Az óceán ezen részén a vitorlázás nehezebb, mint eddig volt - egy teljesen más műfaj.

A legtöbb jacht a Csendes-óceánon a trópusi övezetet október végén és november elején már elhagyja a ciklonszezon miatt. A vitorlás hajók nagy többsége Új-Zélandra vagy Ausztrália délebbi részére (Bundaberg, vagy még délebbre, Brisbane stb.) hajózik, ami ilyenkor is biztonságos: ciklonok helyett meleg nyár van! Mi a többségtől eltérően nem Tongáról, hanem Fidzsiről indultunk Új-Zéland felé. Az erre a vitorlástúrára készülő hajók várják a megfelelő időjárási körülményeket, és csak akkor indulnak el, amikor semmi gyanús nincs a körzetben. Egy háromnapos időjárás-előrejelzés még pontosnak mondható, de utána bármi történhet.

A hajósok HF (SSB) rádión mindennap beszélnek egymással a közös jachtos Southern Cross net-en (8,161MHz), ahol folyamatosan kapnak időjárási előrejelzéseket is. Ezenkívül a Russell Radiot (13,101 MHz) is hallgatják, ahol pontosabb időjárási információkat kapnak, és ezen a 'maritime neten' követik a hajók mozgását is.

Az ismerős jachtok nagy többsége október végén indult el Tongáról Új-Zélandra, az időjárási előrejelzés semmi gyanúsat nem mutatott. Néhány nappal később azonban egy alacsony nyomású terület alakult ki a környéken, és elindult a hajók felé. 40 csomós alapszél érkezett, a hullámok folyamatosan nőttek, és egy holland 32 lábas monohull megfeküdt (knock down). Az árboca és állókötélzete nem sérült, viszont a nagyvitorlája elszakadt. Amikor Új-Zélandra vitorlázunk, akkor az út tervezése (passage plan) során átlagosan egy viharral mindenképp számolni kell.

Június és szeptember között azonban a viharok valószínűsége sokkal magasabb, és az erejük is nagyobb. Az Új-Zéland környékén előforduló hirtelen viharokat a helyiek 'weather bomb'-nak nevezik. Mind közül a legemlékezetesebb az 1994-es 'Queens Birthday weather bomb' volt. Új-Zélandról Tongára pont ekkor vitorlázott fel az Új-Zéland - Tonga Rally túra vitorlásverseny. A 90 csomós alapszél és a nyílt óceánon 12 méteresre megnőtt hullámok miatt hét hajó süllyedt el, 21 embert mentettek ki a vízből, és 3 ember vesztette életét. 250 000 km² vízen történt a légi keresés öt napig. Igazán tanulságos az erről megjelent könyv is, a címe: Rescue in the Pacific: A True Story of Disaster and Survival in a Force 12 Storm. Az óceán ezen részén a vitorlázást komolyan kell venni, és alaposan fel kell készülni viharokra is!

A Fidzsi - Új-Zéland szakaszt már két alkalommal lehajóztam viharos körülmények között 2008-ban. Az idei volt a harmadik, és összességében a legkellemesebb: értsd nem volt viharunk. Az 1147 tengeri mérföldet 8 nap 21 óra és 30 perc alatt tettük meg, javarészt jó időben. Átlagban kifújt Bf.4-5ös szelek voltak, és csupán az első 24 óra volt igazán szeles, amikor Bf.7-es szelünk volt. Az egész út alatt csupán egy alkalommal, a második nap láttunk egy hajót - hát erre igazán nincs nagy forgalom.

Ahogy elhagytuk a trópust, hűlni kezdett az idő. Amikor megérkeztünk Új-Zélandra, Opua városába (Bay of Islands) december 9-én reggel, már csak 20 fok volt - Fidzsiről még 30 fokban indultunk el. Nagy váltás egy év trópusi vitorlázás után 20-21 fokban hajózni! 

 

Bay of Islands, az új-zélandi vitorlásparadicsom

A Bay of Islands vitorlásközpontja Opua. Az itteni marina 250 férőhelyes (15 euro/nap), ezenkívül még több mint 50 bóját lehet bérelni rövid vagy hosszú távra.

A marina területén található az Opua Cruising Yacht Club, akik hetente rendeznek túraversenyeket a környéken. Az egyik legnépszerűbb hajóosztályuk az Elliott 5.9, de néhány speciális versenyhajó is előfordul. A marina környékén több kis öböl található, ahol biztonságosan lehet horgonyozni is. Több mint ezer jacht lehet a környéken!

A Bay of Islands nevét Cook kapitány adta 1769-ben. A név jelzi, hogy nagyon sok kis sziget található itt. Egy részük magántulajdonban van, de a tulajdonos általában megengedi, hogy a jachtos a gyalogtúra-útvonalon bejárja a területét. Az időjárás itt általában melegebb, naposabb, és kevesebb az eső, összehasonlítva Új-Zéland többi részével - ezért is kedvelt a jachtosok körében a 'szigetek öble'.

Több érdekes 'látnivaló' is található az öbölben.

Az egyik fő látványosság a Cape Brett, ahol több kis sziget fekszik, köztük a Motukokako is. A sziget főszikláján van egy hatalmas lyuk, amin át is lehet dingizni - nagyon gyakran delfinek kíséretében! Amikor mi vitorláztunk itt, nagyon szeles volt az idő, így inkább nem dingiztünk.

A közelben lévő Pig Gully sziget tabu, ami azt jelenti, hogy itt nem lehet kikötni! Ha mégis megteszi valaki, utána a rossz szellem kíséri és szerencsétlenség éri - legalábbis a maori legenda szerint.

Innen dél felé haladva több nagyon védett kis öböl található, amik ajánlott horgonyzóhelyek is. Az első a Deep Water Cove, a neve nem alaptalanul mély öböl: nagy részén 30 méteres a mélység. A part közelében azért lehet találni 7méteres mélységet is, ahol már kényelmes a horgonyzás. A következő öblök: Whakapae Bay, Karerarera Bay és Oke Bay. Itt szinte minden öbölben található iható forrásvíz vagy patak is. Apálykor a helyiek és a jachtosok gyakran az iszapból ássák ki kagylókat. A recept nagyon egyszerű, és vacsorának tökéletes. Egy kis horgászással kiegészítve önfenntartó lehet a hajó! Mi két kisebb közeli helyen horgonyoztunk: Parekura és Waipiro erős szél esetén is védett öbleiben.

A következő sziget az Urupukapuka, ami a legnagyobb sziget a Bay of Islandson. Ezen a szigeten engedélyezett a szabad kempingezés is, és az öblök egy részén homokos strand található: ideális hely elvonulni a világtól akár több napra is!

Sznorkerezni csak ruhában lehet, mert a víz azért még hideg. Főleg nekem, miután egy évig csak a trópuson merültem. A víz alatti élővilág nagyon gazdag, úgyhogy megéri egy kicsit fázni érte!

A közeli Okahu és Waewaetoria szigetek védett területek. Meg lehet látogatni és meg is éri, mert csodálatos homokos strandjaik vannak. A helyiek nagyon vigyáznak a környezetükre, itt minden nagyon tiszta és rendezett.

Nem minden szigeten vannak jó és védett horgonyzóhelyek, de a térkép és a hajózási útmutató alapján még viharos szél esetén is könnyen lehet találni megfelelő helyet.

A szigetekhez közel, a szárazföldön helyezkedik el Rawhiti Öble, ahol egy Maori falu is található. Az itteni őslakosok nagyon elzártan élnek, és csak az utóbbi időben építettek utat Russelhez. Russel egy kisváros a Bay Of Islands szívében, ez volt az első - a 19. század elején létrehozott - angol gyarmati falu.

A közeli Te Hue Öböl arról híres, hogy 1772-ben a helyi maori harcosok itt ölték meg a francia Marion du Fresne legénységének egy részét. A franciák partra szálltak egy tabu strandon, ahova tilos belépni. A maoriknak meg kellett ölniük őket a törvényeik alapján.

Russel öböl a Bay Of Islands központi helyén található, egy ajánlott és jó horgonyzóhely.

Több kis szigetet is érdemes még meglátogatni a környéken: Motukiekie, Moturoa és Motuarohia. Ez utóbbi arról is híres, hogy 1769-ben Cook kapitány itt lépett először partra. Az öböl angol neve Cook, de a maoriak Otarepo öbölnek hívják. Itt mindennek van egy eredeti angol és egy helyi, maori neve. Mi követtük Cook kapitányt, és alaposan bejártuk. Más hajó vagy turista nem is volt rajtunk kívül, miénk volt az egész sziget!

Nagyon érdekes továbbá Kerikeri öbölben a horgonyzás, közel a kisvároshoz. Innen a folyóba fel lehet dingizni több mérfölden keresztül - az erős áramlás miatt kalandos a hajózás. Kerikeri öböl bejáratában két apró kis sziget is található. A szebb és híresebb az Aroha sziget, ahol a kiwik és más ritka madarak is élnek. Szép és csöndes kis sziget, ahol az érintetlen természetben lehetünk.

 

A Bay Of Islands csodálatos élővilága

Érkezésünkkor egy palackorrú delfin követett és vezetett be az öbölbe. Nem szokatlan ez egyáltalán: a turistáknak egész évben szerveznek delfinmegfigyelő és delfinnel együtt úszó túrákat. Delfineken kívül gyakran lehet látni bálnákat, orcát (gyilkos bálnát), fókákat és pingvineket is.

Nagyon könnyű itt halat fogni, mert az öböl és az óceán a környéken tele van, ezért is népszerű a game fishing hajók körében a Bay of Islands.


Aktuális vitorlástúráink:

2012. január 6. - január 22. Új-zélandi vitorlázás (2 hét), kezdőknek is ajánlott (Auckland és Bay of Islands között)

2012. január 23. - február 15. Új-Zéland, Auckland - Ausztrália, Sydney (3 hét), tapasztalt vitorlázóknak ajánlott.

2012-es terveink kicsit bizonytalanok még. Szeretnék nyáron az Adrián és a Földközi-tengeren is vitorlázni. Ki tudja?

Folyamatosan követhetőek vagyunk a www.meder.hu weboldalon és a Facebookon a 'Pacific Ocean Sailing' oldalon keresztül.


Békét és Szelet!
Méder Áron, Opua, Új-Zéland
www.meder.hu
aron@meder.hu
OCEAN SAILING

Méder Áron