- Talán igen. Én terveztem őt, bennem született és győztünk a versenyen... Talán ez a hajóépítés mentális spiritusza, ami az embert belülről örökké égeti, legyen az építő amatőr vagy a tevékenységet hivatásszerűen űző. A vizek királynőinek megformálása mindent felülmúl...

 

MODERN AMATŐR HAJÓÉPÍTÉS

„Az amatőr (a francia amateur „szerető, kedvelő" szóból, az amer „szeretni" igéből) vagy műkedvelő olyan személy, aki nem foglalkozásszerűen,  hanem kedvtelésből - hivatalos (szak)képesítés nélkül - végez adott tevékenységet." .

Bójavétel közben       fotó: Seggerling Sailing Society e.V

 
A vitorlázás kalandja még azok vérét is megpezsdíti, akik először találkoznak vele. Fellépek a hajóra, mozdulatomtól kissé megbillen... Közvetetten érzem, ahogy az idegen közegen a hajótest lágyan tart. Biztonsággal vesz körül akár könnyűszélben, akár a hullámok taraját letépő orkán első, könyörtelen nyomásában is. A schottokon húzás közben érzem a kibontakozó erőt, majd a test gyengéd billenéssel engedelmeskedik a szél erejének és az egyensúlyba simuló hajó finoman és ellenállhatatlanul megindul... Közel s távol motorzúgás sehol... Ez a mozgás a természet adta, az elemekkel együtt lélegző csoda... Pezsgő buborékok forrósítják át a véremet a karomban ahogy részesévé válok...

Mi lehet ennél több? Egy van talán... a hajót, ami most velem suhan, én építettem... Kezem ereje formálta anyagát. Érzem és bennem van minden porcikája. Egy test velem... De van-e még feljebb ebben az eufóriában? - Talán igen. Én terveztem őt, bennem született és győztünk a versenyen...

Talán ez a hajóépítés mentális spiritusza, ami az embert belülről örökké égeti, legyen az építő amatőr vagy a tevékenységet hivatásszerűen űző. A vizek királynőinek megformálása mindent felülmúl... 

„Az amatőr szót a tolvajnyelv használja becsmérlésként is, ha valaki munkájában vagy egyéb területen az elvárhatóhoz képest rosszabbul teljesít."

Hát igen. Vissza Földre... A részletek kissé... Hmm, hát hogy is mondjam? Esetlegesek? Ez is az amatőr hajóépítés a tudatunkban. Kidolgozatlan részletek, igénytelen felületkezelés, stb... „Belekezdett, de nagy fába vágta a fejszéjét", „Kicsit el lett kapkodva, hát olyan is lett..." -  lehangoló kommentárok.

De lehet-e az eufóriában része annak is, aki csak „kedvelő, szerető"?

 

AZ AMATŐR HAJÓÉPÍTÉS MA

Az amatőr hajóépítés sikerének kulcsa a célok és lehetőségek megfelelő összhangja. Egy hajóépítés korlátja nem csak az anyagi erőforrás lehet, hanem a rendelkezésre álló idő és a kimerülő motiváció is. Ezek a tényezők alapvetően meghatározzák, hogy befejezzük-e egyáltalán álmunk megvalósítását és az épülő hajó kivitelének minőségét is jellemzik.

Egy hajó amatőr építésének költségnagyságrendje könnyebben felmérhető, mint az építés időigénye és az építő motivációs szintje. Egy jolle építése néhány százezer forintos nagyságrendű, időigénye azonban a ráfordított szabadidőtől függően fél évtől a néhány évig terjedhet. Nagyobb hajók építésének költsége egy lakóingatlan árához hasonlítható és 5 éven túl is eltarthat.


Mini Transat építés közben    fotó: Dave Christensen

A költségeket illetően utópia azt hinni, hogy az építés teljes munkadíját megspórolhatjuk, hiszen a szükséges műhely, szerszámok költsége ugyanúgy terheli az amatőr építőt, mint egy profit, csak a rezsi egyetlen „termékre" rakódik. Nem beszélve az időnként jelentkező tanulópénzről... Aki kizárólag költségmegtakarítás céljából fog amatőr hajóépítésbe, azt vélhetően csalódás fogja érni. Itt a szenvedély nem csak a cél eléréséről szól, hanem alapvetően az oda vezető útról is - gyakorlatilag egy szakma részbeni elsajátításáról és gyakorlásáról autodidakta módon.

Az amatőr hajóépítés manapság legelterjedtebb konstrukciója egy építési terv megvásárlásával indul, amihez komoly építéstechnológiai leírás tartozik. Az építési leírás ismerteti az alkalmazandó technológiát, az konkrét hajó építésének menetét, az anyagokat és mennyiségeket, fénykép- és gyakran videomellékletekkel segítve a munkát és a minőségi eredmény elérését. Továbbá az alapanyagok gyártói és forgalmazói által nyújtott alkalmazástechnikai útmutatók, személyes konzultációk is emelik a kivitelezés színvonalát.

