoros a meccs, várhatóan az utolsó, arany futam fog dönteni, ez dupla pontos, és pontegyenlőség esetén az ebben elért sorrend dönt.
Mi szerinted a magyar hajó legnagyobb erőssége?
A csapat. Az, hogy tökéletesen együtt tudnak működni, és mindenki precízen, pontosan teszi a dolgát. És maga Berecz Zsombor, a kapitány és taktikus, és az ő hihetetlen versenyszelleme. Ugyanabban a koncentrált állapotban van, mint amit a tokiói olimpián láttunk tőle. Felpörgette magát, mert hihetetlenül érdekli ez a verseny.
Végül néhány apró, technikai kérdés. Nagyon sokszor hallunk visszafelé számolást a magyar hajón, akkor is, ha azt nem követi fordulás, genakker felhúzás vagy halzolás. Mi történik ilyenkor a fedélzeten?
Számolnak például a vitorlák ráhúzása vagy ráengedése előtt, apróbb korrekcióknál is. Vagy például a floater feladata a pöffök figyelése, ő például számol, mikor ér el hozzánk a szélerősödés.
A közvetítésben sose látszik, hogyan zajlik a hajók átadása-átvétele….
A célbafutás után a hajóért felelős szakember lép a fedélzetre, kikérdezi a csapatot, minden rendben volt-e, nem volt-e valamilyen technikai probléma. Ha kell, a helyszínen javít, cserél. Az új csapat már motorosban várakozik a vízen, és ha minden rendben, átveszi a hajót. Innentől 5-10 perc van a rajtig, ez nagyon rövid idő, de ami a legfontosabb, fel-és le kell húzniuk a genakkert, megnézni, itt minden működik-e, és utána úgy lesz eltéve, ahogy a bowman megszokta. Még talán annyira van idő, hogy egy kis hajórendet tegyenek a kötelek körül, aztán következik is a rajt.
A holnapi arany futam is követhető természetesen élőben, a youtube-on.
November 24. 15.00 (16.00 magyar idő szerint) : https://www.youtube.com/@Starsailors
Visy László Oszi
Gilles Morelle fotója a tegnapi futam utolsó bójavételénél készült. 1 másodperccel vezettünk.