A finanszírozási konstrukciókban viszont volt változás: ma elsősorban euró alapon, és azt is inkább hosszabb távon veszik igénybe az ügyfelek - derül ki a Lombard Lízing Csoport, hazánk legnagyobb hajófinanszírozója által készített piaci összefoglalásból. 

Bár a válság a hajókereskedelemben is éreztette hatását, a visszaesés közel sem olyan jelentős, mint a többi területen. Egy hajó - legyen szó akár motorosról, akár vitorlásról - egyértelműen luxuskiadásnak számít; a hazai értékesítési számokat tekintve messze elmaradunk szomszédainktól. 

 

„Egy vitorlás ára ma nagyjából 4-5 millió forinttól kezdődik, ugyanakkor az ügyfelek többsége nagyjából 80-100 ezer euró között költ hajóra. Felső határ persze nincs, hiszen aki megteheti, akár 400-500 ezer euróért is vásárolhat magának vitorlást" - mondja Kozma Gábor, a Lombard Lízing Csoport hálózati igazgatója.

A Lombard tapasztalatai szerint az igazi fellendülés 1999-2000 környékén volt tapasztalható, amikor az emberek kifejezetten nagy lelkesedéssel fektettek hajóba, és a korábbi tulajdonaikat is gyakrabban cserélték, ezáltal folyamatosan nőtt a darabszám és a mérettel együtt az érték is. Az értékesítési számokat tekintve ez nagyjából évi 10 milliárd forintot jelentett, de előfordult ennél sikeresebb év is.  Bár a folyamat a válság következtében lelassult, az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján ma már elmondható, hogy éledezik a piac és a használthajó-finanszírozás mellett továbbra is az új hajót vásárló ügyfelek mozgatják a keresletet.

Az értékesítés lassulása a vitorlás és a motoros hajók piacát egyaránt érintette, míg a nagyobb csökkenés egyértelműen a motoros hajók esetében tapasztalható, ami a magasabb fenntartási költségekkel áll összefüggésben. A hajók éves fenntartása ugyanakkor nagyban függ a mérettől illetve a kikötő felszereltségétől. Egy átlagos balatoni 32 lábas vitorlás éves kikötőhely-díja nagyjából 500-800 ezer forint/év között mozog, amihez pluszköltségként jön még a karbantartás. Dobrovszki Tamás, a Lombard Lízing Csoport hajófinanszírozási szakértője szerint „A hajótulajdonosok előszeretettel költenek egyéni igényeiknek megfelelő extra felszerelésekre (pl.: komfort, multimédia és navigációs csomagok)".

 

„Ma a piac 70 százalékát a céges beruházások, 30 százalékát pedig a magánszemélyek vásárlásai adják" - mondja Kozma Gábor, a Lombard Lízing Csoport hálózati igazgatója.

A finanszírozás mértékére jellemző, hogy akár néhány millió forintos összegtől is igénybe veszik a finanszírozót, alsó határ szinte nincs, de a Lombard tapasztalatai szerint az ügyfelek általában 4-5 millió forint felett gondolkoznak el a finanszírozás lehetőségén. Ekkor is főleg a hosszabb lejáratú, euró alapú konstrukciók érdekesek számukra. 

„A hajók értéke kevésbé változik a gazdasági környezettel, nem hatnak rá olyan mértékben a világpiaci hatások, mint például az autók vagy az ingatlanok esetében, így kifejezetten ajánlott befektetési eszközként tekinthetők" - mondta el Kozma Gábor.

(X)