Ha nem lenne ilyen kiírás akkor sem lehet olyan rekordot hitelesíteni, amely nélkülözi a részletes, a hitelességet garantáló feltételrendszert.

Idén mi két alkalommal is próbálkoztunk egy 28 lábas trimaránnal megdönteni Olcsiék rekordját, egyik alkalommal nagyon közel is kerültünk (5 perc hátrány). Nagyon jó móka a GPSen figyelni, hogy időben vagyunk e vagy sem és élvezni a Balaton szépségét és szeszélyeit. Egyébként szerintem ez az egyik legnehezebb vitorlás verseny, hiszen az idővel versenyzünk. A siker viszont nagyszerű lehet: totális győzelem, mindenki előtt.

A versennyel kapcsolatban felvetnék néhány fontos kérdést, mert elérkezett az idő, változtatni kellene a versenykiíráson!

Biztonság:
A biztonságra mindenképpen törekedni kell, hiszen korábban ezen a versenyen történt az egyik legszomorúbb, legkérdésesebb vitorlás baleset.
Javaslatom, hogy minden kategóriának megfelelő biztonsági előírást adjunk, hasonlóan a Kékszalaghoz.

Időmérés:
Az időméréssel kapcsolatban, szép hagyomány a futkározás, de a MÁV már nem a régi és az időt a falióráról nézik. Ez még nem lenne baj, de manuálisan rögzítik az időt, amiben ott az elírás kockázata. Talán lehet  a kornak megfelelőbb és pontosabb „zárt" mérési metódust kialakítani. Erről kellene egy technikai ötletbörze, a hitelesíthetőség és a pontosság jegyében.

Személyes javaslatom, hogy a követő eszközt (GPS) az MVSZ biztosítsa, és azt egy szövetségi megfigyelő rögzítse és plombálja a versenyző hajón. A célállomáson csak a megfigyelő vehesse le az eszközt, és azt csak  ő tölthesse le a szövetség  számítógépére. A menetidő a tracklogból kiolvasható az indulástól a beérkezésig amikor is a hajó mozgása a célkikötőben leáll.
Az ezzel kapcsolatos költség a versenyző hajót, mint nevezési díj terhelné.

Táv:
A táv mindenképpen maradjon a két város közmólója között, hiszen ezek a legtávolabbi közterületi kikötők a Balatonon.

Kategóriák:
A hajó kategóriákra bontás is hasznos lehet, egyrészt az indulók száma növekedhet, illetve a biztonsági előírások is kategóriákra bonthatók.
Kategóriára, sok lehetőség kínálkozik, én egyenlőre a nemzetközi rekordversenyek kategóriáit javasolnám, kiegészítve kis hajókkal (kis katamarán, szkiff, kite, windsurf...)

A korábbi rekordokkal való összehasonlítás lehetősége:
Kezdetben valóban lesz olyan időeredmény, mely szerint a korábbi rekord előnyös pozíciót biztosít (a Máv futás lényegesen rövidebb időigényű mint a számított korrekció). De az egyre javuló időeredmények, ezt a problémát előbb utóbb felülírják.

Szerintem az MVSZ-nek foglalkozni kellene ezzel a rekordversennyel és a nemzetközi rekord versenyek színvonalára emelni a kiírását.

 

 

Litkey Csaba