Egykezes jolle építés alatt     fotó: Seggerling Sailing Society e.V 

 
A kis költségek, a rövid átfutási idő és az egyszerűség miatt a jollék saját kezű építése tőlünk nyugatabbra igen elterjedt. De ne gondoljunk itt feltétlenül bumfordi, esetlen hajókra. Létezik olyan amatőr építésre tervezett 490 cm hosszú siklótestű jolle, aminek súlya összesen 68 kg és a 12,4 m2 alapvitorlázat mellett egy orrsudárra húzható 16 m2-es genakkerrel is rendelkezik. Mindezek mellett a hajócska elegáns megjelenésű, klasszikus jármű. Összehasonlításul egy 470-es súlya 120 kg, alapvitorlázata 12,6 m2, spije 13 m2. Nem véletlen hogy egyes típusokból már nagyobb létszámú hajóosztályok léteznek és komoly versenyélet zajlik. Létezik példa olyan egyesületre, ahol a gyerekek saját maguk építenek az osztályuk számára évente két-három hajót és versenyeznek velük az osztályszövetség által szervezett regattákon.

Azaz a saját építésű, igényes és sportos hajóval való versenyzés kalandja ma már megélhető.

 

JELLEMZŐ ÉPÍTÉSI TECHNOLÓGIÁK

A relatív könnyen megvalósítható saját építésű jollék és kisebb tőkesúlyos hajók anyaga jellemzően egzotikus rétegelt lemez, fa és epoxigyanta, üvegszövet erősítésekkel. A kis hajók szépségét gyakran növeli a fafelület látható módon való megmutatása a hajótesten epoxi gyanta bevonattal és/vagy színtelen lakkozással. A test sarkos, de egyre inkább - „ahogy a modern nagyoknál"- lapos, ívelt fenék és a vízvonal közelében végigfutó él jellemző. A rigg, a vitorlák és a veretek általában már profi gyártók termékei, mivel ezek saját kezű előállítása nehézkes. Kivételt a fa árbocok képeznek ez alól.

A jolléknál alkalmazott leggyakoribb technológia a „Stitch & Tape", amit talán „fűzött és ragasztott" módszernek fordíthatnánk.

A stich and glue módszer összehúzás közben       fotó: Seggerling Sailing Society e.V 

 

Az előre kivágott rétegelt lemez héjelemeket a peremükre egyenlő távolságra fúrt kis lyukakba fűzött rézdrótokkal vagy kábelkötegelővel húzzák-fűzik össze. A forma létrehozását és alaktartást szintén rétegelt lemezből készült végleges és ideiglenes bordalemezek segítik. A lemezek széleit üvegszövettel erősített epoxigyantával ragasztják össze, s közben a „fűzött kapcsolatot" biztosító drótot vagy kábelkötegelőt eltávolítják. A így nyert héjat epoxi bevonattal látják el és a tervezett megjelenéstől függően színtelenre lakkozzák vagy színre  festik. Gyors, olcsó és egyszerű, valamint kifejezetten kis súlyú hajótesteket biztosító építési mód.

 Héjlemezek kapcsolata epoxi ragasztással és rétegelt lemez erősítéssel

A „Ply over Frame" módszer esetében egy merevített bordavázra rögzítik a rétegelt lemez héjelemeket. Komolyabb ívelt formák is létre hozhatóak és nagyobb, erősebb hajótestek is építhetőek, de a szerkezet már érezhetően nehezebb. A bevonat itt is epoxi gyanta, de a héjelemek tagoltsága egyre kevésbé teszi lehetővé a natúr megjelenést. Ezzel a módszerrel épülnek pl. az amatőr építésű Mini-Transat hajók

.A „Strip Planking"eljárás során egy ideiglenes váz készül olcsóbb fa lemeztermékből (a vázból a gerinc, a far- és orrtőkék végleges test részei is lehetnek). A héjazatot a vázra vékony cédrusfa lécekből építik fel. A léceket ideiglenes módon a vázhoz hajlítva és rögzítve alakítják ki a hajótestet és lécek éleit egymáshoz ragasztják. A léchéjazat epoxigyanta bevonatot kap, majd leemelik az ideiglenes vázról és folytatják az építést néhány merevítő bordalemez belaminálásával és a fedélzettel. Így meglehetősen könnyű és szép megjelenésű hajótest hozható létre.

 Strip Planking módszer     fotó: Demonyachts Ltd. Matt Lingley

 

Strip Planking módszerrel épített Windmere 17-es (Demonyachts Ltd. Matt Lingley) 

 
Sok további technológia létezik az amatőr jolle és kishajó építés kelléktárában, de alapvetően a fenti módszerek a legelterjedtebbek és legkönnyebben elsajátíthatóak.

 

ÉS HA EGYSZER...

És ha egyszer már elég izzadságot facsartunk ki csiszológépünkből és elég lakkot szagoltunk, akkor nincs más hátra, mint az eddig szintén a műhelyben gyűrődő kollégákkal jót küzdeni a versenypályán, hogy a vérünkben pezsgő buborékok ismét átforrósítsák ereinket...


Siklásban az egykezes jolle      fotó: Seggerling Sailing Society e.V

További képek 

Márkus István