Június legelső hétvégéjén rendezte meg a Spartacus VE hagyományos nagyhajós versenyét, amely egyben az idei Klasszikus Kupa sorozat nyitó regattája volt. (A Fehér szalag, a Kékszalag, a Kereked Klasszikus Kupa és a Félszigetkerülő a sorozat további versenyei.)
Szombaton fél kilenckor Badacsony felől megjelent egy fekete gerenda, körbevillogták a tavat a másodfokú viharjelzés lámpái. Erdélyi Béla főrendező halasztás mellett döntött:
„Az egész szombati napra folyamatosan érkező zivatarfrontokat jeleztek, abban bíztunk, hogy a reggeli erős szél és eső után lesz egy olyan időjárási ablak, amiben tudunk versenyt rendezni. A radar azt jelezte, hogy a következő front elkerüli Földvárt. Gyorsan lehúztuk a halasztást, és 11-kor el is rajtolt az első futam a 15-18 csomós délnyugatiban. A zivatar elkerült minket, de picit elhúzta a szélirányt, sajnos enyhén féloldalas lett futam közben a pálya. A második futamot hamar ráindítottuk, közben érkezett egy elég komoly szélerősödés, 20-25 csomót is mértek a pálya egyes szakaszain. Folyamatosan kaptuk a híreket haváriákról, a Sirocco 75-ös cirkáló egy sima hátszeles menetben a bumját törte, csiga kiszakadásokról, vitorlaszakadásokról kaptunk hírt. A Krajcár 70-es cirkáló nem tudta lehúzni a genakkerét, hogy ne süllyedjenek el, teljesen elengedték a sottokat, így imbolyogtak a több méteres hullámokon. Két hajóból is estek emberek a vízbe, mindenkin volt mentőmellény, és a csapatok önmaguk ki tudták menteni a vízbeesetteket. Szerencsére komolyabb baja senkinek nem lett. További szélerősödést jeleztek, illetve látva a sok hajót érintő apróbb-nagyobb bajokat, úgy döntöttem, aznap már nem rendezzük meg a kiírt harmadik futamot.”
A parton a Krajcár legénysége elmesélte, a spinakker felhúzó kötélvezetőjén felfelé még átment a fuxolás, fent viszont szétesett a kötél, a külső réteg a lehúzás kezdetekor felgyűrődött, és a vitorlát csak a parton, árbócmászással lehetett levágni.
A szombat esti hagyományos, változatos grillvacsorán mindenki erőt gyűjthetett a másnapra, ami reggel csodálatos napsütéssel és enyhe délnyugatival köszöntött be. A reggeli kávé mellett a 82 éves Wossala György röviden értékelte az előző napot: „Kell az ilyen szél néha, legalább mozog az ember. Nekem például ma izomlázam van. A gyenge szélben a vitorlásban nem sportol az ember, ha mozgásra vágyom, ilyenkor inkább kajakozom.”
Takácsy Leventéék a legnépesebb mezőny, a Folkboat mindkét erős szeles futamát megnyerték, vasárnap reggel mégis már a darun lógott a hajó: „Muszáj kivennünk, tegnap mindenhol dőlt be a víz. Folyamatos vödrözéssel, szivacsolással tudtunk életben maradni. Gyakorlatilag egy fordulós kreuzokat csináltunk, nem bonyolítottuk túl a sok baj mellett az életünket.”
Számodra, aki általában hi-tech hajókkal versenyeztél, és egyebek közt az SSL világbajnok csapat tagja is vagy, mit jelent egy klasszikus fahajóval vitorlázni? „Először is már korán megszerettem ezt a műfajt, rengeteget mannschaftoltam a Nagymáguson. Másrészt ez a Folkboat a saját családi hajóm, ami ugye egy erős érzelmi kapcsolat. Harmadrészt most kiderült, mi mindent kell még megcsinálni, tökéletesíteni rajtra, hogy valóban jó legyen, és én ezt nagyon szeretem kitalálni és megcsinálni. Egy biztos: soha nem mentem még vele ilyen erős szélben, és a beömlő víztől eltekintve remekül vizsgázott, jól viselkedett a hullámokon, a pöffökben, jó választás volt ez a típus.”
