És persze mindig elmész. És jönnek megint azok a dolgok, amiket pillanatnyilag negatívnak ítélsz, hogy az árvaszúnyogok esznek meg éjjel, nappal meg a nap süt belőled grillcsirkét, vagy küzdesz az életedért éjjel a dörgőben. Vagy egyszerűen csak halálra unod magad, vakaródzósra ülted a feneked a műanyag dekken, és csak arra gondolsz, hogy de jó lenne már enni és üríteni egy normálisat, na meg aludni végre. Azt bírom, hogy nappal még tök jó a buli, még akkor is, ha nem fúj a szél, legfeljebb zenét hallgatunk, barátkozunk a mellettünk ácsorgókkal, meg ilyesmi. Éjjel meg aztán próbáljuk tartani magunkat. Naplementekor érezzük a partról a hússütés illatát mindenfelől. Mintha mindenki direkt a Szalagra időzítené a kerti partiját. Felháborító. Aztán meg jön a szemmeresztgetés a szürkületben. A következő stádium meg úgy éjjel 2-3 óra körül jön, amikor egyrészt tudatosul benned, hogy a mezőny első egynegyede már befutott, te meg Szigligetnél ácsorogsz, pedig tutira az északi partra jöttél, mert Pempő csak 2000-ig véste kőbe a délit. Aztán meg van az az ájulás közeli állapot, ami már több, mint álmosság, amikor nyitott szemmel is lebucskázik a fejed. Persze minden másképp van, amikor fúj a szél éjjel, akkor meg aztán figyelni kell rendesen a sötétben bóklászó, vagy gyéren kivilágított hajókra. De egy biztos: azt a két partot összekötő monumentális rajtot, a rengeteg csapatot, akik arra vállalkoznak, hogy sokszor akár 48 órát is a vízen töltsenek összezárva többedmagukkal, a Balaton rengeteg arcát útközben, a csodálatos naplementét, a napfelkeltét, a telihold néha szinte szürkületi világosságot adó fényét, a teljesítés érzését nem veheti el tőled soha többé senki.

 

Voltam a sajtótájékoztatón. Először is nagyon szép kép fogadott, mert Farky, a „nagyöreg", meg Joni (Vadnai Jonatán), a „kisöreg" úgy ültek egymás mellett, mint apa és fia, miközben mindkettő nagy eredményeket ért el a maga területén. Jonatánnak a város polgármestere, Bóka János és az MVSZ elnöke, Kollár Lajos megköszönte az U16-os Világ- és Európabajnoki címet, illetve az U18-as korosztályban szerzett Világ- és Európabajnoki ezüstérmét. Jonival is végre volt alkalmam egy kicsit beszélgetni, de az majd külön téma.

 

Farky a Lisával pedig az evopro csoport színeiben indul idén, amely egy több száz fiatal magyar villamos- és gépészmérnököt foglalkoztató mérnöki iroda. Farky, amikor arról kérdeztük, milyen hajóval indul idén és hogyan készül, elmondta, hogy hároméves szponzori szerződést kötött az evopro csoporttal és röviden be is mutatta őket. Az evopro kifejezetten null-emissziós, azaz teljesen környezetbarát tömegközlekedési eszközök fejlesztésén dolgozik - ilyen például az elektromos busz, de szerepel a tervek között null-emissziós taxitársaság, ami szintén a tervek között van. Szóval „this is a beginning of a beautiful friendship"- hogy gyér fogazatú elődeimet idézzem.  Ugyanis a hajó is null-emissziós! Úgyhogy jó az irány, találó a párhuzam.

Kollár Lajos maga is indul, remélve, hogy nem lesz sem árvaszúnyog, sem vihar. Ami nagyon tetszett, hogy nem lesznek celebek, nem lesz sallang, hanem okos és korrekt versenyzés, és biztonság. Bagyó Sándorral, a Vízimentők Szakszolgálatának vezetőjével együtt nagy hangsúlyt fektetetnek arra, hogy mindenki legyen tudatában annak, hogy mire vállalkozik. A nagyhajók általában biztonságosak, de jó, ha tudjuk, hogyan kell kezelni a hajót, szükséges, hogy a biztonságot tartsuk elsőnek, és nem árt persze némi helyismeret, hogy ha bajba kerülünk, legalább meg tudjuk határozni, melyik medencében és melyik part közelében vagyunk. Az egyéni felelősséggel kapcsolatban emlékeztettek a 2011-es éjjeli viharban történtekre. 

 

Kerekes Kázmér, a verseny főrendezője elmondta, hogy a sok déli parti fennakadás miatt az első déli kardinálistól keletre kitesznek egy 3-as számú piros bóját, amit bal kéz felől kell majd kerülni, és ami a déli parti tiltott zóna kezdetét jelzi. Itt áll majd szokás szerint a Laura nevű hajó is, aki figyeli majd a szabálytalankodókat.

Éjjelmotorozók reszkessetek! Az MVSZ éjjel látó hőkamerákat rendszeresített az éjjel motort használók kiszűrésére.

A Lisa mellett a Raffica és a Principessa is esélyes Kékszalag győzelemre. A Rafficának, igaz, trapézokkal, de megvan a kellő idei rutinja a Bold'Or-on és a Rund'um-on való részvétel után. A Principessának is a főversenye a Kékszalag. Ennek megfelelően négy éve készülnek a megnyerésére. Idén is nyerni megyünk természetesen - mondja Rauschenberger Miklós, a kormányos, aki nem mellesleg a jelenleg zajló Laser Standard és Radial U19 és U21-es Világ- és Európa bajnokság rendezője. Ez a munka a Kékszalagon való induláshoz szükséges átalakításokat jelentette, vagyis a trapézok lekerültek és a szárnyat megerősítették és megtoldották az előírásoknak megfelelően. A versenyzőket pedig egy szakképzett edző, ötszörös ironman edzi személyre szabott edzésprogrammal.

 

 

Elindul a Daruvár is. A háború előtt épült 60-as Seefahrtkreutzer először debütál a nagyközönség előtt a vízen az összevont cirkáló osztályban. Ellenfeleinek a 75-ösöket tekinti, tehát őt is az első 30 hajó között várhatjuk.

 

A vízen folyó versennyel párhuzamosan zajlik majd egy virtuális verseny, a főszponzor, a laptop.hu jóvoltából és ötlete nyomán. A cél a parton maradók bevonása. A virtuális versenyen ugyanazok a hajók és csapatok vesznek részt, akik a vízen, azzal a különbséggel, hogy itt nem a szél, hanem a rájuk leadott szavazatok hajtják előre a hajókat.

Mindent összefoglalva: mindenkinek jó szelet, kitartást és élményeket kívánok a körbevitorlázáshoz!

Go for the Herendi Porcelánkorsó!

Kövendi Eszter