2025.augusztus 14-én vette kezdetét a Balatonfüredi Yacht Club rendezésében a Rooster-Monautix BYC OD Nagyhajók Országos Bajnokság és a Füred Kupa, ahol az Elliott 770 osztály versenyzői szombaton és vasárnap, két napon keresztül mérték össze tudásukat – egymással, a széllel és a Balaton vizével.

Rooster-Monautix BYC OD Nagyhajók Országos Bajnokságára összesen 57 hajó nevezett, míg az Elliott 770 hajóosztáy 8 hajóval képviseltette magát a Füred Kupán.

nyitónap egy kormányosi értekezlettel indult 08:30-kor, ahol a versenyvezetőség ismertette az aktuális meteorológiai előrejelzést, illetve a versennyel kapcsolatos tudnivalókat. Bár a prognózis alapján nem volt túl biztató a szélviszonyokra kilátás, a természet végül kegyes volt a versenyzőkhöz: 09:10-kor váratlanul feltámadt a szél, így a mezőny kihajózhatott.

A gyenge, de versenyzésre alkalmas szélben egy érvényes futamot sikerült lebonyolítani az első napon.

A verseny második napja már kora reggel komoly szervezési feladatokat rótt a rendezőségre. Az időjárási előrejelzések alapján – amelyek 6–7 csomós szelet ígértek – a kormányosi értekezletet 7:30-ra hozták előre annak érdekében, hogy a lehető legjobban kihasználják a várható szeles időszakot.

A versenyzők már 8 órakor kiindultak a vízre és a rajtra 9:05-kor került sor. Az előre jelzett 5–6 csomós szél be is állt, így a futamokat a tervek szerint el lehetett indítani. A szél ereje ugyan nem volt túlzottan erős, de a versenyzésre alkalmas körülményeket biztosított, különösen a nap első felében.

A Bravo pályán ( Nau Ten, L30, Nautic 330, 11m OD) egyedül a 11m One Design hajóosztálynak sikerült a teljes, eredetileg kitűzött pályát teljesíteni, a többi hajóosztálynak rövidített pályát rendeltek el.

Az Alfa pályán ( Melges 24, Scholtz 22, Sudár Regatta) szintén sikerült egy érvényes futamot megrendezni, és itt nem került sor pályarövidítésre. A hajóosztályok itt is kihasználták a reggeli órák kedvezőbb szélviszonyait, és teljes pályán versenyezhettek. A futam lebonyolítása zökkenőmentesen zajlott.

A nap folyamán a szél fokozatosan gyengült, és így 15 órakor AP alatt A-t húztak.

harmadik versenynap izgalommal és várakozással indult, hiszen mindenki abban bízott, hogy az időjárás végre kedvezőbbé válik, és lehetőség nyílik újabb futamok megrendezésére. A reggeli órákban még bizakodásra adott okot a környező időjárási helyzet, azonban a délelőtt és a kora délután is kitartott a szélcsend. A versenybírók és a rendezőség folyamatosan figyelte a meteorológiai előrejelzéseket és a helyszíni körülményeket, hátha változás áll be, de sajnos a várt szél nem érkezett meg.

Így a harmadik nap végül versenyzés nélkül telt el, és a hivatalos döntés értelmében fél ötkor AP alatt A lobogót húztak fel.

 A nap azonban nem ért véget, hiszen a szervezők gondoskodtak róla, hogy egy közös vacsora keretében mégis méltó lezárást kapjon az este, még akkor is, ha a futamok elmaradtak.

zárónap (vasárnap) már korán reggel biztatóan indult: a hajnali órákban megérkezett a várva várt szél (10-16 csomó), így már a reggeli órákban megkezdődhettek az előkészületek. A versenyzők 8 órakor kihajóztak a pályára, és 9 órakor el is rajtolt az első futam.

A kedvező szélviszonyoknak köszönhetően a nap rendkívül sikeresnek bizonyult: négy teljes futamot sikerült lebonyolítani, amely nemcsak a szervezők, hanem a versenyzők számára is nagy örömöt jelentett, hiszen a korábbi napok korlátozott lehetőségei után, most nyílt először valódi alkalom a teljesítmények megmérettetésére.

A versenynap végén, 16 órakor került sor az ünnepélyes díjkiosztóra, ahol a legjobban teljesítő versenyzők átvehették megérdemelt jutalmukat: kupákat, érmeket és a pódiumajándékokat. Az esemény méltó lezárása volt egy olyan versenynek, amely ugyan nem volt mentes a kihívásoktól, de a végére mégis emlékezetes és sikeres élményt nyújtott minden résztvevő számára.

Éredmények:

https://www.byc.hu/versenyek/2025-byc-od-ob