Regényi Zsolt barátunk nem csak a magyar vitorlás sport nemzetközi minősítésű versenybírája, de tárgya kitüntetett irigységemnek amit hedonista életmódjával sikerült kiérdemelnie.

Tizso szokása szerint a téli hónapokat a kies Floridában tölti Key West környékén. Még MAHART-os hajóstiszt korában - irodistaként - mentési ügyeket is intézett így értő figyelemmel fedezte fel a XIX század helyi ügyeskedőinek történetét. Leveléből megtudtuk, hogy a mintegy 200 mérföldes partszakaszon zátonyokkal körülvett szigetcsoport népeinek gazdasági életében meghatározó bevételi forrást jelentett az iparszerű roncsfosztogatás. Nem volt elég a nehezen hajózható környék, a furfangos helyi erők gonosz módon megtévesztő fényekkel csalogatták partközelbe gyanútlan áldozataikat. A szerencsétlenül járt hajók rakománya egy időben Florida exportjának 60-90%-át is kitette. 

A hajó nélküli kalózok külön megfigyelő tornyokat építettek, ahonnan figyelték a zátonyokat és ha fennakadt egy hajó, azonnal a helyszínre siettek menteni a menthetőt. Aki előbb ért oda az volt a „főnök". Rajta múlott a mentésből származó javak elosztása, értékesítése. A büszke utódok emlékművet is emeltek a „hős hajómentők" tevékenységének megörökítésére, szép példát mutatva az utókornak.

Egyébként hétvégeken versenyzek, - írja levelében -különböző hajókkal. Többnyire klubszintű versenyeken a nyílt tengeren. Érdekes rendszerben megy itt a versenyzés. A velencei (Venice Florida) klubhoz tartozó hajótulajdonosok egy gyűjtő helyen megjelennek és várják a versenyezni vágyó személyzetet.

A kapcsolattartás e-mailben történik s aki megjelenik a gyűjtő helyen az mehet személyzetnek valamelyik hajóra. Általában 8 - 10 hajó gyűlik össze a helyi versenyekre. Ha „vidékre" megyünk akkor kevesebb. Miután megismertek, meglehetősen kapós lettem. Persze ennek az az oka, hogy három hajót kivéve a többi tulaj klubszintű tudással rendelkezik csupán.

A komolyabb versenyeken itt is gond van a rendezőkkel, rossz a rajtvonal, nem módosítanak stb. Nem is szólva a versenybírókról. OCS-t kaptunk egyszer s nem kért a tulaj orvoslatot. Pedig ez a tulaj egy kitűnő vitorlázó. Ha vele megyek akkor a krajc-szakaszt ő, a bő szeles szakaszokat én kormányzom. Agyonműszerezett a hajója,- sokszor segít. Érdekes személyzet jön össze sokszor. Volt crewmember tök profi vitorlázó DÉL AFRIKÁBÓL,- kettő is. Egy másik repülési szakember,- három magángép, öt ház, kitűnő vitorlázó,- de a többiek szerint baromi zsugori. Szóval ez van velem itt. Tudják, hogy nemzetközi bíró vagyok, de bírói megbízást nem kaptam még.

Zsoltnak néha sikerül olyan hajó fedélzetére is feljutnia, amiről hétköznapi hajós csak álmodozik. A négymillió dolláros költségvetéssel épült America 2.0 ilyen hajó. Az 

America's Cup névadó schoonerének replikája Key West mai látványossága. A test a fa, az alumínium és a cédrus-balsa műanyag szendvics kombinációjával épült míg a rudazat karbon. Nagyon jól néz ki!

A képeken is látszik, hogy Tizso nem lódít. Büszkén tekergeti a gaffos óriás kormányát, állítólag 20 csomós szélben! A guta megüt annyira irigylem. Remélem legközelebbi levelében inkább az utálatos időjárásra, és a krokodilok zaklatására helyezi a hangsúlyt! Egyébként is itt az ideje, hogy hazajöjjön indul a szezon.

 

Gerő András