A Yardstick számítással (YS) párhuzamosan az előnyszámítási szabályzat reformja is elkezdődött. Látva a 2023-as informatikai fejlesztéseket, a szabályzatban is követnie kellett a változásokat. Alább szerepelnek fontos információk a szabályzat változásban, amelyeket YouTube videón is lehet követni:
A Dinamikus Yardstick (DYS) szabályzat bemutatása LINK –
- DYS 1.1: f) egyéb elõnyszámítási rendszerben található aktuális előnyszámok, például svájci és osztrák YS-lista
- DYS 1.5: Amennyiben külföldi hajó kíván a versenyrendszerben versenyezni, csak érvényes ORC felméréssel rendelkező ORC értékelési csoportban nevezhet, vagy ha Magyarországon osztályban elfogadott nevezést ad le.
- DYS 2.1: A méréseket a World Sailing ERS rendszere (Equipment Rules of Sailing) szerint kell elvégezni. A szabályzatban szereplő táblázat egy segédlet, ami iránymutató.
- DYS 2.7: A regisztrációs adatlapon feltüntetett adatok elfogadott hibahatára +/- 3 százalék (vitorláknál ez a felületre vonatkozik). Amennyiben a hajó osztályszabályzata máshogy rendelkezik, úgy az osztályszabályzat a mérvadó
- DYS 2.8.5: Szimmetrikus spinakker helyett aszimmetrikus is spinakkert szabad viselni - amennyiben méretei nem nagyobbak, mint a legnagyobb regisztrált szimmetrikus spinnakeré. A TPS nem lehet nagyobb a SPL méretnél. Csak egy spinnaker rúd használható, amely nem lehet hosszabb, mint 1,05J, kivéve, ha az osztályelőírás mást tartalmaz.
- DYS 4.5.1: A Yardstick szám felülvizsgálati kérelmet a titkárság, Nagyhajós Bizottság és a Technikai Bizottság közösen kivizsgálja 30 napon belül és minden esetben írásos indoklással visszajelzést küld az érintetteknek. Felülvizsgálati kérelmet csak a saját hajóra lehet beadni.
- DYS 5.2.2: Amennyiben egy hajó az elmúlt 2 szezonban nem rendelkezik mért/futott idővel a DYS szabályzatban mért futamok alapján, úgy a YS-száma 1 ponttal csökken.
- DYS 6.: A YS csoportok nem változnak.
E változások léptek érvénybe 2024 április 17-én. Ezek alapján az Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöksége elfogadta a 2024-es YS számokat, ezzel véget ért egy 5 éves munka „reform” része. A YS-számok nagy része bekerült a rendszerbe, megtörtént az ehhez kapcsolódó informatikai fejlesztés és a bizottság tagjai, valamint a hozzászóló vitorlázók kérései is összeértek.
A YS rendszert azonban nehéz tökéletesen kialakítani, a Balatonon 1700 hajót hasonlítanának össze, ebben „mindig lesz hiba”. A bizottság feladata, hogy e „hibákkal” elemezve és lépésenként kiküszöbölve a rendszer évről évre közelítsen az optimum felé, de ne feledjük, hogy a „sínpárok a végtelenben összeérnek” …
A YS előnyszámoknál eldöntendő kérdés volt idén is a mintavétel és a PM szám meghatározása. Ez most is a bizottsági mintán alapul, ami azt feltételezi, hogy a kiemelkedően jó és rossz eredményeket nem veszik figyelembe és a hajótípusonkénti futásteljesítmény közepét veszik origónak. Emellett idén a PM-et 1-re állították, hisz van elég csillapítás az algoritmusban, nincs szükség még egyre.
A 2024-es YS számokat a titkárság feltöltötte a VIHAR rendszerbe és a hunsail.hu oldalon is megtalálhatóak. A YS számok az egyszerűsített listán növekvő sorrendbe állítva szerepelnek.
Az ORC felmérésekben is jelentős előrelépés történt. Szeremley Lászlót (nemzetközi ORC felmérő) beválasztották abba szűk csoportba, amelynek tagjai ORC regisztrációkat végezhetnek. Ezzel nagyot léptek előre az ORC-ben vitorlázó magyar egységek, mivel ő közvetlen kapcsolatot jelent a csoporttal., így felgyorsulhat az elfogadási és felmérési folyamat. Átláthatóbbá válhatnak így az ORC felmérések, valamint közvetlen rálátás lett az ORC rendszerre.
Szeremley László előadását az ORC előnyszámítási rendszerről itt lehet látni LINK
Említést érdemel még egy „félig kész” rendszer, amely a Pályaelőnyszámítást fogja segíteni. Ezt a 2025-2026-os idényre szeretné bevezetni a bizottság, szigorúan olyan hajóosztályok számára, amelyek ezt külön igénylik. A nyers szabályzat és a számítások elkészültek, most jönnek a tesztelések, majd az újabb számítások.
Néhány fontos kapcsolódó link: