Regényi Zsolt barátunk nem csak a magyar vitorlás sport nemzetközi minősítésű versenybírája, de tárgya kitüntetett irigységemnek amit hedonista életmódjával sikerült kiérdemelnie.
![](/data/cikk/72/64/cikk_7264/szobor_s.jpg)
Tizso szokása szerint a téli hónapokat a kies Floridában tölti Key West környékén. Még MAHART-os hajóstiszt korában - irodistaként - mentési ügyeket is intézett így értő figyelemmel fedezte fel a XIX század helyi ügyeskedőinek történetét. Leveléből megtudtuk, hogy a mintegy 200 mérföldes partszakaszon zátonyokkal körülvett szigetcsoport népeinek gazdasági életében meghatározó bevételi forrást jelentett az iparszerű roncsfosztogatás. Nem volt elég a nehezen hajózható környék, a furfangos helyi erők gonosz módon megtévesztő fényekkel csalogatták partközelbe gyanútlan áldozataikat. A szerencsétlenül járt hajók rakománya egy időben Florida exportjának 60-90%-át is kitette.
![](/data/cikk/72/64/cikk_7264/emlektabla_s.jpg)
A hajó nélküli kalózok külön megfigyelő tornyokat építettek, ahonnan figyelték a zátonyokat és ha fennakadt egy hajó, azonnal a helyszínre siettek menteni a menthetőt. Aki előbb ért oda az volt a „főnök". Rajta múlott a mentésből származó javak elosztása, értékesítése. A büszke utódok emlékművet is emeltek a „hős hajómentők" tevékenységének megörökítésére, szép példát mutatva az utókornak.
Egyébként hétvégeken versenyzek, - írja levelében -különböző hajókkal. Többnyire klubszintű versenyeken a nyílt tengeren. Érdekes rendszerben megy itt a versenyzés. A velencei (Venice Florida) klubhoz tartozó hajótulajdonosok egy gyűjtő helyen megjelennek és várják a versenyezni vágyó személyzetet.
![](/data/cikk/72/64/cikk_7264/America2_s.jpg)
A kapcsolattartás e-mailben történik s aki megjelenik a gyűjtő helyen az mehet személyzetnek valamelyik hajóra. Általában 8 - 10 hajó gyűlik össze a helyi versenyekre. Ha „vidékre" megyünk akkor kevesebb. Miután megismertek, meglehetősen kapós lettem. Persze ennek az az oka, hogy három hajót kivéve a többi tulaj klubszintű tudással rendelkezik csupán.
A komolyabb versenyeken itt is gond van a rendezőkkel, rossz a rajtvonal, nem módosítanak stb. Nem is szólva a versenybírókról. OCS-t kaptunk egyszer s nem kért a tulaj orvoslatot. Pedig ez a tulaj egy kitűnő vitorlázó. Ha vele megyek akkor a krajc-szakaszt ő, a bő szeles szakaszokat én kormányzom. Agyonműszerezett a hajója,- sokszor segít. Érdekes személyzet jön össze sokszor. Volt crewmember tök profi vitorlázó DÉL AFRIKÁBÓL,- kettő is. Egy másik repülési szakember,- három magángép, öt ház, kitűnő vitorlázó,- de a többiek szerint baromi zsugori. Szóval ez van velem itt. Tudják, hogy nemzetközi bíró vagyok, de bírói megbízást nem kaptam még.
![](/data/cikk/72/64/cikk_7264/tizso_kormanyoz_s.jpg)
Zsoltnak néha sikerül olyan hajó fedélzetére is feljutnia, amiről hétköznapi hajós csak álmodozik. A négymillió dolláros költségvetéssel épült America 2.0 ilyen hajó. Az
America's Cup névadó schoonerének replikája Key West mai látványossága. A test a fa, az alumínium és a cédrus-balsa műanyag szendvics kombinációjával épült míg a rudazat karbon. Nagyon jól néz ki!
A képeken is látszik, hogy Tizso nem lódít. Büszkén tekergeti a gaffos óriás kormányát, állítólag 20 csomós szélben! A guta megüt annyira irigylem. Remélem legközelebbi levelében inkább az utálatos időjárásra, és a krokodilok zaklatására helyezi a hangsúlyt! Egyébként is itt az ideje, hogy hazajöjjön indul a szezon.
Gerő András