Vasárnap végül is a délelőtt folyamán frissülő délnyugatiban sikerült megrendezni három futamot, ezzel mind az öt tervezett futamra sor került az idei MET Klasszikus Kupán. Gyönyörű látvány volt a Sirocco tegnapi bumtörése után versenyben maradt két 75-ös cirkáló, a Lillafüred és a Nemere II. klasszikus Amerika kupa összecsapásokat idéző, roppant szoros párosversenye. A végelszámolásban a Lillafüred győzött, Detre Szabolccsal a kormánynál.
A földvári hétvégén végül is nyolc hajóosztályban 36 hajó indult. Nem kevés ez? Ezt már Dulin Györgytől, a 30-as cirkálók osztálykapitányától kérdeztem, aki egyben a Klasszikus flotta ügyeiért is felel.
„De, kevés. Az okok sokfélék. Talán a tavalyi MET Kupa, amikor szélhiány miatt egyetlen futamot sem lehetett megrendezni, sokak lelkét nyomhatta. Az időjárásnál maradva: biztos volt, akit az erre a hétvégére ígért viharos, esős időjárás tántorított el. A 30-asoknál is kilencen jelezték, hogy jönnek, aztán végül is négyen vagyunk… Sokan ma már nem alszanak a hajóban, és északi parton van a klubjuk vagy a nyaralójuk, Földvárról macerás hazajutni. De az alapvető ok az, hogy megváltozott a világ. Negyven éve vitorlázom, a családunkban fel sem merült, hogyha verseny van, akkor arra a hétvégére más programot csinálunk. Ma tudomásul kell venni, hogy nem csak olyanok vesznek klasszikus hajót, akik versenyezni szeretnének. Huszonhét 30-as cirkáló van a Balatonon, jó, ha a fele jön el egyáltalán bármilyen versenyre. Biztató jel viszont, hogy két 30-as is gazdát cserélt most, és az új tulajok kiváló vitorlázók: Kelemen Tamás „Keló” és Vígh András „Acsi” megvették Mattyasovszky Géza halála után a Personát, Szutrély Gergő pedig Horváth Mihály után az Addio IV. új tulajdonosa.
A MET kupa remek verseny. Erdélyi Béla „Béci” és Majthényi Szabolcs „Olcsi” szaktudása garancia, megkockáztatom, hogy nincs ma náluk jobb versenyrendező a Balatonon. Mindig kihozzák az időjárásból a maximumot, és azt is pontosan érzik, hogy meddig lehet elmenni. Jó döntés volt, hogy tegnap nem volt már harmadik futam. A sparis miliő, ahogy minket itt fogadnak, páratlan. Nem véletlen, hogy a legtöbb bajnokságot a Spartacus rendezi, ez azt jelzi, hogy az itteni teljesítményt, hangulatot a nagyhajós mezőny nagyra értékeli.”
A MET Klasszikus Kupa díjkiosztóján a Ripka László vándordíjat a legnépesebb osztály, a Folkboat győztese, a Bordeaux Hordeaux, Fekete János és csapata nyerte. A Melha Kálmán emlékdíjat ez Európa 30-as osztály első futamának győztese, a Bestia II., Damokos László és legénysége vihette haza.
A GALCO Kötél a verseny ideje alatt hajókötél-vásárt rendezett a telepen, és különdíjakat ajánlott fel a 25-ös túrajolle osztály és a 70-es cirkáló osztály győztesének, azaz a Orion jollénak, Kató Bálint Lászlónak és csapatának és a Pannónia 70-es Jordán Balázs által irányított legénységének.
Az osztályok győztesei és helyezettjei a Spartacus új, egyedi tervezésű érmeit és üveg plaketteket vehettek át.
Eredmények: https://spartacus.hu/media/2023/12/Met_Klasszikus_Kupa_R1_R2_R3_R4_R5.pdf
Kép: Kézai Zsolt
Visy László Oszi