Szóval maradtam én meg a hajó, de mivel egykezes versenyzéshez semmi kedvem nem volt, így régi ígéretemet váltottam be és elvittem két barátomat, akivel még soha nem vitorláztam és hozzánk csapódott egy harmadik, akivel viszont már sokszor, de ezen a hajón keveset. Melyik versenyre menjünk? A tisztesség azt kívánná, hogy Füredre menjünk az ODT-re, de a józanész kerekedik felül és persze a lustaság, maradunk Szemesen, ahol éppen egy Balaton Regatta fordulót rendeznek pálya és túrafutamokkal. Éppen ideális nekünk, hogy egymás kezéből kapkodjuk ki az akkor legfontosabb köteleket, míg másikakon üldögélünk vagy taposunk. Demoralizáló lenne, ha a Füred Kupán állandóan a pályakulccsal közlekednénk és a barátaim kedvét sem akartam elvenni a vitorlázástól. Nekem speciel nem fűlik a fogam a Balaton Regattához, három éve voltam ilyen versenyen utoljára, de mivel a klubunk nagyobb része most Szemesen állomásozik, kíváncsi voltam, hogyan lehet versenyt rendezni az új szemesi kikötőben. Kapóra jött az is, hogy az utolsó Balaton Regatta fordulót egynaposra karcsúsították, így vasárnap lehet hódolni a családi programoknak. Döntöttünk, maradunk Szemesen.

Az idei szigligeti versenyről már volt szerencsém hallani, az egyik klubtársam már járt ott BR futamon, tönkre is tette a kikötő jelzőfényeit, amikor a mély járatú hajójával összekaristolta a mederfeneket és elszaggatta az elektromos kábeleket. Másnap már hallgattam, hogy mi csak rongálni megyünk a Balaton Regatta futamokra. Szóval nagyon kell magamra vigyázni, össze kell húzzam magam - ami persze nem egyszerű - nehogy valami rosszat tegyek vagy mondjak. Ki kell valahogy köszörülni a hírnevünkön esett csorbát. Ilyen előzmények után, fel voltam készülve mindenre és annak az ellenkezőjére is, de férfiasan be kell vallanom komoly meglepetések értek.

Reggel nyolckor érkeztem Szemesre, kulturáltan tudtam parkolni a kikötővel szomszédos kempingben. Hajóhoz menet kíváncsiságból bekanyarodtam az egyébként Szemesen mindig tiszta és rendes vizes blokk felé, hogy megnézzem mi a helyzet ilyen túlterhelt szituációban. Ugyan olyan tiszta és rendes volt, mint szokott lenni.

A csapatom már a hajón várt, gyors szerelés és némi magyarázat a hajó működtetéséhez aztán irány a Balaton. A kikötőből kifelé hajózva jöttünk rá, hogy csak a kormányos értekezletről maradtunk le, de hurrá optimizmussal lezártuk a témát, biztos nem hangzott el semmi olyan, amit mi ne tudnánk. Különben is követjük Dániel Gábort, a Balaton Regatta vízi rendezésének generálisát és majd tőle beszerezzük a szükséges információkat.

A rajtterületen körülnézve leginkább az tetszett, hogy a nagy, 100 hajó körüli mezőnyben rendkívül sok olyan hajót láttam, amelyeket eddig más versenyeken soha. Számtalan olyan vitorlázót kapott el a harci kedv, akinek a sporteszköze finoman szólva nem a leg ütőképesebb ehhez a kihíváshoz, ennek ellenére itt versenybe száll vele.

Vannak olyan versenyek, ahol nem lehet eredményt hirdetni a yardstick III-ban, mert ebben az osztályban nincs három hajó a mezőnyben. A Balaton Regatta legerősebb osztálya a yardstick III, 25-30 állandó résztvevővel. Olyan egységeket mozgat meg a Balaton Regatta, amelyeket más szervezők nem tudnak, vagy nem akarnak bevonni a versenyzésbe. Eme igazán lelkes közönség a Balaton Regatta futamain találta meg azt, amit számára a vitorlás versenyzés jelent.

