Túlnyomórészt erős szeles Európa-bajnokságot rendeztek az olaszok az utánpótlás katamarán osztály, a Nacra 15 számára. 14 ország 69 párosa számára kezdődtek meg a selejtező küzdelmek április 29-én hétfőn. Az első napon három futamot rendeztek meg 14-20 csomó közötti DK-i szélben. A közel másfél méteres hullámok igénybe vették a versenyzőket és az edzőket is egyaránt. A sárga és kék csoportra osztott mezőny ugyanis a rendezők döntésének megfelelően felváltva használta a pályát. Így amíg a sárga csoport versenyzett, a kék csoport várakozott a pálya mellett, a vízen. Majd cseréltek - ami ebben a hullámzásban és szélben embert próbáló kihívásnak bizonyult.
A magyar Nacra 15 párosok közül a Pöff SE versenyzői, Litkey Árpád tanítványai domináltak. Litkey Trisztán - Kovács Áron (HUN 130) két remek futammal kezdett, folyamatosan az első tízben hajóztak végig. A harmadik futamban egy borulás hozott egy ejthető helyet, de a teljesítményük elismerésre méltó. Ők az 5, 7, 29, helyekkel álltak az összetett 26. helyen az első nap után, legjobb magyarként.
Hasonlóan remekül kezdett Litkey Sámson - Dardenne Naïa (HUN 299) akik a 38. helyen várták a folytatást. A 16., 8., helyek után náluk egy orrsudár törés vetett véget a felzárkózásnak. Ám tisztán látszik, hogy a téli olasz felkészülésük remekül sikerült.
A Katamarán Suli zömében friss összetételű párosainak még csak a tisztest helytállás volt a cél. A friss szél és a vele járó hullámok még komoly kihívást jelentettek a srácoknak, akik futamról futamra, lépésről lépésre fejlődtek.
A hétfői három erős szeles futamot követően keddre sem hagytak túl sok pihenő időt a Nacra 15 EB résztvevőinek a rendezők. Hiszen reggel 8.30-ra kormányos értekezletet hirdettek, és 10.00-kor már indulhatott is az első futam. A szélirány alig változott az előző napi értékekhez képes, ellenben az ereje fokozatosan nőtt. Míg az első futamban 14-18 csomó közötti szélben hajózott a katamarán utánpótlás, addig a befejező futamokban már a 18-26 csomós erősödések sem voltak ritkák. Gyarapodtak az esések, fogyott a mezőny...
A harmadik napon a szél kegyes volt a versenyzőkhöz, csak ebéd utánra épült fel, délelőtt lehetett egy kicsit kipihenni az előző két nap fáradalmait. A szél barátságosan indult, laza 8-16 csomós skálán mozgott, ami már a kezelhető széltartomány a Nacra 15 versenyzők számára. Az már nehezítette a helyzetet, hogy a pálya eléggé kint volt, bőven a sziklán túl. Így hiába a szimpatikusabb 240 fokos irány, ha a tengeri hullámok továbbra is borsot törtek a katamaránosok orra alá. A sárgák időben végeztek, a kék csoportban vitorlázók nem voltak ily szerencsések, nekik újra vitorlázott futam is jutott, minek köszönhetően csak vacsoraidőben értek partot.
A nap egyik nap villanása az Illinger Péter - Balogh Levente HUN 232 (Katamarán Suli) pároshoz kapcsolódik. Ők a napi első futamban remek rajtot vettek, majd az első hatban értek fel a cirkáló jelhez. Sajnos Levi sérülése nem tette lehetővé a tökéletes leejtést, borultak, emiatt a szó szoros értelmében elúszott a remek pozíció.(Biztos ami biztos, futam után Levi benézett a parti mentőautóba, illetve este az ügyeletre a csapatának vezetőjével, Rozsdával. Szerencsére komolyabb sérülés nem történt, folytathatta a versenyt.)
A negyedik napon, csütörtökön már arany-, és ezüst csoportban folytatódtak a küzdelmek. A pénteki zárónapra alakult ki a kontinensbajnokság végeredménye, az arany csoportosoknak tizenhárom, az ezüst csoportosoknak 11 futam után.
A verseny elején is nagyot villantó két Pöff SE páros került a 34 hajós arany csoportba, itt a Litkey Sámson – Dardenne Naïa kettős – az utolsó futamban, a legjobbak között ötödikként befutva – feljött az összetett 27. helyére.
Litkey Trisztán és Kovács Áron 30. lett. Ha Litkey Trisztánék nem gyűjtenek be két fekete zászlós rajtbüntetést, Litkey Sámsonék meg egyet, minden bizonnyal előrébb végezhettek volna. Az Európa-bajnoki arany spanyol, az ezüst és a bronz egyaránt belga párosnak jutott.
A népes magyar csapatból hét hajó végzett az ezüst csoportban. Eredményeik:
50. HUN 020 Moore Liam - Gazdag-Hornok Janka (Katamarán Suli)
53. HUN 217 Bodnár Hanna - Ormai Koppány (Katamarán Suli)
54. HUN 232 Illinger Péter - Balogh Levente (Katamarán Suli)
57. HUN 278 Róka Peti – Elisa Onnis (Katamarán Suli – WCC)
63. HUN 241 Dávoti Gréti - Puskás Léna (BYC - Katamarán Suli)
64. HUN 285 Boldizsár Balázs - Pónácz Liza (Katamarán Suli)
67. HUN 218 Bartos Betti - Litkey Mátyás (BYC – Katamarán Suli)
Az ezüst csoportban futamgyőzelemmel tette emlékezetessé a versenyzését a HUN 217 Bodnár Hanna - Ormai Koppány (Katamarán Suli) páros, szívós, taktikus vitorlázást bemutatva az utolsó napon!
A Katamarán sulisok – a „Nacra-falka” – tehát tanulni jöttek Cagliariba, de álltak a verseny során jobb összetett helyeken is, gyanítom, hogy elfáradtak a sorozat végére. Néhány kettősnek meg egyszerűen nem volt meg az optimális testsúlya ezekhez a szélviszonyokhoz. Idehaza két klubban foglalkoznak az olimpiai Nacra 17 katamarán osztály utánpótlás-hajójával, a Nacra 15-tel. Ez a kis hi-tech hajó gyors, akrobatikus vitorlázást követel meg – egyszóval élményt ad a kamaszkorú generációnak. A Pöff SE, Litkey Árpád csapata, és a Katamarán Suli, Nagy Rozsda Attila vezetésével is tudatosan épít csapatot, olyan programot nyújtanak, ami sikeres és megtartja a fiatalokat vitorlás sportban. Jó látni, hogy a legjobbak komoly felkészülési program mellett folyamatosan jelen vannak a külföldi versenyeken, így a siker sem marad el.
Köszönet az információkért: https://www.facebook.com/nacra15hu/
Eredmények: https://www.nacra15europeans2024.it/risultati/
Kép: Andrea Puddu
Visy László Oszi