Netán nagyobb kihívás lenne a földkerülés, mint a csúcsmászás? Állítólag ezen morfondírozott az 1968-69 évben először kikötés nélkül körbenavigáló Sir Robin Knox-Johnston is, amikor barátaival egy magashegyi túrán vett részt. Ha őket profi alpinisták fel tudják juttatni a csúcsra, akkor a Földet is meg lehet kerültetni kalandvágyó amatőrökkel, ha ehhez megfelelő professzionális támogatás is szerveződik. Az ötlet nyomán 1995-ben megalakult a Clipper Ventures Plc és az általuk biztosított hajókon a verseny történetének 8 felvonása alatt több mint 3000 ember kerülte meg a Földet.
A szeptember 1-ei rajtra mintegy százhúszezer ember volt kíváncsi, a Tower Bridge környéki rakpartokon egy gombostű alig ért volna földet. Az alkalom tiszteletére a legendás hidat kétszer is megnyitották, utat nyitva így a hajóknak a London és a Tower Bridge által határolt területre.
A Clipper 13-14 versenyére 678-an neveztek, 448 férfi és 230 nő. A részvevők többsége teljes kört vitorlázik, de lehetőség volt a 8 szakasz bármelyikére külön is benevezni. A vállalkozók között 6 magyart is találunk, 3-an teljes kört, a többiek résztávot vállaltak. A londoni rajt előtt ötükkel sikerült találkoznom, a velük készült interjúkat hamarosan közreadjuk, mint ahogy a magyarok többségét irányító szkipperrel, Pete Stirlinggel, és nem utolsósorban a legendás vitorlázóval, Sir Robinnal folytatott beszélgetésünk is sok érdekes információval szolgál.
Az erre az alkalomra elkészült, vadonatúj 70 lábas one design flotta hajóin egyetlen profi vitorlázót találunk, a többiek bármilyen hihetetlen is, teljesen amatőrök. Sokan közülük még soha nem vitorláztak ezt megelőzően. A résztvevők 40 országból érkeztek, 230 szakma képviselőjeként. Az eddigi versenyek során a Clipper hajói mintegy 2.6 millió mérföldet hajóztak. A hajók sebességpotenciálja sem megvetendő, már a korábbi 68 lábas hajókkal is megközelítették a 30 csomós sebességet.
A legénység tagjai egymást váltják a különböző posztokon. Ha csak a kormány mellett egy főre jutó időt nézzük, az alapján is legalább 3 hét folyamatos kormányzás jut minden résztvevőre.
Hogy mennyire nem gyerekjáték az út, azt mi sem bizonyítja jobban, mint a becsült várható napi energiafogyasztás, amit átlagosan 4800 kalóriára terveznek.
Az első szakasz Londonból a Franciaországi Brest-en keresztül az új olimpia fővárosába, a brazil Rio de Janeiro-ba vezet.
A rajt és az azt megelőző órák képeit Leiner András készítette.
Gerő András