A verseny vízi rendezése korrekt volt, időben történtek a dolgok, rendben voltak a lobogó és hangjelzések, sőt a versenykiírást a parton felejtő, kormányosi értekezletről távolmaradó balga egységek ismételt kérdéseire is készséggel válaszoltak a rendezőhajóról. Talán a túrafutam rajtja előtt eszközölt hangosbemondó okozott némi meglepetést, mellyel a vonalon belülre parancsolták a tévelygő sporttársakat. A pályaverseny több taktikai megoldást rejtett magában, persze ez rajtunk nem sokat segített mivel a lee bójánál mindkét körben hibáztunk, így a vetélytársak üldözésének keserű kenyerét majszolgattuk. A túraverseny bőszeles rajtja csodával határos módon, galiba nélkül sikerült szinte mindenkinek, ami ekkora mezőnyben betyáros teljesítmény. A túrafutamról nem mondanám, hogy bonyolult lett volna, nekünk (Ys II osztály) Szemesről Lellére kellett menni és vissza, oda raumban, vissza krajcolva egy egy takkon.

Bevallom a parti rendezvényen nem sokat tartózkodtam, de a rövid idő is elég volt, hogy döbbenetes látványnak legyek szemtanúja. A rendezvénysátor körül pavilonok, sátrak helyezkedtek el, mindegyikben egy egy cég kínálta termékeit. A szemem egy kis fabódén akadt meg, amelyen hatalmas „HURKA KOLBÁSZ" felirat hirdette az odalátogatónak a kiállító profilját. Érdekes volt a prémium autómárka, a légitársaság és a szemüveggyártó társaságában látni a vasárnapi vásárba illő egységet. Emlékezetem szerint ilyet még nem láttam vitorlásversenyen, de ahogy mondani szokták mindig van egy első eset.

A parton értesültem arról is, hogy itt bizony nem csupán Balaton Regatta futamok voltak ma, most zajlott az Építész Regatta is. A The Explorer Group International - társszervező - által örökbe fogadott szakmai regattán, melynek az „ÖSSZETARTOZÁS" volt a mottója, 8 hajó indult, különböző yardstick osztályokban. Ahogy a versenyt beharangozó sajtóközlemény utalt rá, az építészek idén először profikra bízták a verseny megszervezését. Persze ezt a port is el lehet verni a gazdasági világválság hátán, mert mint tudjuk az mindent elbír. A szebb napokat is látott verseny korábban a BL Apartments & Yachtclubban kelt életre és a kikötő bezárása miatt vált mostohagyermekké. Bízzunk benne, hogy jövőre nagyobb sikerrel és létszámban versenyeznek majd az építészek legyenek akár az újonnan megnyílt lellei kikötőben vagy valamelyik Bahart-os marinában.

A Szemesen sokat kritizált kerítésrengeteg most először mutatta pozitív oldalát, remek teret biztosítva a reklámmolinók elhelyezésére. Versenyrendezői szempontból nézve nem is olyan rossz az a kerítés, sőt! Persze ettől a bérlők még nem fogják megszeretni.

A kikötés után, rövid parti bámészkodást és locsogást követően forszíroztam a hazaindulást azzal a nem leplezett céllal, hogy még a Mecsek Rally mezőnyének egy részét az utolsó gyorsasági szakaszon érem, és én is szívok egy kis benzingőzt. A csapatom tagjait hátrahagyva elindultam, de kértem őket, hogy illemtudóan várják meg az eredményhirdetést, tapsolják meg a győzteseket és gratuláljanak a díjazottaknak. Korai távozásom okán a parti vendéglátás színvonalát nem tapasztaltam személyesen, csak hírből hallottam róla, így arról beszámolni nem tudok. Csapattársaim fél tízkor hívtak telefonon, hogy még nincsenek eredmények, nem mehetnének e haza, felborult a biológiai órájuk, nem bírják tovább. Fegyelmezett bajtársaimtól nem követelhettem több önuralmat és én is a helyszín elhagyására bíztattam őket. Sajnos így eredményekről beszámolni nem tudok.

Tény, hogy a Balaton Regatta hiányt pótolt, a vitorlásversenyzésben teret biztosít olyan egységek számára is, akik máshol nem tudnának versenyezni. Dicséretes, hogy a Bahart évek óta programokat szervez a bérlőinek, időről időre életet visz egy egy kikötője hétköznapjaiba, gondoskodik a számára legnagyobb bevételt generáló vitorlázók szórakozásáról. Sokaknak a Balaton Regatta jelenti a versenyzést és az ő igényeikhez igazított regatták hosszú éveken keresztül népszerűek lesznek Balaton szerte. A magunk részéről is pozitív élmény volt a regatta, szép időben vitorláztunk, edzettünk, próbáltuk megtalálni a helyünket a hajón. Jó hangulatban hajóztunk tíztől kettőig.

 

team imi Jé

Eredménylista és hivatalos beszámoló, az esemény weboldalán

dr. Bodnár Imre